لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

جواد لاریجانی: افراد در حصر می‌توانند به نقاط مختلف کشور سفر کنند


رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه می‌گوید که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی که در حصر خانگی هستند، می‌توانند به نقاط مختلف کشور سفر کنند و به خدمات پزشکی هم دسترسی دارند.

جواد لاریجانی روز چهارشنبه ۲۸ بهمن،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت رهبران جنبش سبز ایران اظهار داشت: «حصر هر فردی باید مبنای قانونی داشته باشد. یا قاضی حکم می‌کند یا شورای عالی امنیت ملی می‌تواند آزادی‌های فرد یا گروهی را محدود کند و به قوا ابلاغ کند.»

به گفته او، «مسئولیت سلامت این افراد با دستگاه‌های امنیتی است» اگرچه تاکنون «مشکلی ایجاد نشده است».

آقای لاریجانی سپس تاکید کرد که این افراد در حصر «حتی می‌توانند به نقاط مختلف کشور سفر کرده و دسترسی‌های پزشکی هم دارند».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بیش از چهار سال است که در حصر خانگی به‌سرمی‌برند، امری که راه ارتباط آنان با طرفدارانشان و فعالان سیاسی را ناممکن ساخته است.

این میان دیدارهای بستگان نزدیک آقای موسوی و آقای کروبی با آنها کوتاه و نامنظم و گاه با وقفه‌های طولانی انجام شده که به دفعات اعتراض آنها را به دنبال داشته است.

همچنین در این چهار سال گزارش‌های متعددی نیز از وخامت وضعیت سلامت رهبران جنبش سبز ایران منتشر شده که در برخی موارد در بیمارستان بستری شده‌اند. از جمله فرزند مهدی کروبی گفته که پدر او در این چهار سال چهار بار عمل جراحی داشته است.

با این حال جواد لاریجانی می‌گوید که حکومت ایران با میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی مدارا کرده است.

وی اظهار داشت: «ما کینه شخصی با افراد نداریم و افرادی که در کشور خدمات ارایه کرده‌اند، نظام با آن‌ها تسامح دارد. اما باید بار مسئوليت جرم رخداده را بپذیرند.»

پیش از این محمدحسین صفارهرندی از چهره‌های اصول‌گرا گفته بود که محصورین می‌توانند روزها برای خریدن نان تازه از خانه خارج شوند.

انتقاد مجدد به روش‌های احمد شهید

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرگزاری مهر، درمورد صدور مجوز برای ورود احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران اعلام کرد که «سیاست جمهوری اسلامی در مورد مکانیزم گزارش‌های سازمان ملل، سیاست همکاری است اما گزارشگری چارچوب‌های خاص خودش را دارد و به روش‌های احمد شهید اشکال داریم.»

آقای لاریجانی در ادامه گفت: «اول اینکه انتساب گزارشگر ویژه باید موجه باشد و نباید موضع گیری کند چرا که وقتی هنوز مرکب حکم وی خشک نشده بود، شروع به موضع گیری کرد.»

به گفته رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، «احمد شهید با تروریست‌ها روابط زیادی دارد؛ کارشناسان ما با احمد شهید مذاکرات زیادی داشته‌اند و این مسایل را توضیح داده‌ایم که اشکال ما با شما فنی است.»

پیشتر آقای لاریجانی با متهم کردن احمد شهید به «پرونده‌سازی» علیه جمهوری اسلامی ایران،‌ خواستار استعفای او از سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران شده بود و او را شبیه بازیگری دانسته بود که در شبکه‌های مختلف تلویزیونی علیه ایران صحبت می‌کند.

همچنین آقای لاریجانی، در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه دو تلویزیون ایران‌ پخش شده بود،‌ با اشاره به این‌ که گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل «بر اساس چارچوب‌ها عمل نمی‌کند»، گفته بود: «او به شدت طرفدار تروریسم است در صورتی که باید با حقوق بشر همراه باشد و با تروریسم مخالفت کند.»

جمهوری اسلامی بارها اتهام نقض شدید حقوق بشر در ایران را که در گزارش‌های نماینده ویژه سازمان ملل بازتاب یافته، رد کرده و مدعی شده که همه این انتقادات با هدف «ایران‌هراسی» و «اسلام‌هراسی» مطرح می‌شود.

XS
SM
MD
LG