لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

عارف: مسئولان درباره حادثه اوین شفاف‌سازی کنند


محمدرضا عارف، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، خواستار «شفاف‌سازی مسئولان» درباره وقایع اخیر در زندان اوین شد تا به گفته او «خطا‌ها به پای نظام نوشته نشود».

به گزارش روز پنج‌شنبه، چهارم اردیبهشت، در وب‌سایت کلمه، آقای عارف که به اصفهان سفر کرده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وقایع بند ۳۵۰ اوین گفت: «مسئولان باید در این خصوص شفاف‌سازی کنند تا این گونه خطا‌ها به پای کل نظام نوشته نشود، زیرا نظام ما مردمی است و نمی‌توان به صرف خطای چند مدیر، نظام را متهم کرد.»

محمدرضا عارف معاون اول دولت دوم محمد خاتمی و از چهره‌های جناح اصلاح‌طلب در ایران است.

او همچنین تاکید کرد که «باید از تکرار این گونه وقایع با شفاف‌سازی مسئولان جلوگیری کرد و اگر فرد یا افرادی در این خصوص خطایی مرتکب شده‌اند با آنها برخورد قانونی شود».

سایت خبری کلمه، تعدادی دیگر از سایت‌ها و روزنامه‌های ایران و خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در روزهای اخیر گزارش داده‌اند که ماموران سازمان زندان‌ها و نهادهای امنیتی ایران، روز ۲۸ فروردین با حمله به این بند، تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی آن را به شدت ضرب و شتم کرده‌اند.

برخی از خانواده‌های زندانیان چند روز بعد از این حادثه توانستند با بستگان خود ملاقات کنند و تایید کردند که شاهد جراحات و صدمات زیاد عده‌ای از زندانیان بوده‌اند.

اما رئیس وقت سازمان زندان‌ها و مقام‌های قوه قضاییه این اخبار را کاملا تکذیب کرده و در عین حال گفته‌اند که در بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوین، انواع وسایل ارتباطی نظیر تلفن همراه، تبلت و کارت‌های حافظه به دست آورده‌اند که برای تماس با خارج از زندان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

یک زندانی: بدون رحم کتک‌مان زدند

وب‌سایت کلمه در عین حال یادداشتی از حسین رونقی ملکی، یکی از زندانیان بند ۳۵۰، را منتشر کرده که او در آن، حادثه روز ۲۸ فروردین را بازگو کرده است.

آقای رونقی ملکی در این یادداشت نوشته است: «آن چه شاهد آن بودم تمام رخدادهای ۵ سال گذشته را برای من زنده می‌کرد. کتک خوردن مردم در خیابان، بازداشت‌ها و انفرادی‌ها، حمله به کوی دانشگاه و واقعه غم‌انگیز کهریزک. پنج‌شنبه بود. عده‌ای به ما هجوم آورده بودند تا هویت، حیثیت و شخصیت ما را خدشه‌دار کنند.»

او می‌افزاید که ماموران لباس‌شخصی و زندانبان‌ها، زندانیان را «به صورت غیراخلاقی و غیر عرفی بازرسی بدنی» کردند و سپس آنها را به حیاط بند فرستادند، اما زندانیان متوجه شدند که تعدادی از زندانیان دیگر در داخل بند مانده‌اند و «صدای فریاد» آنها می‌آید.

حسین رونقی ملکی نوشته است: «از پنجره‌ها که داخل را نگاه کردیم واقعه‌ای تلخ همه را شوکه کرد. کتک زدن، پاره کردن لباس، فحاشی و توهین و کشیدن زندانیان بر روی زمین، همین‌ها کافی بود تا همه هم‌بندیان به سوی در حیاط بند بروند و با شعار دادن اعتراض کنند. در شکست، بسیاری وارد بند شدند، آنجا بود که دیدیم چگونه بچه‌ها را از تونل باتون می‌گذرانند و کتک می‌زنند بدون هیچ رحم، انصاف و وجدانی.»

این زندانی سیاسی در یادداشت خود می‌افزاید که «لباس‌شخصی‌ها درشت‌هیکل بودند، گویا فقط برای کتک زدن آمده‌اند» و آنها «همه زندانیان را با ضرب و شتم باتون، میله و مشت و لگد به حیاط عقب راندند و آنجا احساس پیروزی می‌کردند.»

سایت کلمه در گزارش‌های روزهای اخیر خود نوشته است که بسیاری از زندانیانی که به‌شدت مصدوم و مجروح شده بودند، با‌‌ همان وضعیت و بدون انتقال به بهداری زندان یا بیرون از زندان، به سلول انفرادی منتقل شدند.

این سایت نوشته است که مهرداد آهن‌خواه، یکی از این زندانیان که دچار شکستگی سر شده، پس از یک هفته حبس در سلول انفرادی، به بند عمومی بازگردانده شده است.

در همین حال تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر مانند گزارشگران بدون مرز خواستار تشکیل هیئتی حقیقت‌یاب برای بررسی وقایع زندان اوین شده‌اند و دولت ایران هم اعلام کرده که هیئتی به این منظور تشکیل خواهد داد.

هم‌اکنون ده‌ها زندانی در زندان اوین و رجایی‌شهر در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اعتصاب غذا کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG