لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

بریتانیا می خواهد «شریک اول چین» باشد


گوردون براون برای نخستین بار در مقام نخست وزیر بریتانیا به چین سفر کرده است.
گوردون براون برای نخستین بار در مقام نخست وزیر بریتانیا به چین سفر کرده است.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا که برای نخستین بار به چین سفر کرده است، روز جمعه به مقامات چینی گفت بریتانیا قصد دارد روابط دو کشور را به سطح بالاتری ارتقا دهد و شریک اول تجاری چین باشد.


نخست وزیر بریتانیا روز پنج شنبه گفته بود که انتظار دارد معاملات تجاری میان بریتانیا و چین طی دو سال آینده پنجاه درصد افزایش یابد.


آقای براون شامگاه پنج شنبه در هوایی برفی وارد پکن شد و ساعتی پس از ورود، در «تالار خلق» مورد استقبال رسمی نخست وزیر چین قرار گرفت.



گوردون براون روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه ون جیابائو، نخست وزیر چین، گفت که لندن از سرمایه گذاری های عمده چین در بریتانیا استقبال می کند.

گوردون براون روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه ون جیابائو، نخست وزیر چین، گفت که لندن از سرمایه گذاری های عمده چین در بریتانیا استقبال می کند.


آقای براون گفت: «ما تمایل داریم بریتانیا مقصد نخست تجارت چین باشد.»


روابط تجاری چین و بریتانیا در سال گذشته میلادی به ۴۰ میلیارد دلار رسید اما دو کشور موافقت کرده اند که تا سال ۲۰۱۰ این رقم را به شصت میلیارد دلار برسانند.


توافقنامه های تجاری که دو کشور امضا کرده اند‌ عمدتا در زمینه های همکاری های آموزشی، تغییرات اقلیمی، شهرهای زیست محیطی و چند قرارداد همکاری با بریتیش پترولیوم و توسعه انرژی های پاک بوده است.


گوردون براون گفت که باور دارد تا سال ۲۰۱۰ صد شرکت چینی در بریتانیا سرمایه گذاری خواهند کرد و صد همکاری بین دانشگاه های دو کشور شکل خواهد گرفت.


آقای براون افزود: «اعتقاد دارم شمار شرکت های چینی ثبت شده در بورس سهام لندن دو برابر خواهد شد و هزاران شغل جدید ایجاد خواهد شد.»


در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین بیشترین سرمایه گذاری را در بریتانیا انجام داده است، اما در مقابل، بریتانیا نسبت به رقیبان اروپایی خود موفق نشده است صادرات چندانی به چین داشته باشد.


نخست وزیر چین همزمانی ورود گوردون براون را با بارش نخستین برف زمستانی به فال نیک گرفت و گفت که این اتفاق نمادی است برای آغاز دوباره روابط گسترده اقتصادی چین و بریتانیا.


چین و مسأله حقوق بشر


در حالی که نخست وزیر بریتانیا از ارتقای معاملات تجاری میان دو کشور سخن می گوید، بریتانیا و چین در باب موضوعاتی همچون پرونده هسته ای ایران، خشونت علیه راهبان بودایی در برمه و بحران انسانی در دارفور دیدگاههایی متناقض دارند.


  • «چین خود را به گسترش دموکراسی که به معنای برگزاری انتخاباتی بزرگتر و دموکراتیک تر و همچنین مشارکت دادن مردم در امور سیاسی است، متعهد می داند.»
ون جیبائو

از سوی دیگر، سازمان دیده بان حقوق بشر در نامه سرگشاده ای به آقای براون که پیش از سفر او منتشر شد، از نخست وزیر بریتانیا خواست به پکن فشار بیاورد تا حقوق بشر را رعایت کند. به گفته دیده بان حقوق بشر، چین در آستانه برگزاری المپیک به حقوق بشر بیش از پیش حساس است.


گوردون براون گفته بود که در سفر به کشوری که سریع ترین رشد اقتصادی را در جهان داشته است درباره حقوق بشر و دموکراسی نیز گفت و گو خواهد کرد.


از سوی دیگر، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک نخست وزیران دو کشور، که روز جمعه برگزار شد، ون جیابائو، نخست وزیر چین، گفت که کشورش همچنان به پیشرفت دموکراسی متعهد باقی مانده است.


ون جیابائو گفت: «چین خود را به گسترش دموکراسی که به معنای برگزاری انتخاباتی بزرگتر و دموکراتیک تر و همچنین مشارکت دادن مردم در امور سیاسی است، متعهد می داند.»


گروه های مدافع حقوق بشر چین را متهم می کنند که علاوه بر نقض داخلی حقوق بشر، سلاح هایی به مقصد سودان ارسال می کند که در نهایت به دست شورشیان در دارفور می رسد.


چین همچنین متهم است که با بی توجهی به قطعنامه های شورای امنیت آنها را ناکارآمد می کند.


XS
SM
MD
LG