لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

رایزنی‌های ظریف برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب حمله شیمیایی در سوریه


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۱ فروردین خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون در سوریه شد.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید که محمدجواد ظریف این درخواست را در گفت‌وگوی تلفنی با وزیران امور خارجه روسیه، سوریه، عمان و الجزایر و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مطرح کرده است.

ایران و روسیه که از حامیان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، هستند پس از اینکه آمریکا بامداد روز ۱۸ فروردین با ۵۹ موشک تام‌هاوک به پایگاه «الشعیرات» در استان حمص سوریه حمله کرد، به انتقاد شدید از اقدام دولت دونالد ترامپ پرداختند.

واشینگتن می‌گوید که رژیم بشار اسد مسئول حمله شیمیایی به غیرنظامیان در شهر خان‌شیخون در استان ادلب سوریه است و این حمله نیز از پایگاه شعیرات صورت گرفته بود.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری روسی تاس از تماس تلفنی وزیران خارجه ایران و روسیه منتشر کرده، این تماس از سوی محمدجواد ظریف بوده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته است که دو وزیر وضعیت سوریه پس از حمله موشکی به یک پایگاه هوایی در این کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

در این بیانیه آمده است: «طرفین تأکید کردند که چنین اقدامات تجاوزگرانه‌ای علیه یک کشور مستقل نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بالاتر از همه، منشور سازمان ملل، است و موجب به خطر افتادن امنیت منطقه‌ای و ایجاد اخلال در مبارزه با تروریسم بین‌المللی می‌شود».

بر اساس این گزارش، ظریف و لاوروف خواستار انجام یک تحقیقات بی‌طرفانه در خصوص حمله شیمیایی در استان ادلب شدند.

وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نیز نوشته است: «جهان هنوز بهای اقدامات یک‌جانبه و بر اساس ادعاهای خودساخته را می‌پردازد. تحقیقات منصفانه و بی‌طرفانه درباره حادثه غم انگیز چهارم آوریل (حمله شیمیایی به خان شیخون) ضروری است».

در حمله شیمیایی به خان شیخون بیش از ۸۰ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۵۰۰ نفر نیز مجروح شدند. چندین کودک و زن نیز در میان قربانیان این حمله بوده‌اند.

در حالی که مقام‌های ایالات متحده به صراحت حکومت سوریه را مسئول این حمله شیمیایی معرفی کرده‌اند، مسکو مدعی شده که نیروی هوایی سوریه در جریان حمله به تأسیسات شورشیان، یک انبار شیمیایی آنها را نابود کرده و به همین دلیل گاز شیمیایی در منطقه پخش شده است.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، روز ۱۸ فروردین اعلام کرد که در صورت نیاز، حملات بیشتری علیه مواضع دولت سوریه صورت خواهد گرفت.

در همین حال، وزیران امور خارجه گروه هفت کشور صنعتی قرار است در نشست روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خود در «لوکا» ایتالیا موضوع اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل حمایت آن از رژیم بشار اسد را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در این زمینه گفت: وزیران «قطعاً امکان تحریم‌های بیشتر علیه برخی از مقامات نظامی سوریه و همچنین برخی از چهره‌های نظامی روسیه را مورد توجه قرار می‌دهند».

بریتانیا از جمله کشورهایی است که خواستار موضع‌گیری قاطع‌ علیه روسیه شده است.

XS
SM
MD
LG