لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

مرگ ۹ نوزاد در یک بیمارستان تهران «در اثر عفونت بیمارستانی»


روزنامه اعتماد روز پنج‌شنبه، ۲۷ فروردین، از مرگ حداقل ٩ نوزاد در بخش مراقبت‌های ويژه نوزادان بیمارستان امام خمینی تهران طی دو ماه و تعطیلی ۱۰ روزه این بخش به دلیل بروز عفونت بیمارستانی خبر داد.

این در حالی است که مقامات مسئول ضمن تائید خبر مرگ این ٩ نوزاد، دلیل مرگ تنها سه نوزاد را عفونت بیمارستانی ذکر کرده‌اند.

در همین حال صدف علی‌ پور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تایید خبر فوت این ٩ نوزاد در فاصله ماه‌های دی تا اسفند ٩٣ گفته است که تنها سه نوزاد به عفونت بیمارستانی «آسینتوباکتر» مبتلا شدند و علت فوت سایر نوزادان بیماری‌های «زمینه‌‌ای» بوده است.

روزنامه اعتماد در گزارش روز پنج‌شنبه خود از قول «یکی از کارمندان» مجتمع بیمارستانی امام خمینی بدون ذکر نام او نوشته است که بیش از ۹ نوزاد در این بیمارستان جان باخته‌اند.

به گفته این کارمند مجتمع بیمارستانی امام خمینی، مسئولان بيمارستان «تمایلی به رسانه‌‌ای شدن اين موضوع نداشتند، اما نتوانستند مانع از انتشار خبر فوت ٩ نوزاد شوند».

وی خبر داده است که پس از وارد شدن «عفونت آسينتوباكتر» به بخش مراقبت‌های ويژه نوزادان، مسئولان بیمارستان این بخش را «بيش از ١٠ روز تعطيل كردند».

در گزارش روزنامه اعتماد اشاره‌ای به فاصله زمانی تعطیلی ١٠ روزه این بخش نشده است.

باکتری «آسينتوباكتر» که از علل مهم عفونت‌های بیمارستانی است در هوای بیمارستان، لباس شسته شده، و بالش‌های بیمارستان و صابون‌ها دیده شده است.

بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، محمدحسین میردهقان، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، نیز گفته است که علت فوت ٩ نوزاد «صرفا بر اثر عفونت بيمارستانی» نبوده است.

وی در عین حال خبر داده که پس از مثبت بودن «نتيجه كشت‌های انجام شده» از نوزادانفوت شده، بخش مراقبت‌های ويژه نوزادان و بخش زايمان بيمارستان امام خمینی «ايزوله و ضدعفونی شده و مصوبات كميته كنترل عفونت بيمارستان هم اقدامات انجام شده برای گندزدایی بخش را تاييد كرده است».

آقای میردهقان ضمن «طبيعی» خواندن وجود عفونت در محيط‌‌های بيمارستانی «و به‌خصوص بيمارستان امام خمینی» گفته است که «معمولا بیماران پرخطر و عارضه‌دار» به این بیمارستان ارجاعمی‌شوند.

وی تاکید کرد که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده، مسئولان بیمارستان در این حوادث «قصوری» نداشته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در شهریور ۹۳، نیز هفت بیمار در بیمارستان مدرس تهران در حین عمل جراحی قلب دچار عفونت بیمارستانی شده بودند.

در همین حال روز ۲۳ تیرماه سال گذشته نیز ده نفر در بیمارستان نیمه شعبان شهر ساری پس از عمل جراحی چشم دچار عفونت بیمارستانی شدند.

روزنامه اعتماد در گزارش خود به نقل از «گزارش‌های غیررسمی» اعلام کرده که «اغلب قربانیان» عفونت‌های بیمارستانی در ایران کودک هستند.

به گفته محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت، در ایران نظام ثبت عفونت بیمارستانی وجود ندارد و به همین دلیل آماری نیز از میزان شیوع عفونت بیمارستانی در دست نیست، اما متوسط جهانی آن در دنیا بین سه تا پنج درصد است.

این در حالی است که حسین معصومی اصل، رئیس اداره عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه، ۵ آذر ۹۲، ضمن هشدار درباره افزایش عفونت بیمارستانی در ایران از ابتلای ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران بستری شده در مراکز درمانی به عفونت‌ بیمارستانی خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG