لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

درخواست سربازان ربوده شده: خواسته‌های جيش‌العدل را بپذيريد


تلویزیون «العربيه» فيلمی از پنج سرباز ربوده شده ايرانی منتشر کرده که گفته می‌شود روز پنجشنبه ۲۴ بهمن به اين سايت ارسال شده و در آن سربازان ایرانی خواستار پذیرش درخواست‌های ربایندگان از سوی جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.
در اين فيلم ۳۶ ثانيه‌ای، يکی از سربازان که خود را گروهبان يکم جمشيد دانايی‌فر معرفی می‌کند، می‌گويد او و دوستانش در دست سازمان جيش‌العدل اسيرند، در سلامت کامل به سر می‌برند و هيچ نارضايتی از اين گروه ندارند.
آقای دانايی‌فر همچنين از حکومت ايران می‌خواهد که خواسته‌های جيش‌العدل را برآورده کند تا او و چهار سرباز ديگر بتوانند به «کانون گرم خانواده‌های» خود برگردند.
جيش‌العدل می‌گويد پنج سربازی را که ۱۹ بهمن به گروگان گرفته، در قبال آزادی ۵۰ تن از اعضای زندانی خود در ايران، ۲۰۰ تن از «جوانان و علمای اهل سنت» و ۵۰ تن از «زنان مسلمان و سنی اسير در سوريه توسط سپاه پاسداران»، آزاد می‌کند.
ايران و تعدادی ديگر از کشورهای جهان مانند آمريکا، جيش‌العدل را يک سازمان تروريستی می‌دانند اما اين گروه می‌گويد مدافع حقوق سرکوب شده اهل سنت ايران در برابر حکومت شيعه مذهب مرکزی است و خواستار «جهاد» عليه جمهوری اسلامی شده است.
جيش العدل در آخرين بيانيه خود گفته است که «با مردم ايران هيچ دشمنی‌ ندارد» و تاکنون بارها از طريق «بی‌سيم» از نظاميان ايرانی در منطقه سيستان و بلوچستان خواسته تا «از رويارویی با مبارزان و ظلم و جنايت عليه مردم مظلوم» خودداری کنند و «به جای خدمت به خامنه‌ای جنايتکار به خانه‌های‌شان بازگردند» اما امتناع آنها باعث بروز درگيری در منطقه شده است.
حسن قشقاوی،‌ معاون پارلمانی و امور کنسولگری وزارت امور خارجه ايران، روز جمعه ۲۵ بهمن از رايزنی‌ها برای آزادی مرزبانان ربوده شده ايرانی خبر داد اما علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس با «تروريستی» دانستن جيش العدل هرگونه مذاکره با اين گروه را رد کرد.
آقای بروجردی گفت که اين گروه‌ها «نيز طرف حساب ما نيستند بلکه طرف حساب ما دولت پاکستان است و اگر مذاکره‌ای قرار است انجام شود، خود آن‌ها بايد اين کار را بکنند.»
وزارت امور خارجه ايران پيشتر با احضار سفير پاکستان رسما به ربوده شدن پنج مرزبان ايرانی اعتراض کرد.
استان سيستان و بلوچستان که با کشورهای پاکستان و افغاستان هم مرز است، طی چند سال اخير شاهد مواردی چون بمبگذاری و حمله مسلحانه به نيروهای امنيتی و انتظامی بوده است.
شامگاه سوم آبان نيز درگيری مرزبانان هنگ مرزی سراوان در نقطه صفر مرزی بخش کوهک با افراد مسلح باعث مرگ دست‌کم ۱۴ مرزبان ايرانی و مجروح شدن پنج تن ديگر از آنان شد.
جيش العدل در بيانيه‌ای مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته و اعلام کرد که آن را به تلافی آنچه که «جنايات» سپاه در سوريه و همچنين «جنايات» حکومت ايران عليه اهل سنت خوانده، انجام داده‌است.
XS
SM
MD
LG