لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

پایان کار «گودر»، آغاز تحولات تازه در عرصه خوراک‌خوان‌ها


بیش از یک هفته پیش، شرکت گوگل «گوگل ریدر» را از دور خارج کرد. این خوراک‌خوان که بین فارسی‌زبان‌ها به «گودر» معروف است در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و در زمان خود یکی از پرطرفدارترین خدمات موجود در شبکه جهانی اینترنت به شمار می‌رفت.

به نوشته روزنامه بریتانیایی ایندی‌پندنت، تصمیم یاد شده از سوی شرکت گوگل نخستین بار در ماه مارس سال جاری در وبلاگ رسمی این شرکت اعلام شد. گوگل در آن زمان اعلام کرد که خدمات «گودر» به این سبب بسته خواهد شد که «به‌رغم دارا بودن طرفدارانی پر و پا قرص» میزان استفاده کاربران از آن «کاهش یافته است».

در اعلامیه گوگل همچنین آمده بود که این شرکت می‌داند هوادارانی هستند که از اتمام کار خوراک‌خوان گودر غمگین خواهند شد و تصریح کرده بود که «ما نیز غمگین هستیم».

گوگل ریدر، مانند دیگر خوراک‌خوانان آراس‌اس، از طریق ایجاد یک خوراکِ تک برای استفاده کاربری خاص عمل می‌کند. شیوه کار به این شکل است که عناوین جمع‌آوری شده از سایت‌های مختلف در یک جا گردآوری شده و برای مطالعه کاربر آماده می‌شود. «آراس‌اس» که کوتاه شده عبارت انگلیسی «بازنشر به‌راستی ساده» است در واقع قالبی است که خوراک‌ها در آن ذخیره شده و ابزارهایی مانند گودر آن‌ها را نمایش می‌دهند.

اما اخبار مربوط به بسته شدن خدمات یاد شده آزردگی جمعی از دوستداران فناوری در اینترنت را رقم زده است.

از سوی دیگر همچنان جایگزین‌های پرشماری برای پر کردن جای خالی ناشی از اتمام کار گودر وجود دارند که بسیاری از آنها در واکنش مستقیم به خبر بسته شدن خدمات گوگل ریدر کار خود را آغاز کرده‌اند.

اما یکی از خوراک‌خوان‌های یاد شده توسط وب‌سایت «دیگ» ارائه شده است، سایتی که موجب شد بسیاری به سوی قالب اجتماعی جدید گردآوری مطالب و اشتراک‌گذاری پیوندها جلب شوند. با این حال ابزار خوراک‌خوان عرضه شده توسط «دیگ» نیز دولت مستعجل بود و به سرعت در سایه محبوبیت رقیب خود «ردیت» قرار گرفت.

«دیگ ریدر» که چند روزی بیشتر از تولدش نمی‌گذرد با قابلیت‌های ساده در اختیار کاربران قرار گرفت. در این ابزار شخص می‌تواند خوراک‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده، موضوعات مورد علاقه‌اش را ذخیره کند و پیوند [لینک]‌هایی را با دوستانش به اشتراک بگذارد. با این همه کُل قابلیت‌های این خوراک‌خوان به همین چند مورد خلاصه می‌شود، اگرچه تیم طراح «دیگ ریدر» می‌گوید به طور پیوسته محصول فوق را به‌روز کرده و قابلیت‌های آن را افزایش خواهد داد.

یکی دیگر از خوراک‌خوان‌هایی که در غیاب گودر مجال عرضه پیدا کرده «ای او اِل ریدر» است، طراحان این ابزار قابلیتی را در آن قرار داده‌اند که از آن طریق می‌توان با اطلاعات ورودی گوگل ریدر وارد حساب کاربری شد و خوراک‌های گوگل را به این خوراک‌خوان منتقل کرد. درآمد این ابزار از محل پذیرش آگهی تأمین می‌شود.

از دیگر جایگزین‌های گودر «فیدلی» است که از سال ۲۰۰۸ وجود داشته و البته از اعلام پایان کار گوگل سود برده است. در پانزدهم ماه مارس، (۲۵ اسفند)، تنها ظرف ۴۸ ساعت، ۵۰۰ هزار کاربر جدید به خیل مصرف‌کنندگان این ابزار پیوستند.

فیدلی از برخی جهات، جانشین خَلَف گودر تلقی می‌شود، چرا که گزینه‌های بیشتری برای تنظیم دلخواه ظاهر برنامه داشته و همانند «فلیپ بورد» می‌تواند خوراک‌ها را در «حالت مجله‌ای» نیز نمایش دهد. افزون بر آن، با برخورداری از سامانه پشتیبانی «فیدلی کلاود» امکان استفاده همزمان از مطالب در چندین برنامه کاربردی بر روی پلاتفرم‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

به‌رغم این جریانِ نوزایی در پی بسته شدن گوگل ریدر، برخی صاحب‌نظران معتقدند که «آراس‌اس» مدت‌هاست از دور خارج شده و آینده خوبی در پیش ندارد. درل اترینگتون یکی از این کارشناسان است که می‌گوید: «در این مدت کارها به نحوی پیش رفت که گوگل ریدر حس کرد به اندازه کافی به‌روز، سریع و جامع نیست.» اترینگتون در ادامه می‌افزاید که برای بسیاری از ما سرعت گردآوری خوراک‌ها به وسیله گودر کُند است و «به طور دقیق و زنده روزآمد نیست».

مرگ گوگل ریدر شاید برای کاربران این ابزار خوشایند نبوده باشد، اما چه بسا همین فقدان موجب سرازیر شدن حجم وسیعی از استعدادها در زمینه طراحی و برنامه‌نویسی به این عرصه شود و به زودی شاهد تحولی در زمینه کار با «آراس‌اس» باشیم. تنها گذر زمان است که درستی یا نادرستی تصمیم گوگل در پایان دادن به حضور در این زمینه را مشخص خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG