لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۸

عفو بین‌الملل: محدودیت برای ورود پناهجو به اتریش نقض حقوق بشر است


سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، چهارم اسفندماه، دولت اتریش را متهم کرد که با تعیین سقف برای ورود پناهجویان به این کشور حقوق بشر را نقض کرده است.

این در حالی است که دولت اتریش در مقابل معتقد است که بر اساس قوانین موجود عمل کرده است.

اتریش در ماه جاری میلادی، فوریه، رسما اعلام کرد که از این پس روزانه تنها ۸۰ پناهجو را از مرز اسلوونی به خاک خود خواهد پذیرفت.

ورود از مرز اسلوونی به خاک اتریش در حال حاضر راه اصلی ورود پناهجویان به اتریش و از این کشور به آلمان محسوب می‌شود.

در واکنش به این اقدام که به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت کشور اتریش از روز جمعه گذشته برای اولین بار اجرا شده است، حتی مقامات اتحادیه اروپا نیز اتریش را به زیر پا گذاشتن قانون متهم کردند.

در همین زمینه، مدیر شعبه اتریش سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه به یک رادیوی این کشور گفت که اتریش به عنوان یکی از امضاکنندگان کنوانسیون ژنو برای حقوق مهاجران در واقع «قوانین بین‌المللی» را زیر پا گذاشته است.

به گفته هاینتس پاتزلت، مدیر عفو بین‌الملل در اتریش، کنوانسیون ژنو «سهمیه یا محدودیتی برای پذیرش پناهجویان و آوارگان تعیین نکرده است».

این در حالی است که به گفته سخنگوی وزارت کشور اتریش در وین تعیین سهمیه روزانه برای تعداد پناهجویانی که از راه اسلوونی به این کشور وارد می‌شوند «کاملا منطبق با قانون» است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز ۳۰ آذرماه سال جاری اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون پناهجو و «مهاجر غیرقانونی» که از جنگ، فقر و سرکوب در خاورمیانه و آفریقا گریخته‌اند وارد اروپا شدند که رقم تاریخی و بی‌سابقه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بین‌المللی مهاجرت که دفتر مرکزی آن در ژنو است، روز دوشنبه ۳۰ آذر و چند روز قبل از پایان سال میلادی جاری گفت: یک میلیون و پنج هزار نفر امسال وارد اروپا شده‌اند که چهار برابر رقم مشابه در سال میلادی گذشته است.

از این میزان، اتریش پذیرای ۹۰ هزار پناهجو بوده و در مقابل دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را متهم می‌کند که از پذیرش مهاجر سر باز زده‌اند.

XS
SM
MD
LG