لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

مرگ پنج افغان، از جمله کودک شش‌ماهه، در راه آبی ترکیه به یونان


در پی واژگونی یک قایق حامل پناهجویان در راه آبی ترکیه به یونان، پنج افغان از جمله سه کودک که یکی از آنها تنها شش ماه عمر داشت چهارشنبه شب جان خود را از دست دادند. جستجو برای دو مسافر دیگر این قایق هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از چهار جسدی که پنج‌شنبه صبح، ۲۰ اسفندماه، از آب‌های دریای اژه بیرون کشیده شده یکی متعلق به کودکی شش ماهه بوده است.

رویترز می‌گوید که گزارش‌های اولیه قید کرده بودند که چند ایرانی نیز مسافر این قایق بوده‌اند، اما گارد ساحلی یونان تایید کرده است که این گزارش‌ها نادرست بوده و هیچ مسافر ایرانی در این قایق حضور نداشته است.

غیر از یک مسافر قایق که توانست خود را به ساحل برساند، اما بعدا در بیمارستان جان سپرد، ۹ مسافر دیگر این قایق زنده از آب نجات داده شده‌اند.

خبر تلفات تازه سفر غیرقانونی مهاجران از ترکیه به یونان در تلاش برای رساندن خود به خاک اروپا در حالی منتشر شده است که ترکیه روز پنج‌شنبه اجرای توافق خود با اتحادیه اروپا مبنی بر تلاش برای جلوگیری از این سفرها را آغاز کرد.

بر اساس توافق تازه‌ای که ترکیه روز دوشنبه گذشته با هدف قطع جریان مهاجران غیرقانونی با اتحادیه اروپا عقد کرد، آنکارا تعهد کرده است که در ازای «کمک مالی و پاداش سیاسی» نگذارد که مهاجران که بیشتر آنها سوری هستند از مرز آبی‌اش به سوی اروپا به راه بیفتند و آنهایی را که به خاک اروپا می‌رسند بازپس بگیرد.

با این حال به گفته وزیر امور اروپا در دولت ترکیه این توافق‌نامه شامل آن دسته از مهاجرانی که پیشتر به خاک یونان رسیده‌اند نمی‌شود.

همین مقام ترکیه‌ای روز پنج‌شنبه تخمین زده است که تعداد مهاجرانی که به ترکیه عودت داده خواهند شد «هزاران یا ده‌ها هزار» خواهد بود.

آغاز اجرای توافق ترکیه و اتحادیه اروپا در زمینه بازگرداندن مهاجران غیرقانونی در حالی رخ می‌دهد که یک مقام ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر در این باره ابراز نگرانی کرده و از این اتحادیه خواسته است که در اجلاس آینده خود در این باره «اقداماتی انسانی‌تر» را در پیش بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اجلاس کشورهای اروپایی برای تعیین تکلیف درباره موضوع مهاجران غیرقانونی قرار است هفته آینده، ۲۷ اسفندماه، برگزار شود.

در حالی که این چندمین اجلاس اروپایی‌ها برای حل مسئله موج مهاجرت از خاورمیانه به خاک اروپا خواهد بود، هنوز نه راه حلی قطعی و «انسانی» برای این مسئله یافت شده و نه از بار این موج به‌ویژه در سال جدید میلادی کاسته شده است.

XS
SM
MD
LG