لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

واکنش ایران به یمن: در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم


افسران پلیس و ارتش یمن که در حمایت از حوثی‌ها و برکناری دولت تظاهرات کرده‌اند
افسران پلیس و ارتش یمن که در حمایت از حوثی‌ها و برکناری دولت تظاهرات کرده‌اند

ايران، اظهارات رئيس جمهوری يمن درباره دخالت جمهوری اسلامی در حوادث اين کشور را رد کرده است.

به گزارش يکشنبه ۱۶ شهريور خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته است که جمهوری اسلامی «همواره از وحدت، ثبات و استقرار يمن حمايت کرده است.»

به گفته مرضيه افخم، اين «مشارکت همه احزاب و گروه‌ها و جريانات سياسی در روند سياسی و هوشمندی مردم فهيم يمن» است که «امنيت و ثبات» را به اين کشور باز می‌گرداند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، جمهوری اسلامی را «خيرخواه» يمن معرفی کرده و گفته است که سياست خارجی تهران بر پايه «دخالت نکردن در امور داخلی کشورها» است، اگرچه «حمايت از مطالبات مشروع و مسالمت‌آميز» را يکی ديگر از پايه‌های سياست خارجی جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

اين سخنان در واکنش به اظهارات عبدربه منصور هادی، رئيس جمهوری يمن بيان می‌شود که جمهوری اسلامی را مسئول ناآرامی‌ها و حوادث اخير اين کشور معرفی کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که آقای هادی، شنبه ۱۵ شهريور، از ايران خواست تا رفتاری «معقول و منطقی» در قبال يمن اتخاذ کند و مردم اين کشور را «مردمی واحد» ببيند نه «فرقه‌های مختلف».

يمن، ايران را متهم می‌کند که از شورشيان شيعه حوثی در اين کشور حمايت می‌کند.

حوثی‌ها خواستار برکناری دولت فعلی يمن‌اند و صنعا، پايتخت اين کشور را به محاصره خود درآورده‌اند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد هم از آنها خواسته تا به قيام مسلحانه خود عليه دولت يمن خاتمه دهند و تهديد کرده که در غير اين صورت، تحريم‌هايی عليه گروه‌های شيعه اعمال خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG