لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

افزایش دو برابری صادرات نفت ایران به کره جنوبی


ابر-نفتکش مونته‌تولدو در اوایل ماه مارس یک میلیون بشکه از نفت خام ایران را به خاک اروپا رساند
ابر-نفتکش مونته‌تولدو در اوایل ماه مارس یک میلیون بشکه از نفت خام ایران را به خاک اروپا رساند

در روزی که گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است، شرکت ملی نفت کره جنوبی نیز اعلام کرد که صادرات نفت ایران به این کشور بیش از دو برابر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه گذشته ۱۰۴ درصد رشد یافته است.

به گزارش روز سه‌شنبه، سوم فروردین، خبرگزاری رویترز، کره جنوبی در ماه فوریه سال جاری کلا هشت میلیون و ۱۸۴ هزار بشکه نفت از ایران خریده است، در حالی که این رقم در ماه پیش از آن حدود ۶.۵ میلیون بشکه و در فوریه ۲۰۱۵ حدود چهار میلیون بشکه بوده است.

آمارهای شرکت ملی نفت کره جنوبی حاکی است که در دو ماه اول سال ۲۰۱۶ واردات نفت کرده جنوبی از ایران نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز بیش از ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سئول در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری ۱۴ میلیون و ۶۵۱ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است، در حالی که این رقم در دوره مشابه سال گذشته تنها شش میلیون بشکه بود.

ایران و شش قدرت جهانی در نیمه ژانویه اجرای عملی توافق هسته‌ای را اعلام کردند که بر اساس آن تحریم‌های غرب، از جمله محدودیت شدید برای فروش نفت ایران، برچیده شد.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه فوریه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید و انتظار می‌رود در ماه جاری روزانه ۱۵۰ هزار بشکه به این رقم افزوده شود.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت، اما در دوران تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد.

افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران به کره جنوبی در حالی است که خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داده بود که غیر از نفت خام، کره جنوبی می‌خواهد واردات میعانات گازی خود از ایران را نیز تا دو برابر افزایش دهد.

هم اکنون سئول روزانه تا صد هزار بشکه میعانات گازی (نفت فوق سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) از ایران وارد می‌کند، اما می‌خواهد این رقم را به ۲۰۰ هزار بشکه برساند.

بخشی از افزایش واردات نفت خام کره جنوبی از ایران به خاطر افزایش ۲۱ درصدی کل واردات نفت خام این کشور طی ماه گذشته نسبت به فوریه ۲۰۱۵ است.

افزایش میزان صادرات نفت ایران در حالی است که طی دو ماه گذشته، قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای ۴۰ دلار رسیده است.

قیمت نفت اوپک نیز که در اوایل ژانویه سال جاری حدود ۲۵ دلار بود، روز دوشنبه هفته جاری به بالای ۳۶ دلار اوج گرفته است. در نیمه اول سال ۲۰۱۴ قیمت نفت اوپک ۱۰۸ دلار بود.

در این میان، گزارش‌ها حاکی است که عربستان سعودی آمادگی خود را برای تثبیت سطح تولید نفت خود اعلام کرده است.

روزنامه فایننشال تایمز از قول یک منبع در سازمان اوپک روز سه‌شنبه گزارش داد که عربستان آماده است تا تولید نفت خود را در سطح کنونی ثابت نگه دارد.

قرار است کشورهای عمده تولیدکننده نفت، از جمله روسیه در ۱۷ آوریل در قطر گرد هم آیند تا به توافقی برای تثبیت تولید نفت برای بالا بردن قیمت‌ها برسند.

XS
SM
MD
LG