لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۲

اعلام اولین فهرست تیم ملی ایران برای جام جهانی فوتبال


نخستین فهرست تیم ملی ایران برای جام جهانی ۲۰۱۴ فوتبال اعلام شد. کارلوس کی‌روش ۲۸ بازیکن را دعوت کرده است تا در اردوی سه هفته‌ای آفریقای جنوبی حضور پیدا کنند.

با پایان یافتن سیزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، این تیم از بیست و ششم فروردین عازم آفریقای جنوبی خواهد شد تا اردوی تدارکاتی با محوریت بدن‌سازی و ارتقای توان جسمانی را تا هفدهم اردیبهشت در ژوهانسبورگ برپا کند.

طبق برنامه‌های اعلام شده، ایران در این اردو چهار بازی خواهد داشت. یکی از آنها دیداری است رسمی که هفدهم اردیبهشت مقابل موزامبیک خواهد بود.

سه بازی دیگر مقابل تیم‌های باشگاهی آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد و، به گفته سرمربی تیم ملی، حتی ممکن است وقت آن بازی‌ها کمتر از ۹۰ دقیقه اعمال شود و بیش از هر موضوعی، رسیدن به کیفیت و استانداردهایی که مناسب بازی با نیجریه باشد، مدنظر مربیان تیم ملی است.

بازگشت به ایران و استراحت تا ۲۱ اردیبهشت، سپس برپایی اردوی اروپایی در اتریش با تمام بازیکنان که تا هشتم خرداد طول خواهد کشید. آنجا سه بازی مقابل تیم‌های ملی بلاروس، مونته‌نگرو و آنگولا پیش‌بینی شده. پس از آن بازگشت به تهران و استراحت تا چهاردهم خرداد و سفر به سائوپائولو.

آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی ایران در برزیل مقابل تیم ملی ترینیداد و توباگو است که ۹ روز قبل از بازی ایران و نیجریه در جام جهانی به انجام خواهد رسید.

فهرست بازیکنانی که کارلوس کی‌روش برای سفر به آفریقای جنوبی دعوت کرده، همراه با شرح آخرین تغییرات نسبت به لیست قبلی، در ادامه آمده است.

دروازه‌بان‌ها: سوشا مکانی (فولاد)، رحمان احمدی (فولاد) و حامد لک از تراکتورسازی.

سه دروازه‌بان داخلی که در اردوی قبلی هم حاضر بودند، مجدداً دعوت شده‌اند. دانیال داوری در بوندس لیگا و علیرضا حقیقی هم در دسته دوم پرتغال است. باید دید کی‌روش برای اردوی اتریش و فهرست نهایی، کدام یک از این پنج نفر را خط خواهد زد.

مدافعان: محمدرضا خانزاده (ذوب ‌آهن)، سیدجلال حسینی، حسین ماهینی و مهرداد پولادی (پرسپولیس)، شجاع خلیل‌زاده و احسان حاج‌صفی (سپاهان) هاشم بیک‌زاده، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری (استقلال)، مهرداد جماعتی (فولاد)، احمد آل نعمه (نفت) و پژمان منتظری (ام صلال).

غیر از بیت‌آشور تمام سرمایه‌های ایران در خط دفاعی حضور دارند، زیرا تیم ملی بازیکن شاغلی هم در اروپا ندارد. با توجه به فشار قابل پیش‌بینی که در جام جهانی روی این خط وارد خواهد شد، کی‌روش تمام بازیکنانش را از همان اردوی اول به همراه خواهد داشت.

بیت‌آشور نیز اینک نیز همراه با تیم ونکوور در کوران لیگ حرفه‌ای آمریکا به میدان می‌رود. در خط دفاعی نسبت به اردوی آخر، محسن بنگر خط خورده است. خلیل‌زاده هم که به اردوی قبلی برای بازی با کویت و گینه دعوت نشده بود دوباره فراخوانده شده.

خط میانی: محمدرضا خلعتبری، رضا حقیقی، پیام صادقیان و محسن مسلمان از پرسپولیس، امید ابراهیمی و یعقوب کریمی (سپاهان)، آندارنیک تیموریان (استقلال)، قاسم حدادی‌فر (ذوب آهن)، جواد نکونام (الکویت) و بختیار رحمانی (فولاد).

اتفاق مهم این خط، اعلام بازنشستگی مجتبی جباری از حضور در تیم ملی است. شجاعی و دژاگه نیز همراه با تیم‌های خود در اروپا به میدان می‌روند. امید ابراهیمی در اردوی قبلی دعوت نشده بود اما حالا مجدداً فراخوانده شده. مسلمان هم در اردوی پیشین حضور نداشت. بقیه بازیکنان، همان نفراتی هستند که قبلاً بودند.

مهاجمان: مهدی شریفی (سپاهان)، رضا نوروزی (نفت) و کریم انصاری‌فرد (تراکتورسازی)

اتفاق مهم در نوک پیکان تیم ملی ایران، فراخوانی مهدی شریفی است و برای اولین بار توسط کی‌روش به تیم ملی دعوت شده. پدیده نیم فصل دوم لیگ برتر. بهترین گل زن ماه‌های اخیر فوتبال ایران که ۲۱ ساله است. نوروزی هم در اردوی قبلی برای اولین بار دعوت شده بود.

سردار آزمون از روبین کازان، علیرضا جهانبخش از نایمخن و رضا قوچان‌نژاد از چارلتون اتلتکیک نیز در اروپا توپ می‌زنند و از اردوی اتریش، به تمرینات اضافه خواهند شد. تراکم مدعیان در خط حمله به نحوی است که دردسری شیرین برای کی‌روش در انتخاب فهرست نهایی ایجاد خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG