لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

حاشیه‌های فینال بوندس‌لیگایی برای لیگ قهرمانان اروپا


یک روز پس از حذف رئال مادرید از لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا هم از گردونه این رقابت‌ها خارج شد تا دو تیم بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند برگزارکننده فینال فصل ۱۳-۲۰۱۲ این مسابقات شوند، نتایجی که بهت هواداران دو غول بزرگ فوتبال اسپانیا را در پی داشته است.

این نخستین فینال تمام‌آلمانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود. دو تیم فینالیست که همین شنبه در بوندس‌لیگا نیز مقابل هم قرار خواهند گرفت، چهارم خردادماه ‌در ورزشگاه ویمبلی صف‌آرایی می‌کنند تا جام قهرمانی این فصل از لیگ قهرمانان را به خانه ببرند.

بارسا در خانه و برخلاف پیش‌بینی‌ها نه تنها نتوانست بایرن را از پیش رو بردارد، بلکه سه گل دیگر هم دریافت کرد. آنها باید چهار گل می‌زدند تا بازی را به تساوی بکشانند. اما باواریایی‌ها موفق شدند در مجموع، برتری شگفت‌آور ۷-۰ را مقابل بارسلونا رقم بزنند.

از سال ۱۹۶۰ هیچ تیمی نتوانسته بود در مجموع دو دیدار رفت و برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا با ۳ گل یا بیشتر به پیروزی برسد. آخرین بار اینتراخت فرانکفورت بود که گلاسگو رنجرز را تسلیم کرد. این بد‌ترین شکست تاریخ بارسلونا در جام‌های اروپایی است. آنها سال ۱۹۶۲ در فینال جام یوفا هفت گل از والنسیا خوردند، اما سه گل هم به ثمر رساندند.

از جمله تلخ‌ترین نتایج باشگاه‌های اسپانیایی در تاریخ جام‌های اروپا، مایورکا در جام یوفا ۲۰۰۴ در مجموع دو دیدار ۱-۷ مغلوب نیوکاسل شد و سویا در یک چهارم پایانی جام اروپا ۱۹۵۸ با نتیجه ۲-۱۰ مقابل رئال مادرید شکست خورد.

بارسلونا در داخل هم شکستی مشابه را تجربه کرد. این تیم در جام حذفی سال ۱۹۴۶ مقابل سویا با نتیجه ۱-۸ در مجموع دو بازی شکست خورد.

بایرن در حالی فینالیست شد که در مراحل نیمه‌نهایی و یک‌چهارم پایانی گلی دریافت نکرده و تنها تیم تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست که در تمام بازی‌های خارج از خانه‌اش پس از مرحله گروهی به پیروزی رسیده است.

بارسلونا پیش از مسابقه هم ضربه سختی خورد از نرسیدن لیونل مسی به بازی. دو تیم در ۲۰ دقیقه نخست حملاتی ترتیب دادند، اما از رسیدن به گل بازماندند. بهترین فرصت بارسا در این دقایق را پدرو خلق کرد و ضربه او از فاصله ۳۵متری توسط مانوئل نویر مهار شد. ارسال دنی آلوز را هم فابرگاس به ژاوی رساند، اما توپ او از روی دروازه بیرون رفت.

در نیمه اول بایرن هم در چند نوبت توسط آرین روبن و فرانک ریبری صاحب موقعیت شد، اما آنها نیز در تسلیم کردن ویکتور والدس ناموفق بودند. در نیمه دوم اما بایرن نمایش پرفروغ خود را آغاز کرد. دیوید آلابا توپ را از فاصله دور به روبن سپرد، او هم از آدریانو گذشت و با ضربه‌ای دقیق، ویکتور والدس را مغلوب کرد.

در ادامه، ویلانووا سرمربی بارسا برای حفظ ساق ستاره‌هایش ژاوی و اینیستا را تعویض کرد، لیونل مسی را هم به میدان نفرستاد. گل دوم بایرن در دقیقه ۷۲ به ثمر رسید. سانتر ریبری توسط پیکه و در تلاش برای دفع توپ، وارد دروازه خودی شد. چهار دقیقه بعد توماس مولر با ضربه سر توپ را به گل تبدیل کرد تا در نیوکمپ، فصل دیگری از شگفتی‌های کم‌نظیر لیگ قهرمانان رقم بخورد.

دورتموندی‌ها پیش از بایرن بخش اول این شگفتی‌ها را ثبت کرده و در همین مرحله نهایی، رئال مادرید را از گردونه جام بیرون انداخته بودند.

اظهارات پس از بازی

سرمربی بارسلونا در کنفرانس خبری پایان بازی گفت که بین دو نیمه از بازیکنانش خواسته بود تسلیم نشوند، اما با گلی که در آغاز نیمه دوم دریافت کردند، بازگشت به جریان بازی سخت شد. او شرایط فیزیکی بایرن مونیخ را ستود.

تیتو ویلانووا درباره لیونل مسی گفت که او در بیلبائو بازی کرد، چون وضعیتش خوب بود، اما در پایان بازی شرایط مساعدی نداشت. سپس در تمرینات شرکت کرد، اما نمی‌توانست کمکی به تیم کند. بایرن تمام بازیکنانش را داشت و ما غایبان زیادی داشتیم.

سرمربی آبی و اناری‌ها تاکید کرد که نمی‌شود همه جام‌ها را فتح کرد و در تمام تورنمنت‌ها به قهرمانی رسید. زمانی که دیدم باید شش گل بزنیم تا به جریان بازی برگردیم، ژاوی را که احساس درد داشت بیرون کشیدم، چون یک‌شنبه در لالیگا بازی داریم و باید برای بردن تلاش کنیم.

ساندرو روسل رئیس باشگاه بارسلونا گفت: «آنها بهتر از ما بودند و شایسته حضور در فینال. اما ما ۶ بار پیاپی در نیمه‌نهایی بوده‌ایم و به این موضوع می‌بالیم. به نظرم باخت هفت بر صفر اغراق‌آمیز است و منصفانه نیست. این نتیجه تفاوت واقعی باشگاه‌ها را نشان نمی‌دهد. اما در هر حال آنها بر‌تر بودند.»

یوپ هاینکس سرمربی بایرن مونیخ هم گفت که نمی‌توان قاطعانه‌تر از این بر بارسلونا چیره شد و باید از این لحظات لذت ببریم. غیبت مسی همه ما را متعجب کرد. بازی بی‌عیب و نقصی انجام دادیم، ولی باید پذیرفت که بارسلونا با مسی یک تیم است و بدون او تیمی دیگر!

سرمربی ۶۷ ساله بایرن درباره احتمال جانشینی مورینیو در رئال مادرید گفت: تماسی از سران رئال نداشتم. نهم ماه مه ۶۸ ساله خواهم شد و دیگر باید به فکر استراحت باشم.
XS
SM
MD
LG