لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی، با «عفو» خامنه‌ای آزاد شد


حسین درخشان
حسین درخشان

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، از آزادی حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی، پس از گذراندن شش سال از نزدیک به ۲۰ سال حبس خبر داد. آقای درخشان در نوشته‌ای دلیل آزادش‌ای را «عفو مقام معظم رهبری» عنوان کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، حسین درخشان روز چهارشنبه در مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد درباره آزادی خود نوشت: «پس از اين كه مرخصی دو هفته‌ايم تمديد نشد و دستور دادند كه به زندان برگردم، ساعت ۶ عصر از قرنطينه به اندرزگاه ٨ اوين رسيده بودم و تازه داشتم با همه سلام و عليک می‌كردم كه ابلاغ شد كه باقی‌مانده حبسم مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته است.»

او در این پیام از «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» به خاطر موافقت با آزادی‌اش از زندان تشکر کرده، اما به دلیل توجه ویژه رهبر جمهوری اسلامی به خود اشاره‌ای نکرده است.

در مصاحبه‌ای از حسین درخشان که خبرگزاری مهر همراه با خبر آزادی او منتشر کرده، آقای درخشان اشاره می‌کند که آیت‌الله خامنه‌ای «در چند نوبت دستوراتی» مثبت در مورد او صادر کرده است.

حسین درخشان که در سال‌های گذشته مواضع سیاسی متضادی داشته است در مهرماه سال ۱۳۸۷ از کانادا به ايران بازگشت و در آبان‌ماه همان سال بازداشت شد.

وی در مهرماه سال ۸۹ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۹ سال و شش ماه زندان، پنج سال محروميت از عضويت در احزاب و فعاليت در رسانه‌ها محکوم شد.

در همان زمان، علاوه بر نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، تعدادی از وبلاگ‌نویسان اصولگرای ایران نیز بانوشتن نامه و یادداشت به صدور این حکم برای آقای درخشان انتقاد کردند.

در اسفندماه ۱۳۸۷ نیز ۳۵ نفر از وبلاگ‌نویسان اصولگرا در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه‌ قضاییه ضمن انتقاد از بازداشت حسین درخشان مواضع وی قبل از بازگشت به کشور را «جبران گذشته» خوانده بودند.

حسین درخشان که به دلیل فعالیت‌هایش در تشویق جوانان ایرانی به وبلاگ‌نویسی، از سوی عده‌ای «پدر وبلاگ‌نويسی ايران» خوانده می‌شود تا يک سال پيش از بازگشت به ايران ديدگاهی ضد جمهوری اسلامی داشت و مقالات زيادی نيز در وبلاگ خود درباره «اوضاع نابه‌سامان» ايران منتشر کرد.

او اما در سال ۲۰۰۷ مواضع سياسی خود را تغيير داد و از دولت محمود احمدی‌نژاد و سياست‌های وی در عرصه داخلی و خارجی حمايت کرد.

وی همچنين با انتقاد از آمريکا و اسرائيل، اين کشورها را متهم کرد که به دنبال تغيير رژيم در ايران هستند.

پس از برگزاری دادگاه‌های گروهی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، خبرهایی در فضای مجازی منتشر شد که آقای درخشان را به «همکاری» با دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی برای «تنظیم این کیفرخواست‌ها» و همچنین «همکاری‌های اینترنتی برای شناسایی فعالان سایبری مخالف حکومت» متهم می‌کردند.

در آبان ۸۹ اما یک منبع آگاه به نقل از آقای درخشان اتهام همکاری در تنظیم این کیفرخواست‌ها را تکذیب کرد.

در همین حال در سال‌های گذشته نامه‌هایی به اسم حسین درخشان از «درون زندان» خطاب به برخی از روزنامه‌نگاران ایرانی و خارج از کشور و مقامات جمهوری اسلامی منتشر شده است.

آقای درخشان در یکی از این نامه‌های منتسب به خود ابراز امیدواری کرده بود که جمهوری اسلامی برای روزنامه‌نگاران به گفته او «خسته و بریده بیرون از ایران» یک شبکه تلویزیونی مانند «المیادین» ایجاد کند.

خبرگزاری مهر ضمن انتشار خبر آزادی حسین درخشان مصاحبه‌ای از او را منتشر کرده است که به گفته این خبرگزاری دو سال پیش توسط شهاب اسفندیاری، استاد دانشگاه و منتقد سینما، انجام شده است.

رسانه‌های اصولگرای ایران از شهاب اسفندیاری که حسین درخشان در خبر آزادی خود از او نیز تشکر کرده، به عنوان منتقد سینما و معاون بنیاد سینمایی فارابی در دولت محمود احمدی‌نژاد و مدیر سابق تامین برنامه شبکه اول صداوسیما نام می‌برند.

​حسین درخشان در این مصاحبه گفته است که «دفاعش از انقلاب اسلامی کاملاً تئوریک و نظری است».

خبرگزاری مهر در خبر آزادی آقای درخشان پوستری را نیز منتشر کرده که او را به عنوان «مدرس» یک دوره آموزشی سینما در سال ۹۲، به مدت دو ترم، معرفی می‌کند.

انتشار این پوستر در حالی است که آقای درخشان در سال ۹۲ محکوم به سپری کردن زندان تعیین شده برای خود بوده است.

XS
SM
MD
LG