لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

تهدید به قطع همکاری با اسرائیل در صورت عدم تصویب قطعنامه فلسطینی


محمود عباس روز سه‌شنبه، دوم دی‌ماه، تهدید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطینی ممکن است «معاهدات میان این تشکیلات با اسرائیل را نقض کرده و همه همکاری‌ها با اسرائیل را قطع کند».

به گزارش رسانه‌های عربی و فلسطینی، آقای عباس گفته است این اخطار در صورتی عملی می‌شود که قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد کشور مستقل فلسطین به تصویب نرسد.

پیش‌نویس قطعنامه تشکیل کشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ با پایتختی قدس و «خاتمه اشغالگری اراضی فلسطینی» تا سال ۲۰۱۷ هفته گذشته از سوی اردن به شورای امنیت ارائه شد.

اما، به گفته رهبری تشکیلات فلسطینی، اگر این طرح از آرای کشورهای عضو شورای امنیت برخوردار نشود، این وضع «آغاز یک پایان» در همکاری با اسرائیل خواهد بود.

هرچند مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و تشکیلات خودگردانی از سال گذشته در رکود کامل فرو رفته، همکاری‌های فراوانی از جمله در امور امنیتی، میان این تشکیلات و اسرائیل ادامه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، ابومازن (محمود عباس) که به الجزایر سفر کرده روز سه‌شنبه در این کشور گفت:‌ «عواقب لغو همکاری با اسرائیل بر دوش دولت اشغالگر است.»

آقای عباس از شورای امنیت خواست از «این آخرین بخت برای حل و فصل نهایی نزاع اسرائیلی- فلسطینی» استفاده کند.

محمود عباس در نشست خبری در وزارت خارجه الجزایر افزود که «قضیه فلسطین، هم کلید صلح خاورمیانه است و هم کلید جنگ در این منطقه و کارزار دیپلماتیک فلسطینی برای منزوی کردن اسرائیل در صحنه جهانی، موفق خواهد شد».

با وجود ارائه پیش‌نویس طرح تشکیل کشور فلسطین به شورای امنیت، هنوز فلسطینی‌ها نتوانسته‌اند حمایت ۹ کشور از ۱۵ عضو دایم و غیر دایم شورای امنیت را برای این طرح به دست آورند.

در حالی که احتمال وتوی این طرح از سوی آمریکا، به دلیل مخالفت صریح آن با این طرح وجود دارد، محمد صبح، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، روز دوشنبه از دولت واشینگتن خواست از وتو استفاده نکند.

آمریکا تا‌کنون ۴۱ بار در واکنش به طرح‌های ارائه شده به شورای امنیت که علیه اسرائیل بوده، آنها را وتو کرده است.

هیئت فلسطینی به ریاست صائب عریقات که برای جلب حمایت دولت‌های عضو شورای امنیت از طرح کشور فلسطین سلسله سفرهایی را آغاز کرده است، دوشنبه اول دی در مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، دیدار کرد.

با وجود حمایت اصولی روسیه از طرح تشکیل کشور فلسطین، به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، آقای لاوروف به صراحت نگفته است که آیا کشورش از این طرح پشتیبانی خواهد کرد یا نه.

با وجود تاکید مقامات ارشد فلسطینی بر لزوم تصویب این طرح، آنها در روزهای گذشته گفته‌اند، آماده انجام تغییراتی در این طرح هستند تا از حمایت لازم برخوردار شود.

رسانه‌های فلسطینی و روسی نیز در روزهای گذشته نوشتند، محمود عباس آماده است در صورت لزوم، خواهان تعویق در رای‌گیری درباره این طرح شود.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطینی، روز سه‌شنبه گفت که برای افزایش بخت تصویب این طرح با اصلاح این طرح مخالفت نخواهیم کرد.

XS
SM
MD
LG