لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

درياچه «جادویی» که پرندگان را سنگ می‌کند


پرنده‌ای سنگی در دریاچه مرگبار ناترون در تانزانیا
پرنده‌ای سنگی در دریاچه مرگبار ناترون در تانزانیا
دانته، شاعر معروف ايتاليايی در قرون وسطی، در يکی از آثار خود رودخانه‌ای را تصوير می‌کند که به باتلاقی مرگبار بدل شده و وضعيت آن تجسم طبقه پنجم جهنم بر روی کره زمين است.

نشريه «نيو ساينتيست» با تشريح وضعيت و شرايط درياچه‌ای به نام «ناترون» واقع در شمال کشور تانزانيا در آفریقا می‌نويسد که این حوزه آبی با تجسم دانته شباهت بسيار زيادی دارد.

این دریاچه «جادویی» پرندگان را به مجسمه و سنگ تبدیل می‌کند.
درجه حرارت آب اين درياچه در برخی فصول به حدود ۶۰ درجه سانتي‌گراد می‌رسد و ميزان غلظت مواد قليايی آن حدود ۱۰ پ‌هاش است. در يک چنين شرايط دشواری فقط آبزيان بسيار سخت‌جانی مثل تنها يک نوع ماهی می‌توانند به زندگی ادامه دهند.

نام اين درياچه يعنی «ناترون» از يک ماده شيميايی طبيعی گرفته شده که ترکيبی است از کربنات سديم و بی‌کربنات سديم. اين مواد که باقی‌مانده خاکسترهای آتش‌فشانی منطقه هستند به مرور و با آب رودخانه‌های منطقه به اين درياچه منتقل و در آن انباشته شده‌اند.
تحت تاثير درجه حرارت بالا و ترکيب غليظ مواد قليايی اين درياچه هر جانوری که در آب آن فرو برود میميرد و به مجسمه‌ای آهکی بدل می‌شود.
به گزارش نشريه علمی «نيو ساينتيست»، عکاس‌ـ‌خبرنگاری به نام نيک براندت که سال‌ها در آفريقا عکاسی کرده و در ضمن ويدئوی ترانه‌ای از مايکل جکسون به نام «ترانه زمين» را نیز کارگردانی کرده است پس از کشف پيکر تعدادی از پرندگان که در ساحل اين درياچه به مجسمه آهکی بدل شده‌اند يک پروژه عکاسی را در اين زمينه شروع کرد.
نيک براندت به نیوساینتیست می‌گويد: «وقتی که اين پيکرهای بی‌جان و مجسمه‌وار را ديدم سخت به عکاسی از آنها علاقه‌مند شدم. هنوز مشخص نيست که اين جانوران چه طور مرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد که سطح به شدت تابان و نورانی اين درياچه آنها را فريب داده و درست به همان شکلی که گاهی پرندگان شيشه ساختمان‌ها را تشخيص نمی‌دهند به سطح درياچه اصابت کرده و همان جا مرده‌اند.»
در دورانی که جزاير کوچک نمک در گوشه و کنار اين درياچه تشکيل می‌شوند برخی از گونه‌های پرندگان مثل مرغ غواص روی سطح آن آشيانه می‌کنند که بسيار خطرناک است و تعداد زيادی از آنها به خاطر غوطه‌ور شدن در مواد قليایی درياچه به مجسمه‌های آهکی بدل می‌شوند.
در عکس‌های نيک براندت، علاوه بر چند مرغ غواص می‌توان پيکر خشک‌شده چند عقاب و کبوتر را نيز ديد که در نوع خود عجيب‌ترين شمايی است که می‌توان از اين پرندگان تصور کرد.

مجموعه جديد عکس‌های نيک براندت از گونه‌های جانوری شرق آفريقا که تصوير پرندگان خشک‌شده اين درياچه را نيز شامل می‌شود اخيرا توسط موسسه انتشاراتی «ایبرامز» منتشر شده است.

آن طور که در نشریه نشنال جیوگرافیک آمده است، عکس‌های اين مجموعه نتيجه کار وی در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ است و در کتاب جديدی از عکس‌های او با عنوان «در پهنای سرزمينی ويران» منتشر شده‌اند.

کارشناسان حيات وحش معتقدند که جانورانی که پيکر آنها توسط آب به‌شدت قليايی اين درياچه به مجسمه آهکی بدل شده است به احتمال زياد بر اثر حادثه يا مرگ طبيعی مرده‌اند.
XS
SM
MD
LG