لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

رد درخواست مقام کنسولی روسیه برای حضور در حوزه رای‌گیری در آمریکا


مقامات مسئول در زمینه رای‌گیری و انتخابات در ایالت اوکلاهمای آمریکا روز جمعه، ۳۰ مهرماه، درخواست کنسول روسیه در مرکز این ایالت برای حضور در حوزه رای‌گیری را رسما رد کردند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به این درخواست ضمن تاکید بر اطمینان کامل به سیستم انتخاباتی کشور اعلام کرد که تایید یا رد چنین خواسته‌ای بر عهده مقامات ایالتی آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات کنسولی روسیه در چند ایالت آمریکا از جمله در تکزاس و لوییزیانا و اوکلاهما خواستار حضور «پرسنل» خود در حوزه‌های رای‌گیری در این ایالات شده‌اند.

آن طور که در گزارش این خبرگزاری آمده است، مقامات روسی هدف خود از این پیشنهاد را «بررسی» روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز رای‌گیری یعنی هشتم نوامبر، کمتر از سه هفته دیگر، عنوان کرده‌اند.

در یک نامه رسمی، سرکنسول روسیه خطاب به مقامات ایالت اوکلاهما خواستار آن شده است که یک مامور کنسول‌گری این کشور «با هدف بررسی تجربه آمریکا از سازمان‌دهی روند رای‌گیری در یکی از حوزه‌های رای‌گیری اوکلاهما» حضور داشته باشد.

طبق گزارش‌ها، مقامات ایالتی در هر سه ایالت این درخواست روس‌ها را رد کرده‌اند.

از جمله مقامات مسئول در زمینه رای‌گیری در ایالت اوکلاهما ضمن رد این درخواست اعلام کرده‌اند که حضور نمایندگان کشورهای خارجی در حوزه‌های رای‌گیری طبق قانون ممنوع است.

جدا از این که این گونه درخواست‌ها از طرف روسیه چندان معمول نیست، گزارش‌های مربوط به آن تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، نامزد جنجالی ریاست جمهوری در آمریکا، مصرانه در چند سخنرانی عنوان کرد که انتخابات در آمریکا با «تقلب و دست‌کاری» انجام می‌شود.

او حتی پس از مناظره سوم خود با هیلاری کلینتون، نامزد رقیب، عنوان کرد که نتیجه انتخابات را تنها در صورت پیروزی در آن می‌پذیرد و لاغیر.

این موضع‌گیری آقای ترامپ که با افول محبوبیت او در نظرسنجی‌های مختلف تقریبا همزمان بود واکنش‌های بسیاری را از طرف دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان آمریکا باعث شد.

از جمله سناتور جان مک‌کین که خود رقیب انتخاباتی اوباما بود و از منتقدان سرسخت سیاست‌های او در واکنش به اصرار غریب دونالد ترامپ گفت که پذیرفتن نتیجه انتخابات ربطی به علاقه یا عدم علاقه به رقیب ندارد و «سنتی آمریکایی ا‌ست».

در همین حال روسیه در حالی خواستار حضور در حوزه‌های رای‌گیری در آمریکاست که حتی یک ماه نیز از متهم شدنش به هک ای‌میل‌های دموکرات‌ها و دخالت در انتخابات آمریکا نمی‌گذرد.

هفته گذشته اعضای ارشد در ستاد انتخاباتی نامزد حزب دموکرات حملات شدیدی به وب‌سایت ویکی‌لیکس و بنیانگذار آن کرده و اعلام کردند که بین هک شدن ای‌میل‌های این ستاد، دولت روسیه و ویکی‌لیکس، در پیوند با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری رابطه‌ای هست.

در پی این اتهامات، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز در هفته گذشته به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد، شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد این روسیه است که ای‌میل‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را هک کرده و آنها را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده است.

مقامات روسیه از جمله سخنگوی کرملین در چند نوبت این گونه اتهامات را بی‌معنا و بی‌اساس توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG