لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

نگرانی جناح حاکم از «آغاز نافرمانی اجتماعی اقشار محروم»


روزنامه بهار عکس یک شماره چهارشنبه را به علی مطهری اختصاص داده و از قول نماینده مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات نوشته است که «بازداشت روزنامه‌نگاران را پیگیری می‌کنم.»

الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه بهار از «روند تند» بازداشت روزنامه‌نگاران انتقاد کرده است.

روزنامه شرق در واکنش به بازداشت پوریا عالمی، طنزنویس این روزنامه، ستون روزانه طنز او با عنوان «از هر نظر بی‌ضرر» را سفید چاپ کرده و تنها در یک جمله نوشته است که «تا اطلاع ثانوی منتشر نمی‌شود».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره چهارشنبه ضمن تائید بازداشت همزمان ۱۴ روزنامه‌نگار، آن‌ها را «فعال رسانه‌ای جریان فتنه» خوانده است.

اما روزنامه بهار در سرمقاله‌ای با تیتر «خبرنگاران ما مستحق احترام‌اند»، این اتهامات «مبهم» و «بعید» را رد کرده و نوشته است که «این ابهام وجود دارد که چگونه این تعداد خبرنگار، حدود ۱۴ نفر، بدون پس‌زمینه‌ای یک‌باره به این اتهام دستگیر شدند».

روزنامه جهان صنعت خبر داده که «علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران» خواهان «حذف افراد بی‌نیاز از یارانه نقدی» و «مصون‌سازی اقشار کم‌درآمد» از طریق «پرداخت یارانه بیشتر» شده است. همزمان روزنامه جام جم در سرمقاله چهارشنبه از احتمال آغاز «نافرمانی‌های اجتماعی خصوصا توسط اقشار محروم» در آستانه انتخابات ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه اعتماد در شماره یازدهم بهمن‌ماه ضمن انتشار «نامه دوم هفت فعال اصلاح‌طلب به عسگراولادی»، نوشته است که برای عبور از بحران «فقط به مردان رزم و امنیت نیاز نداریم، به مردان پخته سیاست بیشتر محتاجیم».

روزنامه رسالت در سرمقاله خود با اشاره به اظهارات تمایل ضمنی اکبر هاشمی رفسنجانی برای ورود به انتخابات، به او هشدار داده که در صورت ورود به انتخابات رابطه‌اش با رهبر جمهوری اسلامی «تخریب» می‌شود.

واکنش روزنامه بهار و مدیر مسئول اعتماد به بازداشت ۱۴ روزنامه‌نگار

روزنامه بهار عکس یک شماره چهارشنبه را به علی مطهری اختصاص داده و از قول نماینده مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات نوشته است که «بازداشت روزنامه‌نگاران را پیگیری می‌کنم.»

الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه بهار از «روند تند» بازداشت روزنامه‌نگاران انتقاد کرده است.

این روزنامه در گزارشی از هجوم روز یک‌شنبه به چهار روزنامه نوشته است که «غروب هشت بهمن تعدادی از روزنامه‌نگاران بازداشت شدند. برخی نیرو‌ها به طور همزمان در دفتر روزنامه‌های بهار، اعتماد، شرق، آرمان و هفته‌نامه آسمان حاضر شدند».

روزنامه بهار همچنین روزنامه‌نگاران بازداشت شده را «جواد دلیری سردبیر روزنامه اعتماد، نسرین تخیری دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد، ساسان آقایی دبیر گروه بین‌الملل روزنامه اعتماد، پژمان موسوی دبیر رسانه روزنامه بهار، امیلی امرایی خبرنگار فرهنگ و هنر روزنامه بهار، پوریا عالمی طنزنویس روزنامه شرق، مطهره شفیعی دبیر گروه سیاسی روزنامه آرمان، نرگس جودکی دبیر اجتماعی روزنامه آرمان، اکبر منتجبی دبیراجرایی و سیاسی هفته‌نامه آسمان، حسین یاغچی دبیر ادبیات هفته‌نامه آسمان، صبا آذرپیک خبرنگار سابق روزنامه اعتماد، و کیوان مهرگان دبیر سیاسی روزنامه توقیف شده روزگار» معرفی کرده و نوشته است که بازداشت این ۱۱ تن در حالی بود که یک روز قبل سلیمان محمدی دبیر سرویس حوادث روزنامه بهار و میلاد فدایی اصل سرپرست سیاسی خبرگزاری ایلنا نیز «با حکم قضایی بعد از اتمام کارشان و در راه بازگشت به منزل در خیابان بازداشت شده بودند».

به گزارش این روزنامه، علی مطهری نماینده تهران در واکنش به بازداشت روزنامه‌نگاران وعده داد که «در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات که دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود موضوع را پیگیری کند» و گفت که «روز دوشنبه گذشته طبق روال همیشه جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات برگزار و نماینده وزارت اطلاعات نیز در این جلسه حاضر شد. جلسه‌ای که در آن نماینده وزارت اطلاعات علت بازداشت روزنامه‌نگاران را ارتباط با رسانه‌های خارجی به‌خصوص بی‌بی‌سی فارسی عنوان کرده بود».

علی مطهری که نماینده مجلس نهم در هیئت نظارت بر مطبوعات و همزمان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است به روزنامه بهار گفته است که «ما پیگیر دلایل بازداشت این روزنامه‌نگاران و وضعیت آنان خواهیم بود».

همزمان الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد درباره دستگیری روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب به روزنامه بهار گفته است که «متاسفانه روند در پیش گرفته شده روند تندی است» و «برای ما قابل قبول نیست که روزنامه‌نگاران‌مان به اتهام همکاری با غرب در زندان به سر ببرند».

مدیر مسئول روزنامه اعتماد که جواد دلیری سردبیر، نسرین تخیری دبیر گروه اجتماعی و ساسان آقایی دبیر گروه بین‌الملل این روزنامه نیز در میان روزنامه‌نگاران بازداشت شده هستند، درباره پیگیری‌های انجام شده نیز گفته است که «خبری که تا الان داریم روزنامه‌نگاران به اوین منتقل شده‌اند. همچنین قاضی منصوری مسئولیت پرونده روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب را برعهده دارد».

الیاس حضرتی همچنین گفته است که «تاکنون چند وکیل اعلام آمادگی کرده‌اند که وکالت روزنامه‌نگاران را بر عهده بگیرند» و «ما نیز در روزهای آینده چند جلسه با مسئولان خواهیم داشت و امیدواریم هرچه زود‌تر روزنامه‌نگاران بازداشت شده آزاد شوند، چون بر این اعتقاد هستیم که ادامه روند موجود به نفع هیچ کس نیست».

رد «اتهامات مبهم و بعید»؛ خبرنگاران ما مستحق احترام‌اند

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره چهارشنبه ضمن تائید بازداشت همزمان ۱۴ روزنامه‌نگار، آن‌ها را «فعال رسانه‌ای جریان فتنه» خوانده است.

این روزنامه همچنین فهرستی از اتهامات را به روزنامه‌نگاران بازداشت شده وارد کرده و نوشته است که «همکاری با جریان‌های فمینیستی موسوم به جنبش زنان، ایجاد اختلاف میان اقوام ایرانی، سیاه‌نمایی، یاس‌آفرینی، القای بی‌اعتمادی، حمایت از بازداشتی‌های جریان فتنه و همکاری با رسانه‌های خارجی ضدانقلاب چون بی‌بی‌سی و رادیو زمانه، از جمله مواردی است که در پرونده اقدامات رسانه‌ای بازداشت‌شده‌ها دیده می‌شود».

کیهان همچنین نوشته است که «یکی از دلایل بازداشت این افراد ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی از جمله بی‌بی‌سی است، بازداشت‌شدگان از طریق روزنامه‌نگاران فراری با بی‌بی‌سی و برخی از سایت‌های خارجی ضدانقلاب ارتباط داشتند».

این روزنامه در عین حال بازداشت همزمان ۱۴ روزنامه‌نگار را به «انتخابات» آینده ریاست جمهوری مربوط دانسته و نوشته است که این بازداشت‌ها «در شرایطی انجام می‌شود که گزارش‌های رسیده حاکی است سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و فرانسه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تدارک ویژه‌ای برای اثرگذاری بر فضای رسانه‌ای کشور دنبال می‌کنند».

این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی به‌رغم وارد آوردن چنین اتهاماتی به روزنامه‌نگاران بازداشت شده، نوشته است که «تعدادی از این خبرنگاران که با حکم دادستانی بازداشت شده بودند از زندان اوین آزاد شدند».

روزنامه بهار اما در سرمقاله شماره یازدهم بهمن‌ماه با تیتر «خبرنگاران ما مستحق احترام‌اند»، نوشته است که «در زمان دستگیری، مدیران و خود خبرنگاران از چند و چون اتهام اطلاعی نداشتند» و «بعد‌ها خبرگزاری‌ها اعلام کردند که اتهام آن‌ها جاسوسی و رابطه با شبکه‌های خبری خارجی است».

سرمقاله روزنامه بهار ضمن «مبهم» و «بعید» توصیف کردن اتهامات وارده از سوی رسانه‌های جناح حاکم به روزنامه‌نگاران بازداشت شده، نوشته است که «این ابهام وجود دارد که چگونه این تعداد خبرنگار، حدود ۱۴ نفر، بدون پس‌زمینه‌ای یک‌باره به این اتهام دستگیر شدند».

این روزنامه تاکید کرده که «این خبرنگاران باسابقه» و «شناخته شده»‌اند و «در این سال‌ها تصمیم گرفته‌اند در ایران بمانند و با روزنامه‌های قانونی و در چارچوب وظایف قانونی خود فعالیت کنند، به‌خوبی به خط قرمز‌ها و مرزهای فعالیت خبرنگاری امروزین و متعارف آشنا بوده‌اند و آن‌ها را به‌خوبی حس کرده و در این کار ورزیده و خبره شده‌اند» و «بعید می‌نماید که به مرزهای چنین اتهامی نزدیک شده باشند».

روزنامه بهار یادآوری کرده که «اقتضای کار و فعالیت خبرنگاران حرفه‌ای سر زدن به تمامی سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی و مطلع بودن از آخرین خبر‌ها است که در همه روزنامه‌ها و فعالیت‌های خبری خبرگزاری‌ها با هر گرایش و عقیده‌ای رایج و معمول است» و ادامه داده است که «اگر شبهه و تردیدی در این زمینه وجود دارد، به همین زمینه‌ها مربوط است که می‌شد با شیوه‌های ساده‌تر و تذکر دادن از بروز این رخداد و طرح چنین اتهامات تند و فراگیری که به سوژه خبری خبرگزاری‌های خارج مبدل شد پیشگیری کرد و اگر هم مشکلی وجود داشت با دوراندیشی بیشتری اقدام می‌شد».

در سرمقاله روزنامه بهار تاکید شده است که «خبرنگارانی که پذیرفته‌اند شرایط سخت و متعارف روزنامه‌نگاری امروز را تحمل کنند و در چارچوب قانون فعالیت کنند، مستحق احترام بیشتری‌اند»، زیرا «آن‌ها در شرایط سخت معیشتی دلسوزانه و متعهدانه به امر اطلاع‌رسانی مشغول‌اند و نباید با اتخاذ برخی شیوه‌ها موجب دلسردی آن‌ها برای فعالیت سخت روزنامه‌نگاری در چارچوب قانون شد».

این روزنامه همچنین خبر داده که محمدحسین آصفری عضو کمیسیون امنیت مجلس نهم از بازداشت روزنامه‌نگاران حمایت کرده و گفته است که «این چند نفری که در ایران بازداشت شده‌اند اصلا خبرنگار نبودند بلکه وطن‌فروشانی بودند که در قالب خبرنگار اطلاعات را به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین مخابره می‌کردند».

روزنامه بهار تاکید کرده است که «ادعای محمدحسین آصفری در حالی است که روزنامه‌نگاران بازداشت شده چهره‌های نام‌آشنای مطبوعات هستند» و «مطرح کردن این ادعا در حالی است که تاکنون مقامات مسئول درباره علت بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب اطلاع‌رسانی نکرده و تاکید کرده‌اند در حال بررسی موضوع هستند».

روزنامه دنیای اقتصاد نیز اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های نزدیک به جناح حاکم درباره آزادی شماری از روزنامه‌نگاران بازداشت شده را رد کرده و خبر داده که از میان ۱۴ روزنامه‌نگار بازداشت شده تاکنون فقط یک نفر «مطهره شفیعی، عصر دوشنبه به قید کفالت آزاد شده است».

این روزنامه همچنین «واکنش وزیر ارشاد اسلامی به بازداشت ۱۴ روزنامه‌نگار اصلاح طلب» را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «محمد حسینی روز دوشنبه در خصوص بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب گفت «این موضوع را باید از نیروهای امنیتی بپرسید، چرا که قطعا اتهام آن‌ها مطبوعاتی نبوده است»، و «در حال بررسی موضوع هستیم و بعد از جمع‌آوری اطلاعات زوایای این موضوع مشخص خواهد شد».

روزنامه خراسان نیز ضمن انتشار گزارشی درباره بازداشت همزمان ۱۴ روزنامه‌نگار یادآوری کرده که پیشتر در دوم بهمن‌ماه غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، گفته بود که «بر اساس اطلاعاتی که از منابع موثق به دست من رسیده است، عده‌ای از روزنامه‌نگاران امروز جدای از آن که در روزنامه‌های کشور قلم می‌زنند دست‌شان در دست غربی‌ها و ضد انقلاب است».

علی مطهری نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه خراسان از «شیوه و زمان دستگیری» روزنامه‌نگاران انتقاد کرده و گفته است که «پس از پی‌گیری‌هایی که بنده داشتم اعلام شد که وزارت اطلاعات به دلیل ارتباط این افراد با شبکه بی‌بی‌سی فارسی آن‌ها را دستگیر کرده است» که «البته برخی از آن‌ها ناآگاهانه وارد این ارتباط شده‌اند».

نگرانی جناح حاکم از «آغاز نافرمانی اجتماعی اقشار محروم»

روزنامه جهان صنعت خبر داده که «علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران» خواهان «حذف افراد بی‌نیاز از یارانه نقدی» و «مصون‌سازی اقشار کم‌درآمد» از طریق «پرداخت یارانه بیشتر» شده است. همزمان روزنامه جام جم در سرمقاله چهارشنبه از احتمال آغاز «نافرمانی‌های اجتماعی خصوصا توسط اقشار محروم» در آستانه انتخابات ابراز نگرانی کرده است.

به نوشته روزنامه جهان صنعت، علی سعیدی نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران درباره آن چه «مصون‌سازی مردم» توصیف کرده گفته است که «مسئله مصون‌سازی مردم این است که طبق آموزه‌های اقتصاد مقاومتی باید اقشار مختلف را در مسیر مقاومت مصون کنیم» و چون «بناست مردم پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستادگی کنند باید اجازه دهیم مردم دچار ضربه جدی در معیشت شوند».

این روزنامه خبر داده که علی سعیدی با تاکید بر این که «بخشی از افرادی که هم‌اکنون یارانه می‌گیرند، واقعا نیازی ندارند و افراد برخوردار هستند که می‌توانند بدون یارانه زندگی کنند و نباید باری بر دوش دولت باشند» گفته برای اجرای «مصون‌سازی» خود دولت «باید این نکته را رعایت کند و درصدی از افراد برخوردار را از دریافت یارانه حذف کند و در این موضوع توجه بیشتری به اقشار آسیب‌پذیر جامعه ‌شود‌» و از ابتدا هم «قرار نبود به همه اقشار یارانه بدهند و قرار این بود‌ کسانی که از امکاناتی برخوردار هستند، یارانه نگیرند».

روزنامه جهان صنعت همچنین نوشته که نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران درباره کسانی که «اخلالگران بازار ارز» خوانده نیز گفته است که «دولت عده‌ای را امین دانسته و به آن‌ها ارز داده بود که از دوبی کالا وارد کنند اما آن‌ها ارز یاد شده را در بازار آزاد فروختند».

مهدی فضائلی از چهره‌های رسانه‌ای جناح حاکم طی سرمقاله‌ای با تیتر «بزرگ‌ترین امیدواری دشمن» در روزنامه جام جم وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با ابراز نگرانی از احتمال آغاز «نافرمانی‌های اجتماعی خصوصا توسط اقشار محروم»، نوشته است که «جدول دشمن برای انتخابات سال ۹۲، جدول پیچیده و پر ملاطی است؛ ترکیبی متنوع و هم‌افزا در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی».

سرمقاله‌نویس جام جم همچنین از «تحریم‌های شدید اقتصادی»، «نافرمانی‌های اجتماعی خصوصا توسط اقشار محروم»، «شعار انتخابات آزاد با استانداردهای بین‌المللی» و آن چه «اقدامات ضد امنیتی از جمله ایجاد اختلافات قومی و ترورهای هوشمند و اختلاف‌برانگیز» خوانده است، به عنوان «سرفصل‌ها و کلیدواژه‌های اقدامات دشمن» نام برده و نوشته است که دشمن «اقداماتی که قبل، حین و بعد از انتخابات خرداد ۹۲ را در زمان‌بندی خود لحاظ کرده‌ است و می‌‌کوشد از مقطع انتخابات حداکثر بهره را ببرد».

مهدی فضائلی همچنین در سرمقاله روزنامه وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشته است که «همه نیروهای موثر داخلی باید بدانند، بزرگ‌ترین امید دشمن، همراهی و همسویی نیروهای داخلی است» و «سیاست‌ورزان مجرب» باید «با عبرت گرفتن از گذشته و خصوصا فتنه ۸۸، مراقب باشند تیر خلاص به خود شلیک نکنند».

سرمقاله‌نویس جام جم تاکید کرده که در ماه‌های آینده «نکته بسیار مهم، نحوه بازی بازیگران داخل کشور در این مقطع حساس و سرنوشت‌‌ساز است» و نوشته است که اگر جریان‌‌ها و شخصیت‌های موثر سیاسی و رسانه‌ها «جدول دشمن را پر نکنند» و «رقابت‌های معمول، سازنده و نشاط‌آفرین سیاسی را به اختلافات و منازعات فرساینده و مخرب تبدیل نکنند، مطمئنا ترفندهای دشمن به هدف، اصابت نخواهد کرد».

هفت فعال اصلاح‌طلب؛ با اعدام و امنیتی کردن جامعه، بحران افزوده می‌شود

روزنامه اعتماد در شماره یازدهم بهمن‌ماه ضمن انتشار «نامه دوم هفت فعال اصلاح‌طلب به عسگراولادی» به نقل از نویسندگان نوشته است که برای عبور از بحران «فقط به مردان رزم و امنیت نیاز نداریم، به مردان پخته سیاست بیشتر محتاجیم».

به نوشته روزنامه اعتماد، هفت فعال اصلاح‌طلب، ابراهیم اصغرزاده، الیاس حضرتی، محمدجواد حق‌شناس، سعید لیلاز، رضا نوروززاده، مسعود سلطانی‌فر و اسماعیل دوستی در دومین نامه خود به حبیب‌الله عسگراولادی عضو ارشد موتلفه اسلامی، تاکید کرده‌اند که «برای عبور از بحران فقط به مردان رزم و امنیت نیاز نداریم، به مردان پخته سیاست بیشتر محتاجیم» و «بزرگانی چون محمد خاتمی، هاشمی ‌رفسنجانی و ناطق نوری می‌توانند در این بزنگاه‌های تاریخی نقش ملی و میهنی خویش را ایفا نمایند».

هفت فعال اصلاح‌طلب در این نامه با اشاره به این که «در سال‌های اخیر با امنیتی کردن شرایط جامعه و بستر سیاست در ایران، بر حجم ناکارآمدی‌ها و بحران‌ها افزوده شده است»، خطاب به عسگراولادی نوشته‌اند «بدیهی است یکی از مهم‌ترین اتفاقات در انتخابات پیش رو، بازگرداندن شرایط بازی سیاست در این عرصه است، وضعیتی که یکی از مصایب و نتایج تلخ انتخابات ۸۸ به این سو است».

به نوشته روزنامه اعتماد، در بخش دیگری از «نامه دوم هفت فعال اصلاح‌طلب به عسگراولادی» از «جریان اصلاح‌طلبی» به عنوان «جریانی که بر سه پایه ایران، اسلام و پیشرفت متکی است» یاد و البته تاکید کرده‌اند که «هرجا مدعیان دین به جنگ آزادی و عقلانیت رفته‌اند، این ساحت دین بوده که به‌شدت صدمه دیده و از بستر جامعه برافتاده است».

هفت فعال اصلاح‌طلب همچنین نوشته‌اند که «اداره غلط دولت و رفتارهای نمایشی در کنار فقدان تدبیرهای مدیریتی کلان، کلاف سردرگمی را فراهم ساخته که خلاصی از آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست. نه در عرصه بین‌المللی وضعیت خوبی داریم و نه در شرایط اقتصادی به‌سامانی به سر می‌بریم. آن ماجراجویی‌ها و سخنان گزافه، زندگی را بر مردم سخت کرده است» و اکنون علاوه بر «اقتصاد» و «وضعیت اخلاقی و اجتماعی جامعه»، «شاخص‌ها در تمام ابعاد نگران‌کننده است»، اما «آنهایی که از قطعنامه‌ها به کاغذپاره تعبیر می‌کردند و تنها به جنجال‌آفرینی مشغول بودند، امروز تقصیر بی‌تدبیری‌ها در حوزه مدیریت خود را به گردن تحریم‌ها می‌اندازند».

در نامه هفت چهره اصلاح‌طلب به حبیب‌الله عسگراولادی تاکید شده که «اصلاح این نابسامانی‌ها تنها با گستره دامنه اعدام‌ها و راه‌اندازی نمایش‌های این‌چنین بدون درک درست عوامل و دلایل اصلی پیدایش این بزهکاری‌ها ناممکن است» و از این عضو ارشد موتلفه اسلامی پرسیده‌اند که «آیا شایسته نمی‌دانید که با صراحت و شفافیت به مردم اعلام کنیم که گناه بسیاری از این ناتوانی‌ها به گردن گروه‌هایی است که از این دولت و مدیران ارشدش بی‌حساب و کتاب حمایت کرده‌اند و جالب‌تر آن که امروز حساب خود را از این دولت جدا کرده‌اند».

هشدار رسالت به هاشمی رفسنجانی؛ تخریب رابطه با رهبری پس از ورود به انتخابات

روزنامه رسالت در سرمقاله خود با اشاره به اظهارات روز یک‌شنبه اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با فعالان رسانه‌ای، به «رئیس مجمع تشخیص مصلحت» هشدار داده که در صورت ورود به انتخابات رابطه‌اش با رهبر جمهوری اسلامی «تخریب» می‌شود.

این روزنامه نوشته اکبر هاشمی رفسنجانی در این دیدار درباره انتخابات آینده گفته است که «اگر فکر می‌کردم غیر از من کسی نیست حتما می‌آمدم. از هیچ‌چیز دریغ ندارم، چنین عقیده‌ای هنوز ندارم».

محمد کاظم انبارلویی رئیس دفتر سیاسی موتلفه اسلامی در این سرمقاله با تاکید بر این که اکبر هاشمی رفسنجانی با کاربرد واژه «فعلا» و «هنوز» نامزدی خود را منتفی ندانسته است»، نوشته است که «او اکنون ۷۸ بهار زندگی را تجربه کرده است» و «به نظر می‌رسد رکوردی از دوی استقامت در عرصه خدمت را که دولت نهم و دهم به ثبت رسانده است بعید است شخصیت محترمی چون هاشمی در ۷۸ سالگی برای یک دوره حتی ۴ ساله بتواند تکرار کند» و «به همین دلیل به نظر نمی‌رسد نسل سوم انقلاب به چنین رویکردی رضایت دهد».

سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت همچنین نوشته است که اگر سخنان روز یک‌شنبه اکبر هاشمی رفسنجانی را «با حواشی» این دیدار که «عده‌ای با مچ‌بند سبز به این دیدار آمده بودند و گاهی ابراز احساسات نیز می‌کردند اضافه کنیم، می‌توان آن را نوعی میتینگ سیاسی برای انتخابات آینده تلقی کرد».

محمدکاظم انبارلویی همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی را به خاطر «عدول از جاده پیمان و تعهدات و وظایف» و «نوشتن نامه سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی»، انتقاد از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸، و نیز اظهارات اخیرش درباره «انتخابات آزاد» مورد نکوهش قرار داده و نوشته است که «آقای هاشمی نباید طوری سخن گویند که ساختار حقوقی انتخابات کشور را معیوب نشان دهند و ده‌ها هزار نفر از معتمدین مردم را که مسئول برگزاری انتخابات در سه دهه گذشته بودند زیر سوال ببرند».

سرمقاله‌نویس رسالت به طور ضمنی ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به انتخابات آینده را منجر به اوج گرفتن اختلاف او با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی توصیف کرده و نوشته است که «یکی از دغدغه‌های انقلابیون که علاقه‌مند به آقای هاشمی هستند این است که نگران همین مسئله هستند که عده‌ای موفق شوند رابطه او را با رهبری به هم بزنند» و این نگرانی پیشتر هم «در سال ۸۸ به اوج خود رسیده بود».
XS
SM
MD
LG