لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

پارلمان کریمه برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار می‌کند


مجلس جمهوری خودمختار کريمه روز ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) را به عنوان تاريخ برگزاری همه‌پرسی درباره پيوستن به روسيه در اين شبه جزيره تعيين کرده است.
گريگوری لوف، يک نماينده مجلس کريمه، پنجشنبه ششم مارس (۱۵ اسفند)، به خبرگزاری فرانسه گفته که از ریيس جمهوری و مجلس روسيه خواسته شده تا آنها نيز موافقت خود را با پيوستن کريمه به اين کشور اعلام کنند.
کريمه، شبه‌جزيره‌ای در جنوب اوکراين است که تاکنون از حکومتی خودمختار در چارچوب سياسی اوکراين برخوردار بود اما به دنبال سقوط دولت متحد روسيه به رياست ويکتور يانوکوويچ در اوکراين، نيروهای نظامی روسيه اين شبه جزيره را به اشغال خود درآوردند.
ولاديمير پوتين، ریيس جمهور روسيه، در واکنش به اعتراض آمريکا و کشورهای اروپايی گفته که به دنبال ضميمه کردن کريمه به خاک روسيه نيست اما دولت و مجلس فعلی اين جمهوری خودمختار، طرفدار پيوستن به روسيه هستند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:45 0:00
لینک مستقیم

بنادر کريمه محل استقرار ناوگان نظامی روسيه در دريای سياه هستند.
آقای لوف گفته که مجلس کريمه از اهالی اين شبه جزيره خواسته که در رفراندوم ۱۶ مارس به اين پرسش پاسخ دهند که آيا می‌خواهند کريمه به بخشی از فدراسيون روسيه بدل شود يا نه.
اکثريت ساکنان کريمه را روس زبان‌ها تشکيل می‌دهند و اوکراينی‌ها و تاتارها نيز ديگر ساکنان عمده اين شبه جزيره هستند.
به گفته اين نماينده مجلس کريمه، دومين پرسش همه پرسی اين است که آيا اهالی کريمه می‌خواهند به قانون اساسی مصوب سال ۱۹۹۲ بازگردند که عملا به معنی استقلال اين شبه جزيره از اوکراين خواهد بود.
مقام‌های فعلی دولت اوکراين تاکيد کرده‌اند که اجازه پيوستن کريمه به روسيه را نمی‌دهند اما مقام‌های محلی کريمه هم گفته‌اند تبعيتی از دستورات کی‌يف ندارند.

در همین حال، رفعت چوباروف، رهبر تاتارهای کریمه در پارلمان این شبه جزیره، در یک کنفرانس خبری در سیمفرپول گفته است که تاتارهای کریمه نتایج همه پرسی برای الحاق این شبه جزیره به روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت.
کريمه از اواخر قرن ۱۸ ميلادی به روسيه تعلق داشت و پس از تشکيل اتحاد جماهير شوروی در کنار روسيه يکی از جمهوری‌های اين اتحاد بود تا اينکه در سال ۱۹۵۴ توسط نيکيتا خروشچف، رهبر وقت و اوکراينی‌تبار اتحاد جماهير شوروی به اوکراين واگذار شد.

در همین حال، انتشار خبر تعيين روز ۱۶ مارس برای برگزاری رفراندوم پيوستن کريمه به روسيه، به سقوط بازارهای مالی در مسکو و کاهش بيش از پيش ارزش روبل، پول ملی روسيه منجر شد.
خبرگزاری رويترز به نقل از ميخائيل کانتولينسکی، معامله‌گر بازار سهام در روسيه گزارش داده که «ترس از جنگ» اصلی‌ترين عامل سقوط بازار بورس مسکو است.
XS
SM
MD
LG