لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

وزیر اقتصاد: فروش نفت ایران به زودی به ۲ میلیون بشکه می‌رسد


علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران می‌گوید که با اقدام‌های مناسب صورت گرفته و بازگشت ایران به بازار نفت، پیش‌بینی می‌شود بار دیگر سطح فروش نفت ایران به‌زودی به سطح دو میلیون بشکه در روز بازگردد.

خبرگزاری شانا وابسته به وزارت نفت یکشنبه ۱۶ بهمن ماه از قول علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گزارش داد که سال ۱۳۹۴ سال بسیار مهم و حساسی در اقتصاد ایران بود و با وجود سقوط بی‌سابقه قیمت نفت و کاهش درآمدهای ارزی کشور، دستاوردهای خوبی در اقتصاد کشور به دست آمد.

قیمت نفت از حدود ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به حدود ۵۲ دلار در سال گذشته میلادی رسید و در سال جاری نیز این رقم حول و حوش ۳۳ دلار بوده‌است.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی داشت، اما در دوران تحریم‌ها صادرات نفت خام ایران به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافت. در این میان صادرات روزانه میعانات گازی ایران نیز از ۱۹۰ هزار بشکه تا ۳۰۰ هزار بشکه در نوسان بود.

با این وجود، گزارش‌ها حاکی است که ایران صادرات نفت خام خود را بعد از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه به شدت افزایش داده‌است. آمارهای خبرگزاری رویترز حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه جاری به یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه اوج خواهد گرفت، در حالی که در ماه فوریه به ۱٫۵ میلیون بشکه رسیده بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، شرایط پس از برجام را فرصت مناسبی برای ایجاد گشایش در اقتصاد و دست‌یابی به رشد ۸ درصدی برشمرد و تصریح کرد که با اقدام‌های مناسب صورت گرفته و بازگشت ایران به بازار نفت، پیش‌بینی می‌شود بار دیگر سطح فروش نفت ایران به‌زودی به سطح دو میلیون بشکه در روز بازگردد، بانک مرکزی نیز از نظر اعتبار بین‌المللی و منابع ارزی در وضع بسیار مناسبی قرار دارد.

یکشنبه ۱۶ اسفندماه اولین محموله نفتی ایران راهی اروپا شد. شرکت نفت اسپانیایی سپسا این محموله یک میلیون بشکه‌ای را برای پالایشگاه خود در جبل‌الطارق خریداری کرده‌است.

از طرفی یک محموله ۲ میلیون بشکه‌ای نفت نیز راهی شرکت توتال فرانسه است و شرکت لوک‌اویل نیز یک محموله نفت ایران برای پالایش در کشور رومانی دریافت کرده‌است.

رویترز می‌نویسد که انتظار می‌رود روزانه تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت ایران راهی اروپا شود. هند در ماه گذشته واردات نفت ایران را ۲۱ درصد افزایش داده و کره جنوبی در حال مذاکره برای دریافت نفت و میعانات گازی بیشتری از ایران است.

طیب‌نیا دستیابی به رشد هشت درصدی را یک الزام برای اقتصاد ایران برشمرد و عنوان کرد که کشورهای بزرگ دنیا خطوط اعتباری مناسبی در اختیار ایران قرار داده‌اند که حاکی از علاقه‌مندی اقتصادهای بزرگ به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران است.

طیب‌نیا توافق برای افتتاح خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری از سوی ژاپن و خط اعتباری ۵ میلیارد یورویی از سوی دولت کره جنوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران را نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های بزرگ در اقتصاد ایران دانست و گفت: «باید از فرصت کنونی برای اصلاح ساختار اقتصاد ایران استفاده کنیم و از اشتباه‌های گذشته درس بگیریم.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی دربارهٔ اعلام آمادگی «صدها شرکت ژاپنی و اروپایی برای حضور در بازار ایران در بخش خودرو، هواپیما و غیره» افزود که «باید این فرصت را غنیمت بشماریم و با بهبود محیط کسب و کار در جذب منابع و سرمایه‌های خارجی تلاش کنیم.»

XS
SM
MD
LG