لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

تکذیب ادعای اسد: سامانه موشکی اس ۳۰۰ به سوریه «نرسیده است»


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار
روزنامه «ودوموستی» چاپ روسیه روز جمعه، دهم خردادماه، به نقل از منبعی «در صنایع دفاعی» این کشور گزارش داد که برخلاف ادعای بشار اسد، سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ هنوز به سوریه نرسیده است. این منبع حتی در مورد تحویل نهایی این سامانه به سوریه نیز ابراز تردید کرده است.

شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان که از متحدان حکومت سوریه است، روز پنج‌شنبه گزارش داد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از دریافت سامانه موشکی «اس ۳۰۰» از روسیه خبر داده و افزوده است که این تسلیحات، بخشی از سیستم دفاع هوایی پیشرفته‌ای است که قرار است از سوی مسکو در اختیار دمشق قرار بگیرد.

اما روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه در گزارشی خبر داد که نسخه اولیه مصاحبه تلویزیون المنار با بشار اسد در دمشق باعث بدفهمی شده و رئیس جمهور سوریه در این گفت‌وگو اصلا چنین ادعایی نکرده است.

به گزارش گاردین، آقای اسد در این مصاحبه از تایید خبر تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ توسط روسیه امتناع کرده و تنها گفته است که انتظار دارد مسکو به این وعده خود عمل کند.

قرارداد یک میلیارد دلاری سوریه با روسیه برای خرید چهار سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ در سال ۲۰۱۰ امضا شده است، یعنی پیش از آغاز جنگ داخلی در سوریه که آتش آن در سال ۲۰۱۱ شعله کشید.

روزنامه ودوموستی چاپ مسکو در گزارش روز جمعه خود از قول منبع «دفاعی»اش افزوده است که عدم تمایل مقامات مسکو به دادن قول رسمی به غرب مبنی بر عدم تحویل این سامنه به بشار اسد «به معنای آن نیست که اسد در نهایت این سامانه‌ها را تحویل خواهد گرفت».

چنین اقدامی از سوی روسیه بی‌سابقه هم نیست و پیشتر در مورد ایران هم اتفاق افتاده است. با وجود امضای قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰، مسکو در سال ۱۳۸۹ اعلام کرد در راستای اجرای آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، از تحویل این سامانه به ایران خودداری می‌کند.

در همین حال روزنامه گاردین به نقل از «تحلیل‌گران» می‌گوید که «احتمال دارد» بعضی از قطعات سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به سوریه رسیده باشد، اما در مورد این که سامانه «عملیاتی» شده باشد «تردید هست».

ایالات متحده، فرانسه و اسرائیل بارها رسما از روسیه خواسته‌اند که از تحویل این سامانه به حکومت اسد در سوریه خودداری کند. اسرائیل، نگران از به خطر افتادن امنیت خود، حتی تهدید کرده است که در صورت رسیدن این سامانه به سوریه دست به عملیات پیش‌گیرانه خواهد زد.

سامانه اس ۳۰۰ که روسیه با وجود امضای قرارداد از تحویل آن به ایران خودداری کرده است در زمره‌ پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی است که می‌تواند همزمان ۱۰۰ هدف را ردیابی و به ۱۲ هدف همزمان شلیک کند؛ سامانه اس ۳۰۰ تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری را پوشش داده و تا ارتفاع ۹۰ هزار پایی قادر است هدف خود را سرنگون کند.
XS
SM
MD
LG