لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

آژانس از بررسی احتمال سفر به تهران برای انجام گفت‌وگو خبر داد


لوگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
لوگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
در پی دعوت جدید ایران از مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران و انجام گفت‌وگو، سخنگوی آژانس روز چهارشنبه گفت که احتمال انجام چنین سفری وجود دارد.

جیل تیودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز در این مورد گفت: «ما در حال بررسی احتمال انجام چنین سفری هستیم» ولی در این مورد توضیح بیشتری نداد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، روز سه‌شنبه موضوع دعوت دوباره جمهوری اسلامی از یک تیم ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را تأیید کرد.

وی به این خبرگزاری گفت که مقصود از گفت‌وگوها در تهران «تلاش برای برطرف کردن ابهامات با هدف حل و فصل موضوع و متوقف کردن و به انجام رساندن این روند بی‌پایان است.»

دیپلمات‌ها روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌بودند که ایران بار دیگر از مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده تا برای گفت‌وگو به تهران بیایند اما در این پیام دعوت، به موضوع اساسی که شرط آژانس برای ازسرگیری گفت‌وگوها است اشاره‌ای نشده‌است.

یکی از دیپلمات‌های ارشد که نخواسته نامش فاش شود روز دوشنبه به آسوشیتدپرس گفت که نامه جدید ایران به دبیرکل آژانس در تاریخ ۱۴ دسامبر فرستاده شده و آژانس در صورت برآورده شدن شرایطش می‌تواند برای سفر به تهران در اواخر ماه ژانویه آماده شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که این نهاد در ارتباط با احتمال سرگرم بودن ایران با ساخت سلاح هسته‌ای نگرانی دارد و شرط ادامه گفت‌وگوها با تهران را پرداختن به این موضوع جهت رفع نگرانی‌ها قرار داده‌بود.

دعوت دوباره ایران از آژانس پس از آن صورت می‌گیرد که دعوت مشابه قبلی از سوی ایران به نتیجه‌ای نرسید و یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس با رد کردن آن دعوتِ به بازدید، که در ماه اکتبر فرستاده شده‌بود، گفت که چنین گفت‌وگویی اگر قرار باشد به موضوعات مورد نگرانی نپردازد بی‌ثمر است.

نگرانی سازمان ملل و قدرت‌های غربی از استفاده احتمالی جمهوری اسلامی از فناوری هسته‌ای برای تولید جنگ‌افزار اتمی است ولی مقام‌های ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

با این وجود خبرگزاری رویترز هفته گذشته از قول منابع دیپلماتیک غربی نوشت که ایران به زودی آماده خواهد بود تا فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود را در مراکز جدیدی که در پناهگاه‌ها دایر کرده‌است، آغاز کند. چنین اقدامی از سوی ایران مسلما تنش‌های موجود بین آن کشور و قدرت‌های غربی را افزایش خواهد داد.

به گفته منابع غربی، کارشناسان ایرانی اقدامات تدارکاتی و آمادگی لازم برای شروع غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالاتر را در سایت مستحکم و زیرزمینی «فُردو» به پایان رسانده‌اند.

ایران با وجود چهار دور تحریم از سوی سازمان ملل و تحریم‌های فزاینده از سوی قدرت‌های غربی از توقف این غنی‌سازی سر باز می‌زند.
XS
SM
MD
LG