لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

آیا بیماری آیت‌الله خامنه‌ای «سرطان پروستات» است؟


آیت‌الله علی خامنه‌ای در بیمارستان پس از جراحی
آیت‌الله علی خامنه‌ای در بیمارستان پس از جراحی

سال‌هاست که اخبار غير رسمی و تاييد نشده‌ای درباره ابتلای آيت‌الله علی خامنه‌ای به سرطان پروستات منتشر می‌شود؛ حالا رهبر جمهوری اسلامی در خبری غير مترقبه عمل جراحی پروستات انجام داده است.

عليرضا مرندی، وزير اسبق بهداشت و ریيس تيم پزشکی آقای خامنه‌ای، بعد از عمل جراحی او گفته است که اين عمل نيم ساعت به طول انجاميد و بدون بيهوشی و صرفا با بی‌حسی موضعی انجام شد.

آقای مرندی همچنين گفته که عارضه پروستات رهبر جمهوری اسلامی، يک عارضه رايج در مردان مسن و ميانسال است که به علت بزرگ شدن اين غده رخ می‌دهد و اغلب به برداشتن پروستات نياز پيدا می‌کند؛ اما او اشاره‌ای نکرده که آيا پروستات آقای خامنه‌ای هم در اين عمل برداشته شده يا نه.

رضا قاسميان، ریيس بخش اورولوژی پيوندی در مرکز بيمارستانی واشینگتن در آمریکا به رادیو فردا می‌گويد که با اطلاعات منتشر شده درباره عمل جراحی رهبر جمهوری اسلامی، نمی‌توان درباره نوع بيماری او با قطعيت اظهار نظر کرد.

با وجود اين، آقای قاسميان می‌گويد که قوی‌ترين احتمال ممکن، بزرگ شدن پروستات آقای خامنه‌ای است: «اينکه گفته شده عمل جراحی نيم ساعت طول کشيده و با بی‌حسی موضعی انجام شده، احتمالا نشان می‌دهد که بخشی از پروستات او را تراشيده‌اند».

شايعات درباره ابتلای رهبر جمهوری اسلامی به يک سرطان و به خصوص سرطان پروستات در ايران آن قدر زياد بوده که خبرنگار روزنامه گاردين در تهران نيز در گزارشی به آنها اشاره کرده است.

روزنامه کيهان لندن نیز در شماره ۲۹ مرداد خود، گفت‌وگوی خبرنگارش با مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که دو سال قبل انجام شده است.

مهدی هاشمی در اين گفت‌وگو، ابتلای آيت‌الله خامنه‌ای به سرطان در گذشته را تاييد می‌کند اما می‌گويد که او پس از مدتی درمان شد.

رضا قاسميان می‌گويد که در صورت بازگشت مجدد سرطان پروستات پس از بهبودی، معمولا دو راه برای درمان آن وجود دارد که از قضا يکی از آنها عمل جراحی‌‌ای است که شباهت زيادی به عملی دارد که رهبر جمهوری اسلامی انجام داده است.

اما آقای قاسميان می‌گويد اگر او جای آقای خامنه‌ای بود از روش ديگر استفاده می‌کرد که در آن، هر سه تا چهار ماه يک تزريق به بيمار صورت می‌گيرد.

پروستات غده‌ای در دستگاه تناسلی مردان است و سرطان آن، شايع‌ترين سرطان در ميان مردان در تمام جهان است.

رضا قاسميان می‌گويد «کاملا محتمل است» که مردی در سن و سال رهبر جمهوری اسلامی، يا با سرطان پروستات درگير باشد.

مثل بسياری از کشورهای ديگر جهان، سرطان پروستات يکی از اصلی‌ترين دلايل مرگ و مير مردان در ایران به شمار می‌آيد.

XS
SM
MD
LG