لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

اولین دوره اعطای جایزه سینا به چهره‌های شاخص ایرانی


برندگان جایزه سینا در مراسم اولین دوره اعطای این جایزه
برندگان جایزه سینا در مراسم اولین دوره اعطای این جایزه
روز شنبه ۱۲ اکتبر برابر با ۲۰ مهرماه دانشگاه هاروارد آمریکا شاهد اولین دوره اعطای جوایز «سینا» به ۱۲ تن از چهره‌های شاخص ایرانی بود.

این جایزه را عده‌ای از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های شهر بوستن از ایالت ماساچوست از این پس نیز هر سال به ایرانیانی که در هفت حوزه هنر، علوم، کسب و کار، پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی و فعالیت‌های عام‌المنفعه درخشیده‌اند اهدا خواهد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:20 0:00
لینک مستقیم

رادیوفردا در آغاز گفت‌وگو با یکی از برگزارکنندگان این مراسم در روز شنبه گذشته از او خواست پاسخ خود را با نام ۱۲ برنده جوایز امسال «سینا» آغاز کند.

علی کبیری، محقق الکترومغناطیس در دانشگاه هاروارد در بوستن: دریافت‌کنندگان جایزه آقای بهرام بیضایی هستند، کارگردان سینما و تئاتر، آقای دکتر نادر انقطاع، استاد الکترومغناطیس و اپتیک، آقای هما کاتوزیان، استاد اقتصاد و منتقد ادبیات و تاریخ ایران، دکتر غلام پیمان، جراح و چشم‌پزشک. اینها علاوه بر لوح سینا ده هزار دلار جایزه نقدی دریافت کردند. علاوه بر این چهار نفر که جوایز نقدی دریافت کردند هشت نفر هم لوح مشاهیر سینا را دریافت کردند. این هشت نفر عبارتند از استاد محمود فرشچیان، نقاش برجسته ایرانی، دکتر مهدی فخارزاده، پیش‌کسوت در زمینه امور بیمه، پروفسور لطفی‌زاده، مخترع فازی لاجیک، پروفسور حسین نصر، اسلام‌شناس، پروفسور ابوالقاسم غفاری، مهندس مکانیک و هوافضا در ناسا بودند، پروفسور احسان یارشاطر، سرویراستار دانشنامه ایرانیکا، استاد جلیل شهناز، استاد موسیقی و نوازنده پیش‌کسوت تار، پروفسور پروانه وثوق، سرطان‌شناس و دست‌اندرکار امور عام‌المنفعه برای کودکان و سرپرست موسسه محک، آقای شهناز و خانم وثوق پارسال درگذشتند و قبل از درگذشت‌شان ما اینها را انتخاب کرده بودیم.

موسسه سینا چه موسسه‌ای است و چه اهداف و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟

در واقع همان طور که در جریان هستید ایرانیان سالیان درازی است که در سمت‌های علمی در پیشبرد علم و صنعت در سطح دنیا سابقه داشته‌اند. رشد بی‌سابقه جوانان ایرانی در دانشگاه‌های دنیا در سطح جوامع علمی و کنفرانس‌ها و سمینارها بسیار قابل توجه است. دانشگاهی در سطح بزرگ و در سطح دنیا نداریم که در آن یک استاد ایرانی وجود نداشته باشد. افراد ایرانی در بسیاری از دانشگاه‌ها در دنیا هستند و هر ساله جوایز بسیار زیادی را نصیب می‌برند. اما ما نظرمان این بود که بالاخره ما باور داریم که این فرهنگ و این قدرت علمی که در بین جوانان و افراد ایرانی وجود دارد باید به یک نحو بهتری به ایرانیان و دنیا معرفی شود. برای همین، هدف اصلی را که ما برای سینا در نظر گرفتیم، در واقع سینا موسسه‌ای هست که دنبال شناختن ایرانیان موفق در سطح دنیاست. دنبال این است که دستاوردهای برجسته‌ای را که اینها در سطح بین‌المللی داشتند معرفی کند و به بقیه ایرانیان چه داخل و چه خارج از کشور این دستاوردهای بزرگ را نشان بدهد و همچنین به غیرایرانی‌ها. یعنی ما هدف‌مان فقط ایرانیان نیست. به غیر ایرانیان هم این دستاوردها را نشان دهیم. ما می‌خواهیم نشان بدهیم که در درون ایران و در درون ایرانی یک فرهنگ غنی وسابقه‌دار علمی وجود دارد. همچنین دستاوردهایی که ما از سالیان قدیم برای ایرانی‌ها داشتیم. سینا با این هدف تشکیل شد. هدف بعدی که ما در نظر گرفتیم تداوم در این فرهنگ علمی است. به این معنا که ما افرادی را از قدیم معرفی می‌کنیم به عنوان مشاهیر در حال حاضر معرفی می‌کنیم و اینها را دستاوردهای‌شان را در یک روزی به اسم سینا هر سال معرفی می‌شود معرفی می‌کنیم. هدف ما این است که الهام‌بخشی برای ادامه راه اینها باشد و قدردانی از اینها باشد.

روند برگزیدن دریافت‌کنندگان اولین دوره جایزه چگونه بود؟

دریافت‌کنندگان جوایز ما رزومه و سابقه کاری‌شان خودش گویای غنای فعالیتی که داشتند هست. دستاوردهایی که در این داشتند واقعا بی‌سابقه بود. یعنی جوری بود که فقط از طرف ایرانیان شناخته شده نیستند. اینها در سطح دنیا شناخته‌شده هستند.

برای شفاف‌تر شدن روند نامزدی‌ها و اعطای جوایز در سال آینده تصمیم گرفتید؟

در سال آینده به صورت انتخابی یا نامینیشن (نامزدی) هست که در وب‌سایت ما هست. افراد می‌توانند کسانی را که می‌شناسند و احساس می‌کنند که در سطح عملی بسیار بالایی هستند نامزد کنند و البته بعد توضیح لازم را ارائه دهند و مدارک لازم را معرفی کنند، سایت‌های متناسب را معرفی کنند و این مسیری هست که برای نامینیشن در نظر گرفته شده.

بودجه این جوایز و فعالیت‌های سینا از چه محلی تامین می‌شود؟

در حال حاضر یاس فاوندیشن (موسسه یاس) پرداخت‌کننده تمام هزینه‌های این برنامه و اسپانسر این برنامه بوده.

بنیاد یاس چه جور بنیادی است؟

بنیاد یاس یک موسسه خصوصی است، در داخل آمریکا ثبت شده. و هیئت مدیره و امنای خودش را دارد و اطلاعاتش در وب‌سایت ما و در وب‌سایت خودش قرار دارد.

پیش از اهدای جوایز در میان سخنرانان مراسم سناتور بری فاین‌گلد سناتور دموکرات ماساچوست ضمن مرور بر دستاوردهای علمی ایرانیان در طول تاریخ ابراز امیدواری کرد که روزی به ایران برود. نقشی برای دیپلماسی عمومی و فرهنگی برای سینا در نظر گرفته شده؟

سینا یک موسسه غیرسیاسی است. یک موسسه علمی‌ـ‌فرهنگی است و تمام فعالیت‌هایی که در درون سینا انجام می‌گیرد به هدف ارتقاء فرهنگی و علمی و ارتباط علمی و فرهنگی بین ایرانیان در داخل و خارج از کشور خواهد بود.

سینا از قبل در این باره به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کرده بود؟

بله. سینا سه نیوز ریل (خبرنامه) ارائه داده بود و این خبر توسط بیزنس وایر پخش شده بود و حداقل ۲۴۰۰ خبرگزاری در سطح دنیاست که بسیاری از آنها در خاورمیانه و حداقل ۵۰ تای‌شان در داخل ایران است و دسترسی به این اطلاعات داشتند. یاهو ما را در خبرهایش معرفی کرده بود. سایت رویترز ما را معرفی کرده بود و آسوشیتدپرس ما را معرفی کرده بود و خبر سینا چیزی نبود که مخفی باشد در سطح خاورمیانه و حتی ایران هم این خبر در دسترس تمام خبرگزاری‌ها بوده.
XS
SM
MD
LG