لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

انتقاد سازمان ملل از اسرائیل و سوریه به خاطر تلفات غیرنظامیان در جولان


مرز بلندی‌های جولان
مرز بلندی‌های جولان
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه نسبت به استفاده اسرائیل از مهمات جنگی علیه معترضان در مرز بلندی‌های جولان و هم‌چنین تشویق معترضان از سوی دولت سوریه برای رفتن به مناطق مین‌گذاری شده، عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناوی پیلای با ابراز نگرانی از این تحولات گفت که در جریان سه هفته ناآرامی در امتداد خط آتش‌بس مرزی بلندی‌های اشغال شده جولان، تاکنون بیش از ۴۰ نفر کشته شده‌اند.

خانم پیلای با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «دولت اسرائیل وظیفه دارد تا از به‌کارگیری خشونت بیش از حد توسط نیروهای امنیتی خود جلوگیری کند.»

وی افزود: «شرایط هر اندازه هم که سخت باشد، استفاده از مهمات جنگی علیه معترضانی که گفته می‌شود غیرمسلح هستند، و کشتن و زخمی کردن شمار زیادی از آنها، خودبه‌خود مسئله خشونت غیرضروری و بیش از حد را پیش می‌کشد.»

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی اسرائیل روز یکشنبه به صدها نفر از هواداران فلسطینی‌ها در سوریه که در سالگرد شکست اعراب از اسرائیل در سال ۱۹۶۷ در بلندی‌های جولان تجمع کرده بودند، آتش گشودند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه هم‌چنین با ابراز نگرانی نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر تشویق معترضان توسط دولت سوریه برای راهپیمایی در مناطق مین‌گذاری شده، گفت که برخی از تلفات سه هفته اخیر ممکن است در نتیجه انفجار این مین‌ها بوده‌ باشد.

آمریکا نیز روز دوشنبه با ابراز نگرانی «عمیق» از بروز ناآرامی و خشونت در بلندی‌های جولان، آن چه را که اقدام دولت سوریه برای انحراف افکار عمومی از سرکوب‌ها در این کشور خوانده محکوم کرد.

در همین زمینه، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به رویدادهای روز یکشنبه در بلندی‌های جولان خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم‌چنین هشدار داد چنین رویدادهایی می‌تواند به نقض آتش‌بس طولانی در این منطقه بینجامد.

در حالی که تلویزیون دولتی سوریه گفته ‌است در جریان تیراندازی روز یکشنبه نیروهای اسرائیلی به سوی تظاهرات در بلندی‌های جولان ۲۳ نفر کشته شده‌اند، ارتش اسرائیل می‌گوید در این تیراندازی‌ها تنها ۱۰ نفر کشته شده‌اند و آمار اعلام شده از سوی تلویزیون دولتی سوریه «اغراق‌آمیز» است.
XS
SM
MD
LG