لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

عضو القاعده، دست داشتن در ترور بوتو را تکذیب کرد


عزاداری برای خانم بوتو به سراسر شبه قاره هند گسترش یافته. در این عکس دوستداران وی در کلکته در هند یادش را گرامی داشته اند.
عزاداری برای خانم بوتو به سراسر شبه قاره هند گسترش یافته. در این عکس دوستداران وی در کلکته در هند یادش را گرامی داشته اند.

يکی از اعضای القاعده که از سوی دولت پاکستان به دست داشتن در ترور بی نظير بوتو متهم شده بود، این اتهام را رد کرد.


مولوی عمر، سخنگوی بيت الله محسود - نخستین کسی که به دست داشتن در این ترور متهم شده - از نقطه نامشخصی، در ارتباطی تلفنی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که محسود قويا دست داشتن در ترور بی نظير بوتو را تکذيب می کند.


وی گفت: «قبايل اينجا رسم و رسوم خود را دارند که بر اساس آن به زنان نبايد حمله شود.»


پيش از اين هواداران خانم بوتو نيز ادعای دست داشتن بيت الله محسود در ترور خانم بوتو را زير سئوال برده بودند و دولت پاکستان را متهم کرده بودند که در تلاش است تا بر روی پرونده اين ترور «سرپوش» بگذارد.


برخی جاده ها در ايالت سند، به دليل بازمانده های لاستيک های سوزانده شده مسدود هستند و کارخانه ها، رستوران ها و مغازه ها در اين ايالت تعطيل اند. مقام های پاکستانی می گويند که در اين ايالت، تا کنون ۱۷ نفر کشته و دهها تن مجروح شده اند.

ترور بی نظير بوتو، سياستمدار برجسته پاکستانی در روز پنج شنبه موجب شد تا موجی از نا آرامی و خشونت سراسر اين کشور را در بر بگيرد و دهها نفر کشته شوند.


به گزارش خبرگزاری آسوشپيتدپرس، برخی جاده ها در ايالت سند، به دليل بازمانده های لاستيک های سوزانده شده مسدود هستند و کارخانه ها، رستوران ها و مغازه ها در اين ايالت تعطيل اند. مقام های پاکستانی می گويند که در اين ايالت، تا کنون ۱۷ نفر کشته و دهها تن مجروح شده اند.


ارتش، پليس و نيروی ويژه پاکستان، در شهر لارکانا که زادگاه خانم بوتو است، گشت می زنند و در تلاش اند تا شورش ها را در اين شهر کنترل کنند.


صادق فاروق، سخنگوی حزب نواز شريف گفت که آقای شريف به همراه ۴۷ تن که نمایندگی دیگر گروه های اپوزیسیون پاکستان را به عهده داشتند، با خانواده بی نظير بوتو ديدار کردند تا به آنها تسليت بگويند.


همچنين به گزارش تلويزيون دولتی پاکستان، پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان به آصف علی زردری، همسر خانم بوتو قول داده است که حتما «حمله کنندگان» را به پای ميز محاکمه بکشاند.


دولت پاکستان، القاعده و شبه نظاميان طالبان را که در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان مستفر هستند برای انجام اين ترور سرزنش کرده است و برای اثبات اين ادعا نيز، متن مکالمات يکی از سران القاعده را منتشر کرده است.


بر اساس متنی که دولت منتشر کرده، بيت الله محسود، در تماس تلفنی بعد از ترور خانم بوتو گفته است: «اين يک کار تماشايی بود. آنها که او را کشتند، بسيار شجاع بودند.»


جاويد اقبال چيمه، سخنگوی وزارت کشور پاکستان، بيت الله محسود را از رهبران القاعده خواند و گفت که او در حمله ماه اکتبر به خانم بوتو که در آن ۱۴۰ نفر کشته شدند نيز دست داشته است، اما سخنگوی محسود همزمان با تکديب اين اخبار آنها را «پروپاگاندای دولتی» توصيف کرد.


وی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «واقعيت اين است که ما تنها عليه آمريکا هستيم و رهبران سياسی پاکستان را دشمن خود نمی دانيم.»


اما اين خبرگزاری گزارش داده است که بيت الله محسود، اخيرا ائتلافی از گروههای شبه نظامی اسلامگرا تشکيل داده است تا در «جهاد عليه دولت متحد آمريکا» شرکت کنند.


همزمان حزب مردم پاکستان اعلام کرده که دولت اين کشور در تلاش است تا بيت الله محسود را متهم کند، در حالی که محسود به بوتو گفته بود که در بمب گذاری و حمله انتحاری کراچی دست نداشته است.


فرهت الله ببار، سخنگوی حزب مردم گفت که دولت با هدف «منحرف کردن» توجهات، دست داشتن القاعده يا بيت الله محسود را در قتل بی نظير بوتو مطرح کرده است.


مرگ خانم بوتو موجب شد تا در آستانه آغاز سال جدید میلادی، همه رسانه های جهان عمده مطالب خود را به پاکستان اختصاص بدهند.

در پی انفجار کراچی و نخستين سوء قصد، خانم بوتو گفت که برخی نشانه ها حاکی است، هواداران حزب حاکم طرفدار مشرف می خواسته اند او را به قتل برسانند.


ابهام در علت مرگ


روايات درباره علت مرگ خانم بوتو نيز يکسان نيستند. ابتدا دولت پاکستان اعلام کرد که تيراندازی پيش از انفجار انتحاری موجب مرگ وی شده است.


اما روز جمعه سخنگوی وزارت کشور پاکستان گفت که بعد از تيراندازی، خانم بوتو سعی کرده تا سرش را که از سقف متحرک خودرو بيرون آورده بود، به داخل ببرد و بر اثر ضربه ای که در اين لحظه به سرش وارد شده، کشته شده است.


وزارت کشور پاکستان همچنين فيلمی از لحظه ترور برای خبرنگاران به نمايش گذاشت که در آن فيلم، تصاوير بسيار مبهمی از لحظه شليک گلوله به سوی خانم بوتو ديده می شود. در اين تصاوير، خانم بوتو سرش را از سقف متحرک خودرو خارج کرده و در فاصله بسيار نزديک به مردم اطراف خودور، به ابراز احساسات آنها پاسخ می دهد.


دولت پاکستان اعلام کرده است که دو گروه کار تحقيق بر روی پرونده ترور خانم بوتو را آغاز کرده اند. بنا به اين گزارش يکی از اين دو گروه توسط دادگاه عالی پاکستان تشکيل شده و ديگری توسط نيروهای نظامی هدايت خواهد شد.


به نوشته آسوشيتدپرس، تحقيقات دهها پليس در محل وقوع حادثه در روز شنبه نيز ادامه دارد و آنها کماکان در حال جمع آوری شواهد هستند.


XS
SM
MD
LG