لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

توصیه آیت‌الله مکارم: مردم مرغ نخورند


روزنامه‌های آرمان، مردمسالاری، و کیهان اظهارات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه آرمان نوشته که اصولگرایان درباره حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان دچار سردرگمی شده است.

عباس سلیمی نمین از چهره‌های رسانه‌ای جناح حاکم در گفت‌و‌گویی با روزنامه اعتماد درباره سرنوشت مشابه اکبر هاشمی رفلسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد در سال‌های پایانی ریاست آنها بر قوه مجریه، از میرحسین موسوی به عنوان شخصیتی متفاوت با دیگر روسای قوه مجریه در ایران نام برده و گفته است که «نشانی از زیاده‌خواهی برای باقی ماندن در قدرت، در آقای میرحسین موسوی نمی‌توانیم پیدا کنیم».

روزنامه‌های جهان صنعت و دنیای اقتصاد در شماره یک‌شنبه از «طرح سه‌نرخی کردن ارز برای عرضه دلار با سه نرخ ۱۲۲۶تومان، ۱۵۰۰ تومان و ۱۹۱۰ تومان» و تاثیر آن بر تشدید گرانی‌ها گزارش داده‌اند.

روزنامه‌ رسالت خبر داده است که ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به جناح حاکم به مردم توصیه کرده است که برای مقابله با گرانی «مرغ نخورند».

روزنامه کیهان از اعدام سه نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در اصفهان خبر داده است. به این ترتیب شمار متهمانی که خبر اعدام‌شان طی ۱۰ روز اخیر در روزنامه‌ها منتشر شده به ۱۴ نفر رسید.

«اصولگرایان، سردرگم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده»

روزنامه‌های آرمان، مردمسالاری، و کیهان اظهارات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه آرمان در تیتر یک شماره اول مردادماه با تاکید بر این که «اصولگرایان، سردرگم حضور اصلاح‌طلبان» هستند، نوشته است که «این روز‌ها اصولگرایان بسیار بیش از خود اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا تکلیف کاندیدای این جناح را در انتخابات ریاست ‌جمهوری آینده مشخص کنند».

این روزنامه نوشته است که اصولگرایان که جناح حاکم بر ایران به شمار می‌روند «یک روز خودشان کاندیدای اصلاح‌طلبان را معرفی می‌‏کنند و یک روز دیگر هم به تحلیل و تفسیر درباره آن می‌‏پردازند» و در تازه‌ترین مورد روز شنبه «اسحاق جهانگیری را به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردند».

روزنامه آرمان تاکید کرده است که رسانه‌های وابسته به جناح حاکم «در شرایطی از محمدرضا عارف، کمال خرازی، اسحاق جهانگیری و محمدعلی نجفی به عنوان کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات» نام می‌برند که «این چهره‌ها یا عموما این موضوع را تکذیب یا پاسخ دادن به آن را به آینده موکول کرده‌اند».

این روزنامه با اشاره به انتشار اخباری از احتمال کاندیداتوری محمد خاتمی و عبدالله نوری نوشته این اخبار در حالی منتشر می‌شود که محمد خاتمی «رئیس دولت‌های هفتم و هشتم تنها بر ضرورت به اجماع رسیدن بین اصلاح‌طلبان» اشاره کرده و در دیدار با عبدالله نوری نیز هر دو چهره اصلاح‌طلب «بار دیگر بر لزوم تلاش برای برون‌رفت از وضعیت کنونی بر اساس قانون اساسی و احترام متقابل همه جریان‌ها و گروه‌ها به یکدیگر» تاکید کرده‌اند.

روزنامه آرمان همچنین نوشته است که «به نظر می‌‏رسد که انشقاق و اختلاف اصولگرایان موجبات کاهش اعتماد به آنها را به وجود آورده است و مهم‌ترین دلیل اصولگرایان برای ایجاد گمانه‏های مختلف و‌ گاه متضاد در ارتباط با اصلاح‌طلبان است» و جناح حاکم امید دارد که به این وسیله «بتوانند صفوف اصلاح‌طلبی را چون جریان اصولگرا دچار انشقاق کنند».

همزمان روزنامه مردمسالاری تیتر یک خود را به اظهارات مجید انصاری درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری اختصاص داده و از قول این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز نوشته است که «این بار نوبت اطلاح‌طلبان است».

به نوشته این روزنامه، مجید انصاری تاکید کرده که «اصلاح‌طلبان خواهان اصلاح روش‌های انتخاباتی هستند» و «اگر دیروز انتخابات پرشور آزاد به عنوان یک مولفه کارساز در دفاع ملی و امنیتی موضوعیت داشت، امروز به مراتب این نیازمندی تشدید شده است».

روزنامه مردمسالاری نوشته است که مجید انصاری با تاکید بر این که «ارتباطی تشکیلاتی یا همکاری تعریف شده‌ای میان جبهه اصلاحات و جریانات برانداز وجود ندارد و در گذشته هم وجود نداشته است» گفته است که «ما نگاه تجزیه‌ای به قانون اساسی را نمی‌پذیریم، تا قانون اساسی هست، باید به صورت یک مجموعه منسجم به آن نگاه شود، البته قانون اساسی را وحی منزل نمی‌دانیم و ممکن است بنا بر مقتضیات زمان برخی اصول موضوعیت‌شان را از دست بدهند یا لازم به اصلاح باشد»، اما «اگر از تفسیرهای خودسرانه و تنگ‌نظرانه پرهیز شود، اصول قانون اساسی مترقی است و ظرفیت‌هایی که دارد امکان تامین حقوق شهروندی و رعایت مردم‌سالاری و سایر حقوق وجود دارد».

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز همچنین گفته است که در حال حاضر «اصلاح‌طلبان بیش از هر زمان دیگر از انسجام، همگرایی و تقارب برخوردار هستند» و در انتخابات آینده ریاست جمهوری «اگر زمینه مساوی فراهم شود، اصلاح‌طلبان می‌توانند شانس پیروزی زیادی داشته باشند»، چرا که «چرخش طبیعی و دست به دست شدن ریاست جمهوری بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نشان داده که اگر شرایط طبیعی باشد، این بار نوبت اصلاح‌طلبان است».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود اما از قول حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران تاکید کرده که «خیانت اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ به مراتب بیشتر از نهضت آزادی بوده است» و «اصلاح‌طلبان نباید از لطف نظام در حق‌شان سوءاستفاده کنند».

به نوشته این روزنامه، معاون فرهنگی سپاه پاسداران همچنین گفته است که «جای تعجب دارد که امروز طیف افراطی این جریان با کمال پررویی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام حضور کرده و حتی برخی از آنها برای نظام نیز شرط و شروط می‌گذارند».

عباس سلیمی نمین: نشانی از زیاده‌خواهی در میرحسین موسوی نمی‌توانیم پیدا کنیم

عباس سلیمی نمین از چهره‌های رسانه‌ای جناح حاکم در گفت‌و‌گویی با روزنامه اعتماد درباره سرنوشت مشابه اکبر هاشمی رفلسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد در سال‌های پایانی ریاست آنها بر قوه مجریه، تاکید کرده که اگر «مکانیزم‌ها اصلاح نشود، رئیس ‌جمهور بعدی هم منحرف خواهد شد».

سلیمی نمین با اشاره به این که «افرادی که در یک نظام سیاسی نوپا به راس قوه اجرایی می‌رسند و خلجاناتی در آنها شکل می‌گیرد که فکر می‌کنند می‌توانند قانون را دور بزنند» گفته است که «این که روسای قوه مجریه می‌توانند قانون را نادیده بگیرند، یک توهم است» اما «در ‌‌نهایت امر قانون بر آنها غلبه پیدا می‌کند» و «این یک نقطه قوت است که نظام ما در افراد متوقف نمی‌شود».

عباس سلیمی نمین سال‌های پایانی نخست وزیری میرحسین موسوی با سال‌های ریاست اکبرهاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد را «متفاوت» توصیف کرده و به روزنامه اعتماد گفته است که «میرحسین موسوی تشابهی با این سه نفر ندارد چون او از‌‌ همان ابتدا که در راس قوه مجریه قرار گرفت تا آخر اساسا زیاده‌خواه نبود» و «در دوران نخست‌وزیری آقای موسوی، در کنار خدماتی که ایشان در دوره جنگ داشت، یک تصلب و دگماتیزمی وجود داشت که ایشان می‌گفت همه ‌چیز باید دولتی باشد، اما نشانی از زیاده‌خواهی برای باقی ماندن در قدرت، در آقای میرحسین موسوی نمی‌توانیم پیدا کنیم».

روزنامه اعتماد همچنین از قول عباس سلیمی نمین به نقش علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سرنوشت روسای قوه مجریه نیز اشاره کرده، چنان که سلیمی نمین به این روزنامه گفته است که «ما قانون داریم و طبق آن روسای قوا، شورای نگهبان و سایر نهاد‌ها حدود اختیاراتی دارند» و «رهبری در مواردی می‌تواند وارد شود و اگر عملی بر خلاف مصالح در حال انجام بود، جلوی آن را بگیرد».

سلیمی نمین درباره دلیل اصلی بروز اختلاف میان علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد به روزنامه اعتماد گفته است که «قطعا مسائلی وجود داشت که ورود رهبری در آن ضروری بود. اطرافیان آقای احمدی‌نژاد به دنبال رسوخ در وزارت اطلاعات بودند» و «مقدمه این رسوخ در حد فاصل جابه‌جایی آقای اژه‌ای و جایگزینی وزیر جدید انجام شد و برخی انتصابات دقیقا چند روز پیش از روی کار آمدن وزیر جدید در وزارت اطلاعات با نظر آقای مشایی انجام شد».

وی همچنین درباره ماجرای برکناری و ابقای حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات نیز به روزنامه اعتماد گفته است که «هدف تغییر ایشان نبود. بلکه هدف ایجاد سرگردانی در وزارت اطلاعات بود. رهبری از آقای احمدی‌نژاد پرسیدند که شما می‌خواهید چه کسی را جایگزین وزیر اطلاعات کنید؟» و «احمدی‌نژاد هیچ گزینه‌ای معرفی نکرد و گفت من خودم می‌خواهم سرپرست وزارت اطلاعات شوم»، اما «برای رهبری مشخص بود که می‌خواهند وزارت اطلاعات را در شرایط بدون درگیری به دست افراد غیرقابل اعتماد بسپارند».

توصیه ناصر مکارم شیرازی برای مقابله با گرانی‌ها؛ مردم مرغ نخورند

روزنامه‌های جهان صنعت و دنیای اقتصاد در شماره یک‌شنبه از «طرح سه‌نرخی کردن ارز برای عرضه دلار با سه نرخ ۱۲۲۶تومان، ۱۵۰۰ تومان و ۱۹۱۰ تومان» و تاثیر آن بر تشدید گرانی‌ها گزارش داده‌اند.

همزمان روزنامه رسالت خبر داده است که ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به جناح حاکم به مردم توصیه کرده برای مقابله با گرانی «مرغ نخورند».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، آیت‌الله مکارم شیرازی طی سخنانی در قم با بیان این که «من خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم» تاکید کرده که «من بدون این که در این مسئله تحریم کنم، خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم» و «مردم هم می‌توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهیم باشند».

این روحانی بلندپایه و نزدیک به جناح حاکم در عین حال به دولت توصیه کرده که «برای برطرف کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سرمقاله شماره اول مردادماه «مقاومت» را تنها «راه عبور از مشکلات» توصیف کرده و با اشاره به آغاز تحریم‌های بین‌المللی نوشته امروز ایران «در شرایطی قرار دارد که بیش از هر زمان دیگری به تقویت اراده آحاد مردم نیاز دارد» و «در چنین وضعیتی، مقاومت حرف اول را می‌زند».

این روزنامه نوشته است که «عده‌ای معتقدند تحریم‌هایی که در اثر اصرار ما بر استفاده از حقوق هسته‌ای خود بر ما تحمیل شده عامل اصلی پدید آمدن شرایط کنونی نیست و عملکرد مسئولان اجرایی نیز در آن نقش مهمی دارد» اما «بی‌تردید نمی‌توان سهم این تحریم‌ها را در این ماجرا نادیده گرفت».

روزنامه جمهوری اسلامی در عین حال نوشته است که «مسئولان اجرایی امروز کشور فاقد اخلاق حاکمیتی بر اساس موازین اسلامی هستند و آن چه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولین را برای رویارویی با دشمنان متحد نماید تصحیح اخلاق مدیریتی است» و «اگر مدیران اجرایی کشور به این الزامات پای‌بندی نشان دهند، عبور از مشکلات امروز آسان خواهد شد».

با اعدام سه نفر در اصفهان؛ شمار اعدام‌شدگان طی ۱۰ روز به ۱۴ نفر رسید

روزنامه کیهان از اعدام سه نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در اصفهان خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، دادگستری استان اصفهان اعلام کرده که سه نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در محوطه زندان مرکزی اصفهان به دار آویخته شدند.

این روزنامه اسامی اعدام‌شدگان را با حرف اختصاری منتشر کرده و نوشته است که هر سه اعدامی زندان اصفهان از سوی «شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان» به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند و «درخواست عفوشان در دو نوبت در کمیسیون عفو مورد مخالفت قرار گرفت».

به نوشته کیهان، این سه نفر پس از تایید حکم اعدام‌شان از سوی غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در محوطه زندان اصفهان به دار آویخته شدند.

به این ترتیب شمار متهمانی که خبر اعدام‌شان طی ۱۰ روز اخیر در روزنامه‌های ایران منتشر شد به ۱۴ نفر رسید.

از میان اعدام‌شدگان ۱۰ روز اخیر دست‌کم ۶ نفر به ترتیب «دو نفر در زاهدان»، «سه نفر در کرمان» و «یک نفر در شیراز» به اتهام تجاوز به عنف اعدام شدند که به نوشته روزنامه جام جم این اعدام‌ها در ملاء عام انجام شده است.

یک نفر به اتهام قتل فرمانده نیروی انتظامی ایرانشهر در این شهر اعدام شد، و یک نفر نیز به اتهام قتل در سنندج اعدام شده است. همچنین سه نفر در قزوین و سه نفر در اصفهان به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند.

روزنامه‌های جام جم، کیهان، رسالت، و خراسان که خبر این اعدام‌ها را طی ده روز اخیر منتشر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG