لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

وزیر خارجه امارات به همتای آلمانی: سیاست ایران در منطقه قابل‌قبول نیست


عبدالله بن زاید آل نهیان و گیدو وستروله، وزیران خارجه امارات و آلمان
عبدالله بن زاید آل نهیان و گیدو وستروله، وزیران خارجه امارات و آلمان
وزیر خارجه امارات روز چهارشنبه با گیدو وستروله همتای آلمانی‌اش درباره مذاکرات اتمی ایران گفت‌وگو کرد و اظهار داشت ایران باید به نگرانی‌های همسایگانش نیز بپردازد. وی بار دیگر ادعا‌های ارضی ابوظبی علیه ایران را تکرار کرد.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، از ایران خواست به میزان جدیتش در حل و فصل پرونده اتمی، در ایجاد فضای امن در منطقه جدی باشد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که در دولت حسن روحانی سیاست‌های ایران تغییر کند.

این سخنان وزیر امور خارجه امارات، چهارشنبه ۲۲ آبان در کنفرانس خبری مشترکش با گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان در ابوظبی مطرح شده است.

در هفته جاری، وستروله دومین وزیر خارجه کشور عضو گروه ۱+۵ است که به امارات متحده عربی سفر می‌کند.

پیش از این جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، به امارات رفته بود و در دیدار با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان گفته بود که «توافق با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش، به سود همه طرف‌ها از جمله آمریکا و هم‌پیمانانش خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات، عبدالله بن زاید با اشاره گفت‌و‌گوهای خود با وستروله درباره پرونده اتمی ایران گفت: «حضور دومین وزیر خارجه کشور شرکت‌کننده در مذاکرات با ایران پس از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در امارات، گواهی است بر شفافیت در روابط میان امارات و کشورهای گروه ۱+۵ و نشانه‌ای است از اصرار شورای همکاری خلیج فارس و آن کشور‌ها بر گفت‌و‌گو بر سر مسائلی که عامل ثبات در منطقه هستند.»

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.

آخرین دور از مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ به مدت سه روز و به صورت بسیار فشرده از ۱۵ تا ۱۷ آبان برگزار شد. با وجود گمانه زنی‌ها بر احتمال دستیابی به توافق میان دو طرف، اما سرانجام مذاکرات بدون توافق پایان یافت و دور آینده به ۲۹ آبان موکول شد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که فرانسه مانع رسیدن به توافق شده است. وزیر خارجه ایران هم گفته است که در آخرین ساعات فرانسه متن توافقنامه را عوض کرد.

کشورهای عربی خلیج فارس، همواره نگرانی خود را از برنامه اتمی ایران ابراز کرده و این ابراز نگرانی هنگام مذاکره اتمی گروه ۱+۵ با ایران و پس از آن، ادامه یافت

وزیر امور خارجه امارات، در ادامه سخنان خود گفت: «مذاکرات جنبه دیگری دارد. آنجا آنچه که جامعه جهانی درباره آن صحبت می‌کند، در برنامه اتمی ایران نماد پیدا می‌کند. اما جنبه دیگر جامعه جهانی درباره آن صحبت نمی‌کند و آن میزان توجه بین‌المللی به سیاست‌های ایران در منطقه است. برخی از رفتارهای ایران در منطقه قابل قبول نیست، رفتارهایی که در لبنان، سوریه، عراق، یمن، خلیج فارس، افغانستان و پاکستان می‌بینیم.»

او ادامه داد: «امیدواریم ایران به‌‌ همان اندازه که در پایان دادن به پرونده اتمی خود جدی است، به اطمینان بخشیدن به محیط اطراف خود هم جدی باشد.»

وزیر خارجه امارات بار دیگر ادعاهای ارضی درمورد سه جزیره ابوموسی دو تنب بزرگ و کوچک علیه ایران را تکرار کرد.

عبدالله بن زاید در ادامه گفت: «ایران باید تلاش مشابهی در مسائل منطقه‌ای مرتبط با گروه ۱+۵ از خود بروز دهد به ویژه آنچه به امنیت منطقه، امنیت انرژی، امنیت کشور‌ها، توسعه اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری‌ها و تبادل اقتصادی مرتبط می‌شود.»

او همچنین ابراز امیدواری کرده است که دولت حسن روحانی، آغازی جدیدی باشد که طی آن «شاهد تغییر در سیاست‌های ایران باشیم و این نیازمند زمان و فعالیت جدی است.»

در روزهای اخیر شماری از تحلیلگران، گفته‌اند که کشورهای عربی خلیج فارس از توافق احتمالی میان ایران و ۱+۵ و به ویژه نزدیکی ایران و آمریکا ناخشنود و نگران هستند؛ روز سه‌شنبه روزنامه دنشنال امارات که نزدیک به حاکمیت است، با لحن تندی از آمریکا انتقاد کرده بود. این روزنامه نوشته بود که این کشورهای خلیج فارس بودند که پای تحریم‌های ایران ایستادند. روزنامه‌های سعودی نیز در روزهای اخیر مواضعی مشابه را منعکس کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG