لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

روز جنجالی مجلس؛ از «دله‌دزدی مهدی هاشمی» تا «چماق لُری»


نخستين روز بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی، متشنج، پرحاشيه و جنجالی بود.
نطق‌های نمايندگان موافق و مخالف درباره کليت کابينه معرفی شده توسط رئيس جمهور، اعتراض‌هايی را هم در داخل و هم در بيرون از مجلس به دنبال داشت.
در ابتدای جلسه اعلام شد که ۱۴۸ نماينده در موافقت با کليت کابينه و تنها ۱۸ نماينده در مخالفت با آن ثبت نام کرد‌ه‌اند.
در اين جلسه، تعدادی از نمايندگان توهين‌هايی را هم نثار همديگر کردند.
علاوه بر ۱۸ وزير پيشنهادی، اسحاق جهانگيری، معاون اول رييس‌جمهور، الهام امين‌زاده، معاون حقوقی رييس‌جمهور، محمدباقر نوبخت، معاون سرمايه انسانی، محمد نهاونديان، رئيس دفتر رئيس‌جمهور و همچنين حسين فريدون، صادق، موسی‌پور، موسی قربانی، سيدحسين هاشمی و علی عسگری نيز در بين تيم همراه آقای روحانی به مجلس آمدند.
رئيس مجلس هم در واکنش به نطق يک نماينده که مصطفی پورمحمدی، وزير پيشنهادی دادگستری را «سهميه» رئيس قوه قضائيه در دولت دانسته بود، پيغام صادق آملی لاريجانی، برادر خود را خواند که گفته بود پيشنهاد وزير دادگستری به رئيس جمهور، طبق قانون اساسی وظيفه رئيس قوه قضائيه بوده نه سهميه آملی لاريجانی در کابينه.
نام ميرحسين موسوی در صحن مجلس
نمايندگان مخالف کابينه، اصلی‌ترين محور مخالفت خود را به سخنرانی عليه «فتنه ۸۸» و ميرحسين موسوی اختصاص داده بودند.
تا جايی که کمال‌الدين پيرمؤذن، نماينده اردبيل با فرياد گفت: «آنهايی که برای ميرحسين موسوی کار کرده بودند، برای نخست‌وزير امام آن هم تا مقطع اعلام نتيجه کار کردند.»
يکی از بيشترين واکنش‌ها متعلق به نطق علی‌محمد بزرگواری، نماينده کهکيلويه و بهمئی بود.
او که به عنوان مخالف کليت کابينه و برنامه‌های دولت آقای روحانی صحبت می‌کرد، از مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان «دله دزد» نام برد.
آقای بزرگواری که از اعضای جبهه پايداری، تشکل مورد حمايت محمدتقی مصباح يزدی هم هست، در سخنرانی خود گفت که حسن روحانی نبايد به «چاپلوسان» اهميت دهد چون نماينده‌ای هست که «تا ديروز دست احمدی‌نژاد را می‌بوسيد و امروز چه حرف‌ها می‌زند.»
او همچنين گفت که «هر وزيری بخواهد به منطقه من نگاه ويژه نداشته باشد با چماق لری با وی برخورد می‌کنم.»
نماينده کهکيلويه و بهمئی خطاب به رئيس جمهور افزود: «من لرتبار هستم آقای روحانی عزيز.»
در اين لحظه علی لاريجانی، رئيس مجلس با خنده به آقای بزرگواری گفت: «حتما گفتن روحانی عزيز بعد از چماق هم خيلی مزه دارد.»
قهر و آشتی
يونس اسدی، نماينده مشکين شهر در تذکری بعد از سخنان نماينده کهکيلويه و عضو جبهه پايداری،‌ چاپلوس خطاب کردن نمايندگان ديگر را «عين بی‌تقوايی» دانست و گفت که خود آقای بزرگواری «دستمال‌کش» دولت احمدی‌نژاد بوده است.
علی لاريجانی هم در واکنش گفت که هيچ کدام از اين سخنان در شأن نمايندگان نيست.
رئيس مجلس از نمايندگان خواست تا در نقد و بررسی وزرا از طرح مطالبی که متضمين توهين به ديگران است پرهيز کنند.
البته در جلسه عصر و پس از آنکه نماينده کهکيلويه گفت که آقای اسدی را «به مادرم [حضرت زهرا] واگذار می‌کنم»، با پادرميانی تعدادی از نمايندگان، اين دو با هم آشتی کردند و همديگر را در آغوش کشيدند.
جوابيه‌های مهدی هاشمی و دفتر هاشمی
مهدی هاشمی هم جوابيه‌ای برای مجلس فرستاد که به گفته آقای لاريجانی، چون بيشتر از دو برابر حد نصاب قانونی بود، تنها بخشی از آن قرائت شد.
در جوابيه قرائت شده، پسر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از «تکرار اتهامات» عليه خود در نطق يک نماينده انتقاد کرد.
اما متن کامل اين جوابيه توسط نزدیکان هاشمی رفسنجانی در اختيار تعدادی از خبرنگاران و رسانه‌ها قرار داده شد.
در بخشی از آن، مهدی هاشمی به علی لاريجانی «حديثی» را يادآوری کرده که رئيس مجلش پس از پخش فيلمی از برادرش در مجلس خطاب به محمود احمدی‌نژاد خواند.
آقای لاريجانی در آن هنگام حديثی خوانده بود مبنی بر اينکه «اگر کسی به مسلمانی اتهامی بزند که او را خوار کند بايد خودش را با جنگ خداوند آماده کند.»
مهدی هاشمی از رئيس مجلس پرسيده «آيا ريختن حرمت و ايراد اتهام به بنده در نظر شما مصداق اين حديث شريف خواهد بود؟»
دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی هم جوابيه‌ای در اختيار رسانه‌ها قرار داد که در آن از اينکه تعدادی از نمايندگان، «عنوان خويش و قداست يک نهاد قانونی را فراموش کردند» و «در اقدامی فراقانونی، تريبون مقدس مجلس شورای اسلامی را آلوده به توهين، تهمت، افترا و دروغ» عليه رئيس مجمع تشخيص مصلحت و خانواده‌اش کردند، ابراز تأسف شده است.
نماينده رودبار در مجلس گفته بود پيش از انتخابات در جلسه‌ای با هاشمی رفسنجانی، او از شورای نگهبان به عنوان «ماشين امضای رهبری» نام برد.
در جوابيه دفتر هاشمی رفسنجانی گفته شده «گروهی که از چهار سال بمباران تخريبی خويش برای رويگردانی مردم از اصل اسلامی اعتدال نتيجه معکوس گرفته‌اند، دنبال فرصتی می‌گشتند تا پس از انتخاب دکتر روحانی، با توهين و تهمت به شخصيت‌های محبوب جامعه، انتقام خويش را از مردم بگيرند.»
چه خبر است آقای روحانی؟
تعدادی از نمايندگان مجلس و کاربران شبکه‌های اجتماعی هم علی‌محمد بزرگواری را به «توهين به لرها» متهم کردند.
در واکنش به اين انتقادات، آقای بزرگواری گفت: «کهکيلويه و بويراحمد لر بزرگ است، چهارمحال و بختياری لر متوسط و لرستان لر کوچک است و ما همه قوم لر هستيم و از اصيل‌ترين اقوام ايرانی به شمار می‌رويم.»
عطاءالله حکيمی، نماينده رودبار هم مخالفت شديداللحنی با کليت کابينه آقای روحانی داشت.‌
او اکثريت کابينه پيشنهادی را از «حاميان فتنه» خواند.
آقای حکيمی در نطق خود گفت که عضو ستاد انتخاباتی حسن روحانی بوده و خطاب به رئيس دولت يازدهم گفت که «شما پيروزی‌تان در مرحله نخست را مديون سخنان رهبری هستيد.»
نماينده رودبار خطاب به رئيس جمهور پرسيد: «آقای روحانی چه خبر است؟ چه فکری در سر داريد؟ چرا به دنبال احيای فتنه هستيد؟ آيا دنبال کودتای سفيد هستيد؟»
اين سخنان با واکنش نماينده اردبيل مواجه شد که چنان فريادی در صحن علنی کشيد که سکوت را برای چند ثانيه در مجلس حاکم کرد.
بحث‌ها شيرين‌تر شد
اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی نيز در جوابيه‌ای، سخنان عطاءلله حکيمی را «نمونه‌ای ظالمانه از تهمت زدن و بی‌مبالاتی در اظهارات از تريبون عمومی مجلس» توصيف کرد.
غلامعلی جعفرزاده، نماينده رشت در موافقت با برنامه دولت يازدهم، شعری را که رحيم زارع، نماينده آباده درباره حسن روحانی سروده بود خواند که تشويق برخی نمايندگان را به دنبال داشت.
علی لاريجانی هم گفت با کلام آقای جعفرزاده بحث‌ها شيرين‌تر شد.
نطق تند حميد رسايی،‌ نماينده تهران، عليه «فتنه‌گران» و کليت کابينه روحانی هم واکنش‌های زيادی به دنبال داشت.
او در سخنرانی خود گفت که رييس يکی از کميسيون‌های نظارتی مجلس در مجامع عمومی و رستوران با برخی از وزرا ديدار کرده و وی در اعتراض به اين موضوع از کميسيون اصل ۹۰ استعفا می‌دهد و به کميسيون ديگری می‌رود.
نادر قاضی‌پور، نماينده اروميه در واکنش به اين سخنان رسايی «احسنت» گفت که خنده حضار را به همراه داشت.
رسايی و پدر فرمانده نيروی انتظامی را درآوردن
در حين اظهارات حميد رسايی در مخالفت با برنامه دولت، او به صحبت‌های کاظم جلالی، رئيس فراکسيون رهروان ولايت مجلس که گفته بود «برخی با فتنه کاسبی کردند» اشاره کرد که اين موضوع اعتراض کاظم جلالی و تذکر وی را به دنبال داشت.
آقای جلالی به نقل از فرمانده نيروی انتظامی گيلان گفت که رسايی در زمان وقايع پس از انتخابات سال ۸۸ برای آزادی برادرزاده‌اش که در اين جريان دستگير شده بود، پدر فرمانده نيروی انتظامی را در آورده بود.
نماينده شاهرود خطاب به آقای رسايی که از شاگردان مصباح يزدی است، افزود: «اگر ما نجابت می‌کنيم، اگر از روزنامه رنگی ۹ صفحه‌ای تو حرف نمی‌زنيم، اگر از پول‌های چندصدميليونی تومانی که به روزنامه تو و کار تو کمک می‌شود نمی‌گوييم، قلمت و بيانت از بقيه بهتر نيست، اگر خدايی نکرده بخواهيم غيراخلاقی و غيرمودبانه صحبت کنيم، ادبياتش را بلد هستيم.»

حميد رسايی هم در پاسخ گفت: «من هيچ فشاری به نيروی انتظامی برای اين موضوع نياورده‌ام.»
الحمدلله مجلس ۲۴ ساعته است
محمدرضا باهنر، نايب رئيس اول مجلس که اداره ساعات پايانی جلسه را برعهده داشت، در انتهای جلسه از نمايندگان خواست جلسات بيرون از مجلس در خانه، هتل و باشگاه را که چه به دعوت وزرا، يا شخص ثالثی باشند را تعطيل کنند و جلسات را در مجلس برگزار کنند.
آقای باهنر گفت: «پارلمان به اندازه کافی فضا برای تشکيل چنين جلساتی دارد، وقت هم وجود دارد، الحمدالله مجلس ۲۴ ساعته است.»
حسن ختام جلسه جنجالی دوشنبه مجلس اين سخنان محمدرضا باهنر بود: «برخی رفتارهای امروز تعدادی از نمايندگان در شأن نمايندگان، وزرای پيشنهادی و مجلس نبود.»
XS
SM
MD
LG