لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

وزارت خارجه: برنامه موشکی ایران هیچ ربطی به برجام ندارد


بهرام قاسمی می‌گوید که غربی‌ها در مورد ماهیت برنامه موشکی ایران دچار سوء‌تفاهم هستند.
بهرام قاسمی می‌گوید که غربی‌ها در مورد ماهیت برنامه موشکی ایران دچار سوء‌تفاهم هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه گروه هفت کشور صنعتی که در ایتالیا نشست داشتند بار دیگر تاکید کرد که برنامه موشکی جمهوری اسلامی «به هیچ عنوان» ارتباطی به توافق اتمی وین، موسوم به برجام، ندارد.

این مقام همچنین تاکید کرد که آزمایش‌‌های موشکی ایران نیز با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل «مغایر نیست».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، شامگاه چهارشنبه، ۲۳ فروردین، گفت که جمهوری اسلامی «فارغ از سوء تفاهم‌های طرف‌های غربی در مورد ماهیت برنامه موشکی، به مسئولیت خود برای ارتقای توانمندی‌های دفاعی خود برای حراست از امنیت ملی و ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای واقف است».

وی تاکید کرد که برنامه «دفاعی» موشکی ایران «به هیچ عنوان ارتباطی به برجام نداشته و ماهیت و نحوه طراحی موشک‌های بالیستیک ایران نیز به گونه‌ای است که آزمایش های موشکی ایران هیچ مباینتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد».

آقای قاسمی همچنین با اشاره به بیانیه این هفت کشور درباره ضرورت پایبندی تمام طرف‌ها به توافق اتمی وین اعلام کرد که ایران بر اساس گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، همه تعهدات خود در این توافق را اجرا کرده است.

وی تاکید کرد که «انتظار طبیعی، مشروع و قانونی ایران این است که طرف های دیگر نیز متقابلا هم در رفتار عملی و هم در موضع‌گیری های سیاسی به تکالیف برجامی خود از جمله در حوزه رفع تحریم‌ها عمل کنند».

گروه هفت کشور صنعتی در بیانیه پایانی نشست خود در ایتالیا، آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک به دست ایران را در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل خوانده و «قویا» از انجام آن ابراز «ناخرسندی» کردند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ایران به مدت هشت سال باید از ساخت و توسعه موشک‌های بالیستیک که بتواند برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده شود خودداری کند.

تهران می‌گوید که موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده‌اند و به همین دلیل آزمایش موشکی‌اش نقض برجام یا قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

در مقابل مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

از همین رو آمریکا در اسفند سال ۹۵ و فروردین امسال ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و ۳۰ شخص حقیقی و حقوقی خارجی را به دلیل نقش داشتن در برنامه موشکی ایران تحریم کرد.

در اقدامی متقابل، وزارت خارجه ایران روز یک‌شنبه، ۶ فروردین، اعلام کرد که ۱۵ شرکت آمریکایی را به دلیل همکاری با اسرائیل تحریم می‌کند.

مقامات وزارت خارجه ایران پیش از این همچنین اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران را مخالف «روح» توافق اتمی وین خوانده‌اند.

آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و ایتالیا اعضای گروه هفت هستند و نشست این هفت کشور روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با حضور نمایندگانی از کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن و قطر در ایتالیا برگزار شد.

ایران و روسیه در این نشست غایب بودند، با این حال رسانه‌های روس می‌گویند که در هفته‌ جاری وزرای خارجه ایران و سوریه و روسیه در مسکو دیدار خواهند کرد.

کشورهای حاضر در نشست روز سه‌شنبه به درخواست بریتانیا برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه به خاطر حمایت این کشور از بشار اسد پاسخ منفی دادند، اما در عین حال از روسیه خواستند تا بر دولت سوریه فشار بیاورند تا به جنگ شش ‌ساله داخلی خاتمه ببخشد.

این کشورها در بیانیه پایانی نشست خود خواستار آن شدند که به‌ جای تشدید تحریم علیه روسیه، تحقیقاتی از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی انجام شود تا معلوم شود کدام طرف مسئول «جنایت جنگی» در خان‌شیخون بوده است.

در همین حال وزیر خارجه ایتالیا روز چهارشنبه در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران درباره رایزنی‌ها و مصوبات این نشست گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو ضمن «غیرقابل قبول» دانستن حمله آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، اتهام استفاده نیروهای بشار اسد از سلاح شیمیایی را «واهی» خوانده و بر «تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی عاملان این فاجعه و جلوگیری از تکرار آن» تاکید کرد.

آمریکا دولت بشار اسد را مسئول حمله اخیر شیمیایی در شهرک خان‌شیخون سوریه می‌داند، در حالی که دولت سوریه این اتهام را رد کرده و هم‌پیمانان بشار اسد هم این اتهام آمریکا را نپذیرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG