لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

هفتم آبان؛ سالروز صدور منشور بابل


هفتم آبان ماه سالگرد صدور منشور حقوق بشر است كه كوروش، شاه هخامنشى آن را پس از ورود به «بابل» و براى حمايت از ساكنان آن بر لوحى گلين نوشت و از چهار سال گذشته در ايران «روز كوروش» نام گرفته است.


شكوه ميرزادگى فعال ميراث فرهنگى و از مسئولين «كميته بين المللى نجات دشت پاسارگاد» در گفت وگو باراديو فردا درمورد دليل انتخاب روز كوروش مى گويد: «پس از آبگيرى سد سيوند، دوست داران كوروش و مخالفين اين اقدام به دليل آسيبى كه مى تواند به آرامگاه كوروش برساند، روز هفتم آبان ماه را روز كوروش نام نهادند و از چهارسال پيش اين روز را گرامى مى دارند.»


منشور كوروش كه زمانى گمان مى رفت كه يكى از پادشاهان «بابل» آن را نگاشته است و پس از بررسى باستان شناسان به كوروش هخامنشى نسب داده شد، از سال ۵۳۸ پيش از ميلاد باقى مانده است.


در منشور كوروش شهروندان برابر خوانده شده اند و در آن پادشاه هخامنشى دستور به آزادى اسيران داده و مردم را در انتخاب مذهب و آيين آزاد دانسته است.


در متن اين منشور آمده است: «ارتش بزرگ من با صلح وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزارى به مردم اين شهر وسرزمين وارد آيد... من براى صلح كوشيدم. برده دارى را برانداختم، به بدبختى آنان پايان بخشيدم. فرمان دادم كه همه مردم در پرستش خداى خود آزاد باشند و كسى آنان را نيازارند. فرمان دادم كه هيچ كس اهالى شهر را از هستى ساقط نكند...»


پس از ترجمه متن اين لوح گلى و در سال ۱۳۴۸ خورشيدى در گردهمايى حقوق دانان سراسر جهان در كنار آرامگاه كوروش، به او لقب نخستين بنيانگذار حقوق بشر داده شد.


منشور كوروش در سال ۱۲۸۵ خورشيدى توسط هرمز رسام، باستان شناس آشورى- بريتانيايى، در منطقه بين النهرين كشف شد و هم اكنون در موزه بريتانيا نگهدارى مى شود. آرامگاه كوروش در منطقه پاسارگاد در استان فارس كه در فهرست آثار باستانى يونسكو به ثبت رسيده، به دليل آبگيرى سد سيوند در شمال شرق اين استان، در مركز توجه دوستدارن ميراث فرهنگى ايران قرار گرفته است.


به گزارش خبرگزارى هاى داخلى مانند خبرگزارى ميراث فرهنگى و برخى از منابع خبرى خارج ازايران، بعد ازآبگيرى سد سيوند درنزديكى آرامگاه كوروش، آثار رطوبت و نم درميان سنگ هاى آن ديده شد. «روز كوروش» هم براى حمايت از آرامگاه او و هم براى پاسداشت ارزش هاى بشرى كه پادشاه هخامنشى مبلغ آن ها بود، با چنين عنوانى ناميده مى شود.


XS
SM
MD
LG