لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

نارضايتی چين از کناره گيری اسپيلبرگ از المپيک پکن


استيون اسپيلبرگ در اعتراض به نقش چين در بحران دارفور، از مقام مشاور هنری المپيک پکن کناره گرفت. (عکس از ايتار تاس)
استيون اسپيلبرگ در اعتراض به نقش چين در بحران دارفور، از مقام مشاور هنری المپيک پکن کناره گرفت. (عکس از ايتار تاس)

در پی اعلام کناره گيری استيون اسپيلبرگ، کارگردان پرآوازه آمريکايی از سمت مشاور هنری بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن، دولت چين، اقدام آقای اسپيلبرگ را غير منصفانه خواند.


پيشتر، استيون اسپيلبرگ گفته بود در اعتراض به حمايت دولت چين از گسترش بحران انسانی در دارفور سودان، از مشاورت هنری بازی های المپيک که قرار است امسال در پکن برگزار شود، کناره گرفته بود.


وی در بيانيه ای علت اين کناره گيری را «عدم آمادگی روحی» اعلام کرده و گفته بود که وی در زمان حاضر ترجيج می دهد وقت و انرژی خود را به جای بازی های المپيک بر حل بحران انسانی در دارفور سودان متمرکز کند.


سفارت چين در آمريکا تلاش برای مرتبط کردن بازی های المپيک با بحران دارفور را مغاير با روح المپيک دانست و گفت:«مسئله دارفور نه مسئله داخلی چين است و نه توسط چين ايجاد شده است. از اين رو بسيار غير منطقی، غير مسئولانه و غير منصفانه است که بعضی سازمان ها يا افراد می خواهند المپيک را به دارفور نسبت دهند.»


استيون اسپيلبرگ می گويد که وی پيش از آنکه استعفا کند، يک بار در آوريل سال گذشته در نامه ای به هو جين تائو رييس جمهوری چين به وی گفته بود که اگر پکن در حل بحران سودان نقش سازنده ای ايفا نکند، وی از مقامش کناره خواهد گرفت.

در حالی که پکن استعفای مشاور هنری بازی های المپيک ۲۰۰۸ خود را غير منصفانه می داند، استيون اسپيلبرگ می گويد که وی پيش از آنکه استعفا کند، يک بار در آوريل سال گذشته در نامه ای به هو جين تائو رييس جمهوری چين به وی گفته بود که اگر پکن در حل بحران سودان نقش سازنده ای ايفا نکند، وی از مقامش کناره خواهد گرفت.


بر اساس اظهارات آقای اسپيلبرگ، هو جين تائو به نامه وی هرگز جوابی نداد.


در همين حال، گروه های مدافع حقوق بشر در سودان از اقدام استيون اسپيلبرگ حمايت کرده اند.


ستارگان هاليوود پرچمدار کارزار جهانی عليه نقش دولت چين در نا آرامی های سودان هستند که گفته می شود بيش از ۲۰۰ هزار کشته و بالغ بر دو ميليون و ۵۰۰ هزار آواره بر جای گذاشته است.


چين که دو سوم نفت سودان را خريداری می کند و از بزرگ ترين تامين کنندگان اسلحه برای دولت آن کشور محسوب می شود، از طرح ورود نيروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به خاک سودان حمايت نمی کند.


در بيانيه مشاور هنری بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن، تنش های جاری در سودان و قتل عام مردم جرم محسوب می شود و آمده است که دولت سودان بايد مسئوليت اين جرايم را بپذيرد.


اين بيانيه همچنين از پکن می خواهد که برای پايان دادن به جنايت در سودان نقش موثرتری ايفا کند.


استعفای استيون اسپيلبرگ در حالی اعلام می شود که نه تن از برندگان جايزه صلح نوبل در نامه ای خطاب به هو جين تائو، رييس جمهوری چين، از وی خواستند در راستای آرمان بازی های المپيک، دولت سودان را تحت فشار گذارد تا به دشمنی ها در دارفور پايان داده و صلح را در اين منطقه از جهان برقرار کند.


پکن اعلام کرده است که بازی های المپيک ارتباطی با مسائل سياسی و حقوق بشری ندارد و از اين رو نبايد اين بازی ها را سياسی کرد.


XS
SM
MD
LG