لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

«شکست» ایران در جنگ پنهان و برون‌مرزی با آمریکا و اسرائیل


تابوت قربانیان اسرائیلی حمله تروریستی در بورگاس بلغارستان
تابوت قربانیان اسرائیلی حمله تروریستی در بورگاس بلغارستان
وب‌سایت آمریکایی «دیلی بیست» در گزارش مفصلی می‌نویسد که شبکه‌های عملیات پنهانی و برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران در اکثر صحنه‌های نبرد، از سوریه تا نقاط دیگر جهان، از رقبای آمریکایی و اسرائیلی خود شکست خورده و می‌خورند.

به گفته دیلی بیست، این شکست‌ها مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی را به شدت نگران کرده و آنها را واداشته است تا با اقدامات گسترده در جستجوی دلایل این نقطه‌ضعف‌ها و برطرف کردن آن باشند.

بر اساس گفته‌های منابع مطلع در تهران، ناتوانایی‌های اخیر سپاه قدس، واحد مسئول فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران، باعث شده است که در شرایط حساس اخیر اختلافات شدیدی بین مقامات ارشد سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی بروز کند.

در همین حال جنگ در سوریه و به دنبال آن احتمال شکست رژیم بشار اسد ضربه سنگینی برای ایران خواهد بود و همزمان تشدید تنش بر سر برنامه‌های هسته‌ای تهران خطر وقوع درگیری نظامی را افزایش داده است. در یک چنین شرایطی ضعف ایران در عرصه نبرد پنهان و فعالیت‌های جاسوسی برون‌مرزی می‌تواند خطر بزرگی برای جمهوری اسلامی در بر داشته باشد.

هفته گذشته ۴۸ ایرانی در سوریه توسط نیروهای مخالف رژیم بشار اسد دستگیر شدند. مخالفان می‌گویند همه این افراد اعضای سپاه پاسداران بوده و در یک ماموریت شناسایی تجسسی علیه مواضع مخالفان شرکت داشته‌اند. همزمان در این روز‌ها در شهر تهران شایعه‌ای منتشر شده است حاکی از این که قاسم سلیمانی، فرمانده بانفوذ سپاه قدس، در جریان حمله مسلحانه به کاروان حامل وی در شهر دمشق زخمی شده است.

طی سال گذشته حداقل ده مورد بمب‌گذاری یا عملیات ترور که به عوامل جمهوری اسلامی نسبت داده شده در کشورهای مختلف جهان خنثی شده یا به هدف خود نرسیده‌اند. به نظر می‌رسد که حمله به اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی در بلغارستان که هفده کشته و حدود سی زخمی بر جای گذاشت موردی استثنایی و «موفقیت‌آمیز» از عملیات‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی باشد.

وب‌سایت «دیلی بیست» در مقاله خود می‌افزاید که در تمام عرصه‌های جنگ پنهان و عملیات خراب‌کارانه، ایران در برابر آمریکا و اسرائیل در موضع تدافعی قرار گرفته است. نمونه برجسته آن بدافزار «استاکس‌نت» و اختلال در برنامه‌های هسته‌ای ایران بود.

در همین حال برخی از منابع امنیتی معتقدند که هنوز هم آمریکا از طرق دیگر می‌تواند اطلاعات مهم و محرمانه‌ای در مورد برنامه‌ هسته‌ای ایران دریافت کند. یک نمونه آن جزئیات کشف شده در مورد مختصات تاسیسات پارچین در خارج از تهران است که باعث شده است دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای موضع بسیار سرسختانه‌ای در برابر ایران اتخاذ کند.

در حالی که هیچ گاه دولت‌ها مسئولیت اقدامات و حملات پنهانی را نمی‌پذیرند، شواهد نشان می‌دهد که در یک سال گذشته ایران تلاش برای ضربه زدن به اهداف اسرائیلی و یهودی در سراسر جهان را گسترش داده است. غیر از بمب‌گذاری و طرح‌های ترور در هند و تایلند که در ماه‌های اخیر کشف شد، پلیس شهر نیویورک اخیرا در یک گزارش امنیتی ویژه شواهد جدیدی را از برنامه‌های ایران برای حمله به مراکز وابسته به اسرائیل و یهودیان در شهرهای مختلف آمریکا و نقاط دیگر جهان جمع‌آوری کرده است.

وب‌سایت «دیلی بیست» می‌افزاید که برخی از طرح‌های عوامل وابسته به ایران آن قدر شتابزده و غیرحرفه‌ای بوده‌اند که برخی از کار‌شناسان را در مورد مشارکت سپاه قدس در این حملات به تردید واداشته است. نمونه آن طرح توطئه برای ترور سفیر عربستان در واشینگتن از راه اجیر کردن گروهی از اعضای یک باند مکزیکی قاچاق مواد مخدر بود که چند ماه پیش برملا شد.

از سوی دیگر دولت ایران تاکید دارد که شهروندان ایرانی بازداشت شده توسط گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد زائرانی عادی بوده‌اند که برای زیارت به سوریه سفر کرده بودند. با این وجود ایران گفته است که آمریکا را مسئول نحوه رفتار با این افراد می‌داند.

در سال‌های دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ شبکه‌های جاسوسی و عملیاتی ایران در سطح جهان و به خصوص در کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله لبنان موفقیت‌های بسیار چشمگیری داشتند. آمریکا و اسرائیل فعالیت واحدهای تحت مسئولیت وزارت امنیت و اطلاعات ایران و عملیات مشترک آنها با حزب‌الله لبنان را بسیار جدی می‌گرفتند.

در این سال‌ها علاوه بر حملات موفق به اهداف آمریکایی و مراکز یهودیان ماموران رژیم جمهوری اسلامی تعداد بسیار زیادی از مخالفان سیاسی خود را در کشورهای مختلف جهان ترور کردند.

برخی از کار‌شناسان امور امنیتی در غرب معتقدند که از سال ۲۰۰۹ و اعتراضات سیاسی گسترده‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران روی داد شبکه جاسوسی و عملیاتی ایران در خارج بسیار ضعیف شده است.

برخی دیگر به وجود اختلاف و رقابت شدید در مراکز تصمیم‌گیری‌ امنیتی مثل سپاه پاسداران یا وزارت اطلاعات ایران اشاره می‌کنند. برخی نیز از قول منابع مطلع در ایران می‌گویند که فرماندهان ارتش و برخی از مقامات سیاسی حکومت ایران از روش‌ها و استراتژی امنیتی سپاه پاسداران در خارج از کشور بسیار ناراضی‌اند و به عنوان نمونه این حد از سرمایه‌گذاری و صرف نیرو و منابع نظامی و امنیتی در سوریه را خطایی استراتژیک می‌دانند.
XS
SM
MD
LG