لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در ایران «گم می‌شود»


معاون وزیر نفت ایران می‌گوید که روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در ایران «گم می‌شود». به گفته این مقام، در حالی که استاندارد جهانی این اتلاف حدود چهار درصد از تولید است، این میزان در ایران به ۸.۵ درصد هم می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا عراقی که همزمان مدیرعامل شرکت گاز ایران نیز هست، در مورد آخرین وضعیت جمع‌آوری گازهای گمشده در کشور گفت که «بر اساس استاندارد جهانی باید حجم گازهای گمشده در سطح شبکه تولید، انتقال و توزیع گاز کشور حدود چهار درصد باشد که این میزان سال گذشته حدود ۸.۵ درصد بوده است».

وی بدون اشاره به جزئیات گفت که مجموع اقدامات انجام شده حجم گازهای گمشده هم اکنون به ۶.۵ تا ۷ درصد در ایران کاهش یافته است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، نیمی از اتلاف گاز ایران مربوط به سوزاندن گاز همراه در مشعل‌ها است. گاز همراه گازی است که همراه نفت از میادین استخراج می‌شود.

ایران از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بود که در سکوهای تولید و پالایشگاه‌ها، تجهیزات لازم برای جمع کردن گازهای همراه را نصب کرده و به بهره‌برداری برساند، اما هنوز ۳۰ درصد از گاز همراه تولیدی از میادین نفتی به میزان ۳۰ میلیون متر مکعب در روز بدون هیچ استفاده‌ای در مشعل‌ها سوزانده می شود و هدر می رود.

بخش دیگری از اتلاف گاز ایران نیز مربوط به فرسوده بودن سیستم شبکه گازرسانی است، به طوری که روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب گاز در جریان انتقال و توزیع نشت می کند و هدر می‌رود.

هم اکنون ۳۶ هزار کیلومتر خط لوله گازی با فشار بالا به همراه بیش از ۷۵ ایستگاه تقویت فشار در شبکه گازرسانی کشور وجود دارد که بخش عظیمی از این شبکه طی دهه‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

بر اساس برآورد وزارت نفت ایران، هزینه نگهداری، نوسازی و تعمیرات پروژه های صنعت نفت و گاز کشور سالانه به ۲۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

به گفته آقای عراقی، هم اکنون از مجموع حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز ۶.۵ تا ۷ درصد از این میزان گاز در کشور گم می‌شود که این در قالب نشتی گاز، سرقت یا گازهای گمشده است.

اتلاف روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز ایران در حالی است که کشور سال‌هاست روزانه به طور متوسط ۲۰ میلیون متر مکعب (یک سوم حجم گاز اتلاف شده) از ترکمنستان گاز وارد می‌کرد که به ۹ سال تاخیر در بازپرداخت ۱.۸ میلیارد دلار بدهی خود، نهایتا ترکمنستان از اول سال جاری میلادی فروش گاز به ایران را متوقف کرد.

آقای عراقی با اشاره به نسل جدید کنتور و دستگاه‌های دقیق اندازه گیری در خروجی و ورودی تاسیسات تقویت فشار و پالایشگاه‌های گاز کشور افزود که «هم اکنون اندازه گیری دقیق گاز در حال انجام بوده و پیش‌بینی می‌شود با مجموع اقدامات انجام شده حجم گازهای گمشده در کشور به حداقل کاهش یابد».

XS
SM
MD
LG