لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

تاکید چندباره وزارت خارجه بر تعلق جزایر سه‌گانه خلیج فارس به ایران


در واکنشی چندباره به اظهارات مقامات عربی درباره جزایر سه‌گانه خلیج فارس، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، این بار به اظهارات وزير امور خارجه امارات متحده عربی درباره این جزاير پاسخ داده و بر تعلق آنها به ايران تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، خانم افخم در بيانيه‌ای که روز جمعه، ۲۴ آبان، صادر شد، تاکيد کرد که «جزاير سه‌گانه ايرانی متعلق به جمهوری اسلامی ايران بوده و خواهد بود و تعلق تاريخی اين جزاير به ايران واقعيتی انکارناپذير است».
بيانيه سخنگوی وزارت امور خارجه ايران پس از آن صادر شد که وزير امور خارجه امارات متحده عربی روز چهارشنبه، ۲۲ آبان، در کنفرانس خبری مشترک با گيدو وستر وله، وزير امور خارجه آلمان، بار ديگر ادعا درباره جزاير سه‌گانه خليج فارس را تکرار کرد.
شيخ عبدالله بن‌ زايد آل نهيان در اين کنفرانس خبری گفت: «ما يک موضوع حل‌نشده با ايران داريم. ايران هنوز بعد از ۴۲ سال سه جزيره ما را اشغال کرده است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در اين باره گفت: «اظهاراتی که بر پايه عدم توجه به واقعيت‌های جاری منطقه خاورميانه و خليج فارس باشد به همگرايی منطقه‌ای و تقويت روابط کشورهای منطقه کمک نمی‌کند.»
خانم افخم در عين حال افزود که «همسايگان برای ما اولويت دارند و سياست اصولی جمهوری اسلامی ايران همواره در جهت تقويت صلح و امنيت منطقه و توسعه همه‌جانبه مناسبات و تحکيم پيوندها با کشورهای همسايه و مسلمان بوده و اين سياست اصولی با جديت تداوم خواهد يافت.»
ايران همواره در برابر ادعاهای امارات متحده عربی و ديگر کشورهای عرب منطقه خليج فارس درباره آن چه «اشغال» سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خليج فارس خوانده شده، اين جزاير را «جزء لاينفک خاک» خود دانسته، اما بر آمادگی خود برای رفع سوء تفاهم‌ها با امارات نيز تاکيد کرده است.
اختلافات سرزمينی ميان ايران و امارات بر سر حاکميت اين سه جزيره پس از سفر روز ۲۴ فروردين ۱۳۹۱ محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور پيشين ايران، به جزيره ابوموسی تشديد شد و امارات سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی را «نقض آشکار حاکميت» خود دانست.
ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در طول تاريخ به ايران تعلق داشته و جزء تقسيمات کشوری ايران محسوب می‌شده است، اما در سال ۱۹۰۸ نيروهای نظامی بريتانيا اين جزاير را تصرف کردند.
به دنبال توافق‌نامه ايران و بريتانيا، نيروهای نظامی بريتانيا در روز اول دسامبر سال ۱۹۷۱ به طور رسمی از اين جزاير خارج شدند. در همین حال نيروهای نظامی ايران یک روز قبل از آن با ورود به اين سه جزيره، حاکميت ايران را بر آنها احيا کرده بودند.
يک روز بعد در دوم دسامبر ۱۹۷۱ کشور امارات متحده عربی تشکيل شد. اين کشور سال‌هاست که مدعی حاکميت بر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ است.
XS
SM
MD
LG