لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۰

ایران اتهام ارتباط با قاچاق سلاح در کویت را «بی‌اساس» خواند


معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران اتهامات مطرح شده علیه جمهوری اسلامی در پرونده کشف سلاح و مهمات در کویت را «کاملاً بی‌اساس» خوانده و گفت که «مخالفان روابط حسنه دو کشور در ورای این تحرکات غیرسازنده قرار دارند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه، روزشنبه، ۱۴ شهریور، تصریح کرد: «انتظار می‌‌رود رهبری کویت با اقدامی حکیمانه مانع تداوم این فضاسازی‌های مخرب شود.»

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی «فقط به امنیت منطقه و کویت می‌اندیشد» و امنیت این کشور را امنیت خود می‌داند.

دادستانی کویت روز سه‌‌شنبه، دهم شهریورماه، در اطلاعیه‌ای ۲۴ تن از جمله یک تبعه ایران را به «جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان» با هدف «اقدامات خصمانه بر ضد کشور کویت» و «قاچاق مواد منفجره و سلاح و مهمات» به داخل این کشور متهم کرد.

درمقابل سفارت ایران در کویت در واکنش به این اطلاعیه تأکید کرد که هیچ اطلاعی از هویت فردی که در این پرونده شهروند ایران معرفی شده ندارد و ادعاها در این زمینه را «استمرار تبلیغات منفی رسانه‌ای» علیه روابط دو کشور می‌‌داند.

روابط ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر دچار فراز و فرود بسیار بوده و از جمله در مقاطعی برخی از کشورهای منطقه ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند.

ایران و کویت اما روابط کم‌‌تنش‌‌تری در مقایسه با روابط تهران با دیگر کشورهای منطقه دارند و وزیر خارجه ایران اوایل خردادماه سال جاری از کویت به عنوان کشوری یاد کرد که روابط آن با تهران در حال گسترش است.

تنش جدید در روابط ایران و کویت در حالی است که میثم امرودی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، در اردیبهشت‌ماه هنگام خروج از کویت دستگیر و پس از یک روز آزاد شد.

پس از انتشار این اخبار، برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به اصولگرایان ایران اعلام کردند که وی پیش از این در سال ۸۷ سرپرست مدارس ایرانی در کویت بوده، اما به دلیل «مواضع ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی» و همچنین «فعالیت گسترده در حوزه شیعیان کویت» از این کشور اخراج شده است.

XS
SM
MD
LG