لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

سفیر ایران کاهش روابط میان اردن و ایران را تکذیب کرد


در ادامه تنش دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، سفیر ایران در اردن یک روز پس از احضار خود به وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که در این دیدار بحثی در مورد کاهش سطح روابط بین دو کشور «مطرح نشده است».

در عین حال وزیر کشور ایران در دستوری خواستار «شناسایی عاملان اصلی و مداخله‌گر و سازمان‌دهندگان احتمالی پشت پرده» حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی ظرف دو هفته شد و نایب رئیس مجلس نیز خواستار بازخواست کسانی شد که در جلوگیری از این حادثه «کوتاهی کردند».

مجتبی فردوسی‌پور، سفیر ایران در اردن، روز پنج‌شنبه، ۱۷ دی، درباره احضارش به وزارت خارجه اردن و اعتراض مقامات این کشور به حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران افزود: «بنده هم در این دیدار تاکید کردم ایران نسبت به حمایت از اماکن دیپلماتیک متعهد و مسئولیت‌پذیر است.»

وی تاکید کرد که در این جلسه، بحثی در مورد کاهش سطح روابط بین تهران و امان، پایتخت اردن، «مطرح نشده است».

اردن روز چهارشنبه سفیر ایران در این کشور را در اعتراض به حمله اخیر به سفارت عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار کرده بود.

به گفته خبرگزاری دولتی اردن، در جریان این احضار، همچنین مقام‌های وزارت خارجه اردن به آن چه دخالت ایران در امور کشورهای عربی نامیده شده اعتراض کرده‌اند.

در روزهای گذشته و به دنبال حمله به سفارت عربستان در تهران که منجر به قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران شد، کشورهای بحرین، سودان و جیبوتی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده‌اند.

در همین حال امارات متحده عربی مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را تا سطح کاردار کاهش داده و کویت و قطر نیز سفرای خود را از ایران فراخوانده‌اند، اما درباره تغییر سطح مناسبات دیپلماتیک خود با تهران سخنی به میان نیاوردند.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی شده است.

در همین زمینه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نیز روز چهارشنبه به معاون امنیتی خود دستور داد تا با تشکيل کمیته‌ای متشکل از قوه قضائيه، وزارت اطلاعات، نيروی انتظامی و استانداری تهران، ظرف دو هفته «عاملان اصلی و مداخله‌گر و سازمان‌دهندگان احتمالی پشت پرده» در حمله به سفارت عربستان در تهران شناسایی شوند و نتایج «بررسی همه‌جانبه» در این باره اعلام شود.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس، روز چهارشنبه ضمن تاکید بر «برخورد قاطع» با حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی خواستار «بازخواست» از کسانی شد که در جلوگیری از این حادثه «کوتاهی کردند».

روزنامه دولتی ایران و برخی رسانه‌های دیگر روز دوشنبه از برخورد نکردن نیروی انتظامی با حمله‌کنندگان به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی انتقاد کرده بودند.

در همین روز حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، نیز گفته بود که این وزارتخانه به نیروی انتظامی دستورات لازم را برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی داده بود.

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز با اشاره به وظایف نیروی انتظامی درباره حفاظت از اماکن دیپلماتیک گفته است که در این حادثه «قصوری صورت گرفت».

در واکنش به این انتقادها سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، گفته است که «مردم را خیلی وقت‌ها نمی‌شود زد، آخرین درمان روش سلبی است».

هشدار جانشین فرمانده سپاه درباره «فروپاشی» عربستان سعودی

در روزهای گذشته تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری، اقدام عربستان سعودی در قطع روابط با ایران را «بهانه‌جویی» خوانده و اعلام کرده‌اند که «عربستان از این اقدام ضرر خواهد کرد».

در همین زمینه جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران نیز روز پنج‌شنبه قطع رابطه عربستان سعودی با ایران را «عجولانه و بی‌منطق و شتابزده» خوانده و گفت که حکومت این کشور از «یک سیاست فاقد منطق تبعیت می‌کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین سلامی اضافه کرد: «چشم‌اندازهای مبهمی بر سر راه مسیری که آل سعود طی کرده وجود دارد، اگر آل سعود این مسیر را اصلاح نکند به زودی در سال‌های آینده در معرض یک فروپاشی و زوال کامل قرار می‌گیرد.»

در همین حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نیز گفت که قطع روابط عربستان سعودی با ایران «نه تنها ضرری برای کشور ندارد بلکه موجب خوشحالی شد».

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اضافه کرد: «در تاریخ مملکت ما می‌نویسند که این ملت این قدر در موضع اسلامی و انقلابی آزاده، پاک و بااخلاص و باصفا بود که مزدوران آمریکایی و اسرائیلی نتوانستند با این ملت بسازند و گذاشتند و رفتند.»

پیش از این نیز عبدالرضا داوری، از حامیان محمود احمدی‌نژاد، رئیس ‌جمهور سابق ایران، نیز با اشاره به «انفعال» دولت حسن روحانی در برابر عربستان سعودی، حمله به سفارت این کشور را «اقدامی مشروع و انقلابی» خوانده بود.

برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله حمید رسایی، حسین نقوی حسینی و مهدی هاشمی و تعدادی از رسانه‌های اصولگرا ضمن اعتراض به بیانیه رئیس ‌جمهور ایران در روز یک‌شنبه مبنی بر محکومیت همزمانِ حمله به سفارت و کنسولگری عربستان و اعدام شیخ نمر، «دیپلماسی ضعیف» دولت حسن روحانی در قبال عربستان سعودی را زمینه‌ساز حمله به سفارت این کشور دانسته بودند.

XS
SM
MD
LG