لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

اعلام طرح عربستان برای ساخت بزرگراه دریایی به مصر


رهبران عربستان سعودی و مصر در کنار یکدیگر
رهبران عربستان سعودی و مصر در کنار یکدیگر

ملک سلمان، پادشاه عربستان روز جمعه ۲۰ فروردین در سفر خود به مصر اعلام کرد که کشورش قصد دارد پلی در خاک عربستان بسازد که از دریای سرخ عبور کرده و به خاک مصر برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملک سلمان گفت که در این خصوص با رئیس‌جمهوری مصر توافق به‌دست آمده و افزود که «این اقدام تاریخی، دو قاره آفریقا و آسیا را به هم پیوند می‌زند» و تجارت بین دو قاره را «به سطحی بی‌سابقه» خواهد رساند.

هزاران گردشگر سعودی هرساله از مصر دیدن می‌کنند و هزاران مصری نیز هرساله برای مراسم حج به عربستان می‌روند؛ از سوی دیگر صدها هزار مصری به عنوان کارگر در عربستان به‌سر می‌برند و به کشور خود رفت‌وآمد دارند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره طرح پل و بزرگراه آب‌گذر میان دو کشور به احتمال زیاد در ورودی خلیج عقبه و در محل جزیره تیران به اجرا درخواهد آمد.

بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی عربستان، طول پل بین ۷ تا ۱۰ کیلومتر خواهد بود که شمال غرب عربستان را به استان سینای مصر مرتبط خواهد کرد.

طرح‌هایی نیز برای کشیدن یک خط آهن در امتداد این بزرگراه بر روی آب مطرح شده‌است.

سفر ملک سلمان به مصر

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در سفری کم‌سابقه از پنجشنبه ۱۹ فروردین به قاهره سفر کرده تا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر دیدار کند.

با آذین‌بندی شدن خیابان‌های مسیر عبور کاروان خودروهای حامل پادشاه عربستان سعودی و هیئت همراه در قاهره، رسانه‌های مصر، سفر ملک سلمان را یکی از مهم‌ترین رخدادهای سال‌های اخیر این کشور توصیف کرده‌اند.

روزنامه «الوطن» مصر در تیتر یک خود نوشته است: «الرئیس و الملک» (رئیس جمهور و پادشاه). در عربستان سعودی نیز روزنامه «عکاظ» تیتر زده است: «السعودیه و مصر؛ اخوه و مصیر واحد» (عربستان و مصر؛ برادری و سرنوشت مشترک).

پادشاه سعودی پنج روز در قاهره خواهد بود؛ مدت این سفر نیز اندکی بیش از دیدارهای رسمی عادی سران دو کشور، حتی برای کشورهای بسیار دوست و هم‌پیمان، محسوب می‌شود.

ملک سلمان با ورود به قاهره تاکید کرد که «مناسبات راهبردی عربستان و مصر برای جهان عرب و اسلام اهمیت دارد و عربستان به آن مفتخر است».

رئیس جمهور مصر نیز به ملک سلمان گفته است: «به وطن دوم خود خوش آمدید».

ژنرال سیسی تاکید کرده که مصر موضع‌گیری صریح و روشن سعودی در قبال رخدادهای این کشور را ستایش می‌کند.

امیر محمد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی که پسر پادشاه است، ملک سلمان ۸۰ ساله را در این سفر همراهی می‌کند.

امضای توافق‌هایی به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار مطرح شده اما رسانه‌های منطقه از انتظار مصر برای دریافت کمک کلان مالی از سوی عربستان سعودی در یک دوره چند ساله، خبر داده‌اند.

اما عربستان سعودی به دلیل کاهش بهای نفت و درگیر شدن در شماری از جنگ‌های اخیر منطقه، از جمله رهبری ائتلاف عربی در حمله به یمن، با کاهش چشمگیر ذخایر ارزی روبروست و به صرفه‌جویی‌های داخلی روی آورده و احتمال استقراض خارجی نیز برای افزایش ذخایر ارزی این کشور مطرح شده است.

مصر از ژانویه ۲۰۱۱ که حسنی مبارک، حاکم مصر بعد از حدود سه دهه ناچار به کناره‌گیری از قدرت شد، با معضلات شدید اقتصادی روبروست و منبع اصلی درآمد کشور از گردشگری، به دلیل کاهش چشمگیر سفر جهانگردان خارجی به مصر، شدیداً لطمه خورده است.

سر برآوردن شبه نظامیان مسلح «انصار بیت‌المقدس» در منطقه سینای مصر، که یکی از نقاط جذاب برای جهانگردان بود، پای گردشگران را از این شبه جزیره کوتاه کرده است.

پیکارجویان «انصار بیت‌المقدس» با ابوبکر البغدادی، رهبر داعش یا «حکومت اسلامی» بیعت کرده و «انصار بیت‌المقدس» به شعبه «ولایت اسلامی سینا» تغییر نام داده است.

اشتراکات و اختلافات منطقه‌ای سعودی و مصر

عربستان از زمان تظاهرات میدان تحریر، با فشار آمریکا بر حسنی مبارک برای برکناری از حکومت در ژانویه ۲۰۱۱ شدیداً به مخالفت برخاست.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه درگذشته عربستان و سعود الفیصل، وزیر امور خارجه پیشین و متوفی سعودی معتقد بودند که فشارهای آمریکا و باراک اوباما در نهایت آقای مبارک را به کناره‌گیری از حکومت، در نتیجه تظاهرات ۱۸ روزه در میدان تحریر قاهره، وادار کرد.

ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان با عبدالفتاح السیسی که موفق به کنار زدن حکومت محمد مُرسی شد، روابط بسیار نزدیکی برقرار کرد.

از ۱۵ ماه پیش و در پی درگذشت ملک عبدالله، که ملک سلمان برادر ناتنی‌اش به پادشاهی رسید، عربستان روابط نزدیک با مصر را ادامه داد و اکنون ملک سلمان با سفر بی‌سابقه خود به مصر، این مناسبات را وارد مرحله تازه‌ای نیز کرده است.

ملک سلمان قرار است از دانشگاه الازهر، مهم‌ترین مرکز مذهبی دنیای سنی در قاهره دیدار کند.

اما هنوز عربستان و مصر بر سر سوریه اتحاد نظر کامل ندارند.

عبدالفتاح السیسی بر خلاف رهبران عربستان و ترکیه، درخواست برکناری بشار اسد از قدرت در سوریه را مطرح نکرده و خطر گسترش تروریست‌های افراطی اسلامگرا در منطقه را با رفتن اسد بیشتر می‌داند؛ امری که ثبات و امنیت مصر را نیز با خطر روبرو می‌کند.

ملک سلمان در پی دیدار مهم خود از مصر، در سفر کم‌سابقه دیگری به آنکارا پایتخت ترکیه نیز می‌رود تا مهمان رهبران این کشور باشد.

رسانه‌های منطقه تاکید کرده‌اند که پادشاه سعودی برای میانجی‌گری میان مصر و ترکیه، بعد از قاهره به آنکارا می‌رود.

عربستان و ترکیه دو بازیگر مهم در بحران‌های سال‌های اخیر بوده‌اند؛ نظر هر دو کشور بر برکناری بشار اسد در حکومت سوریه است. اما در حالی که عربستان از خلع حکومت محمد مرسی نماینده اخوان المسلمین در مصر خشنود شد، ترکیه هرگز این امر را تحمل نکرد و تا مرز قطع مناسبات با مصر پیش رفت.

اردوغان بارها السیسی را «دیکتاتور» نامیده است.

با گذشت حدود دو سال و نیم از برکناری حکومت مرسی و اخوان المسلمین، ترکیه هنوز حاکمیت جدید قاهره را به رسمیت نمی‌شناسد و معتقد است که ژنرال عبدالفتاح السیسی در تابستان ۱۳۹۳ خورشیدی با کودتا، دولت «مشروع» اخوان المسلمین را در مصر برکنار کرد.

XS
SM
MD
LG