لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

توضیح نماینده ضارب خبرنگار: مثل تراکتور از هرچه سر راهم بود رد می‌شدم


آقای قاضی‌پور اگرچه گفته که برای خبرنگاران «احترام خاصی» قائل است اما از عذرخواهی صریح از خبرنگار کتک خورده، خودداری کرده است.
آقای قاضی‌پور اگرچه گفته که برای خبرنگاران «احترام خاصی» قائل است اما از عذرخواهی صریح از خبرنگار کتک خورده، خودداری کرده است.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه ضرب و شتم یک خبرنگار در مجلس را «شوخی» توصیف کرده و گفت که روز یک‌شنبه برای رسیدن به یک جلسه عجله داشته و «مثل تراکتور» از هرچه سر راهش بود رد شده است.

در پی واکنش گسترده به این اقدام آقای قاضی‌پور، به نظر می‌رسد توضیحات تازه این نماینده مجلس تلاشی در لفافه و غیرمستقیم باشد برای عذرخواهی.

آقای قاضی‌پور روز سه‌شنبه، ۹ شهریور، در صحن مجلس ایران گفت: «در روز یک‌شنبه بنده به واسطه پیگیری‌های مستمر مسائل و مشکلات مردم با سرعت به سمت دفترم برای دیدار مردمی بودم که چند خبرنگار محترم در بین راه سوالاتی پرسیده و جواب دادم. ولی پرسش یکی از خبرنگاران عزیز توام با سماجت بود و سوال بدی را مطرح کردند. بنده که می‌خواستم با سرعت به ملاقات مردمی برسم با شوخی عکس‌العمل نشان دادم که ناخوشایند بود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نماینده ارومیه آن قدر برای «دیدار مردمی» عجله داشته که «مثل تراکتور از هرچه سر راهم بود رد می‌شدم.»

با این حال آقای قاضی‌پور که به گفته خودش برای خبرنگاران «احترام خاصی» قائل است روز سه‌شنبه از عذرخواهی صریح از خبرنگار کتک‌خورده خودداری کرده است.

این توضیحات نماینده ارومیه پس از آن بیان شده است که ده‌ها خبرنگار و فعال رسانه‌ای در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار رسیدگی به اهانت و برخورد فیزیکی نادر قاضی‌پور با خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز یک‌شنبه، هفتم شهریور، پس از پرسش خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران از نماینده ارومیه درباره تشکیل «فراکسیون آذری‌زبان‌ها در مجلس»، آقای قاضی‌پور با اشاره به جنگ ایران و عراق خطاب به خبرنگار گفت: «شماها نمی‌توانید از ناموس‌تان دفاع کنید. ما از ناموس‌تان دفاع کردیم.»

نماینده ارومیه همچنین آذربایجان را «مرکز اسلام» خوانده و خطاب به احسان بداغی، خبرنگار، گفته است که «شما دنبال اصلاحات و دنبال آزادی بودید، شما ضداسلام هستید، بنیان‌گذار شیعه در ایران، صفویه و آذری‌ها هستند.»

اما آقای بداغی، خبرنگار روزنامه ایران، خطاب به آقای قاضی‌پور جواب می‌دهد که صفویه «بنیان‌گذار تصوف بودند، نه شیعه».

بر اساس نامه ۲۱۵ روزنامه‌نگار به رئیس مجلس، پس از این بحث‌ها، آقای قاضی‌پور «عصبانی شده» و صورت خبرنگار روزنامه ایران را «زیر مشت‌های چپ و راست گرفته، دستش را می‌پیچاند و دستگاه ضبط صوتش را گرفته و کشان‌کشان به سوی حراست مجلس می‌برد».

به گفته نویسندگان این نامه، حراست مجلس هم «در اقدامی ناباورانه» از خبرنگار روزنامه ایران «تعهد می‌گیرد تا دیگر درگیری ایجاد نکند و تمام فایل‌های ضبط شده در دستگاه ضبط صوت را پاک می‌کند».

این نخستین باری نیست که نادر قاضی‌پور در مقام یک نماینده جنجال به راه می‌اندازد.

در اسفندماه سال گذشته نیز فیلمی از سخنان او در جشن انتخابش به عنوان نماینده ارومیه در مجلس دهم منتشر شد که می‌گوید: «مجلس جای زنان نیست، جای مردان است، [زنان را به مجلس] بفرستید سرشان بلا بیاورند تا آبرویتان برود.»

آقای قاضی‌پور همچنین گفته بود که «مجلس جای سوسول‌بازی نیست، به مجلس مرد بفرستید که حداقل کاری هم نکند، آن یکی کار را بتواند بکند».

پس از انتشار این فیلم، برخی از کاربران فضای مجازی از منتخبان مجلس دهم خواستند که اعتبارنامه آقای قاضی‌پور را رد کنند، اما اعتبارنامه او در نهایت تصویب شد.

پس از آن هم گزارش شد که خبرنگار منتشرکننده فیلم سخنان نادر قاضی‌پور در «تماسی از سوی افراد نا‌شناس» به میدان انقلاب ارومیه دعوت می‌شود، اما در آنجا «بعد از جر و بحث انتخاباتی افراد حاضر به ضرب و شتم شدید این روزنامه‌نگار با حضور زن و فرزندان وی پرداختند».

XS
SM
MD
LG