لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

کاهش بارندگی در ۱۹ استان ایران، «زنگ خطر خشکسالی شدید»


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران از کاهش پیاپی بارندگی در ۱۹ استان کشور در دو سال گذشته خبر داد و این کاهش را «زنگ خطر خشکسالی شدید» در این مناطق از ایران دانست.

به گفته وی، میزان بارندگی ایران در سال زراعی جاری به نسبت سال گذشته ۷.۳ درصد و به نسبت میانگین بلندمدت ۱۰.۹ درصد کاهش داشته است.

شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، در مصاحبه با خبرگزاری مهر کاهش میزان بارندگی در دو سال پیاپی زراعی در ۱۹ استان را «زنگ خطر خشکسالی شدید» دانست که، به گفته او، مسئولان باید آن را جدی بگیرند.

وی از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، قم، تهران، البرز، مازندران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس و قزوین به عنوان مناطقی نام برد که در دو سال پیاپی زراعی میزان بارندگی در آنها کاهش داشته است.

به گفته آقای فاتح، در سال زراعی ۹۲ یعنی از ابتدای مهر ۹۲ تا ابتدای مهر ۹۳ میزان بارندگی در ایران معادل ۲۰۹.۲ میلی‌متر بوده که این میزان در مقایسه با بارندگی سال گذشته که برابر ۲۲۵.۶ میلی‌متر بوده ۷.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

هشدار درباره خشکسالی در ایران در ماه‌های گذشته و همزمان با هشدارها درباره کمبود آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای ایران شدت گرفته است.

این در حالی است که فرود شریفی، قائم مقام معاونت فناوری ریاست جمهوری ایران، روز هشتم مهر گفته بود که ایران پیش از این نیز ده دوره خشکسالی را از سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۸۳ تجربه کرده است.

غلامرضا منوچهری، مشاور وزير نيروی ایران، نیز روز هفتم مهرماه گفته بود که خشکسالی و تغيير اقليم فقط ۱۰ درصد در بحران کم‌آبی ايران نقش دارد و ۹۰ درصد آن به علت مصرف زياد، افزايش جمعيت و فعاليت‌های صنعتی است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین خبر داد که میزان بارندگی در استان تهران در سال زراعی ۹۲ تا ۹۳ معادل ۲۲۴ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۸.۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۲.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته آقای فاتح، دراین مدت استان‌های یزد با ۴۳.۵ درصد، سمنان با ۳۲.۹ درصد و البرز با ۲۹.۲ درصد کاهش نسبت به سال زراعی گذشته کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

وی افزود: «در این مدت استان‌های بوشهر، هرمزگان، و همدان پربارش‌ترین استان‌ها بوده‌اند.»

ایمان باباییان، محقق ارشد مرکز اقلیم‌شناسی ایران، روز چهارم مردادماه گفته بود که پژوهش‌های این مرکز نشان می‌دهد تا ۹۰ سال آینده میزان بارندگی در ایران ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته آقای باباییان، تداوم خشکسالی‌های کنونی باعث شده است ایران از هم‌اکنون وارد مرحله سوم خشکسالی شود، مرحله‌ای که به «خشکسالی هیدرولوژیکی» معروف است و طی آن سفره‌های آب زیرزمینی رفته‌رفته از میان می‌روند.

XS
SM
MD
LG