لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۹

انتقاد دوباره از آمریکا: «برجام از مصادیق بدعهدی آمریکاست»


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتقاد دوباره از آمریکا توافق اتمی را «مصداق بدعهدی» این کشور دانست و به انتقادها از آزمایش‌های موشکی ایران پاسخ داد.

او پیش‌بینی کرد که «آمریکا و متحدانش» پس از بحث پرونده هسته‌ای با ایران «امروز می‌گویند موشک نداشته باشید، فردا می‌گویند چرا باید در سوریه حضور داشته باشید».

به گزارش روز جمعه، ۱۸ تیر، خبرگزاری مهر، آقای حاجی‌زاده در یک سخنرانی در شهریار با اشاره به این که «پیش‌بینی‌های مقام معظم رهبری» درست از آب درآمده است و نمی‌توان «به آمریکا و متحدانش خوش‌بین بود» افزود: «همان گونه که معظم‌له فرمودند آنها مشکل‌شان با ما هسته‌ای نیست و بعد از هسته‌ای سراغ موشک‌ها و سپس سراغ مباحث حقوق بشر و حمایت و دفاع از گروه‌های مقاومت می‌آیند.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «امروز با گذشت یک سال از توافق هسته‌ای همین طور هم شده است.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند بار تاکنون تاکید کرده که در صورت حل و فصل مسائل هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، آنها از مسائلی مانند نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران، حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس و برنامه موشکی، برای فشار به جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

آقای خامنه‌ای از جمله در ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ گفت: «مکرر گفتیم که مسئله هسته‌ای بهانه است برای دشمنی؛ مسئله هسته‌ای هم اگر یک روزی حتی به فرض محال بر طبق نظر آمریکا حل بشود، باز یک مسئله‌ دیگری دنبال آن می‌آید؛ الان ملاحظه کنید سخنگویان دولت آمریکا بحث حقوق بشر، بحث موشکی، بحث سلاح و مانند اینها را به میان آوردند.»

جمهوری اسلامی ایران همچنین از جانب سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی، برخی دولت‌ها و نیز سازمان ملل متحد به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر متهم است.

ایران همچنین همراه با کره شمالی از معدود کشورهای دنیاست که برنامه وسیعی برای ساخت و آزمایش موشک‌های بالیستیک دارد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی کشور اسرائیل را نیز به رسمیت نمی‌شناسد و از نابودی آن سخن می‌گوید.

امیرعلی حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت که «امید به پیشرفت با نگاه آمریکا و کمک غرب توهمی بیش نیست» و افزود: «تفکر و نگاهی در کشور وجود دارد که ما اگر بخواهیم مشکلات‌مان مرتفع شود باید مسائل‌مان را با آمریکا و غرب حل کنیم. هر چند آنها این را از روی دلسوزی مطرح می‌کنند و ما قضاوت دیگری نداریم.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت که «این اتفاق نمی‌افتد» و تاکید کرد: «امروز می‌گویند موشک نداشته باشید، فردا می‌گویند چرا باید در سوریه حضور مستشاری داشته باشید؟ سپس چرا از حزب‌الله حمایت می‌کنید؟»

XS
SM
MD
LG