لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

دولت پاکستان: القاعده عامل ترور بی نظير بوتو است


سخنگوی وزارت کشور پاکستان می گوید: القاعده در ترور خانم بوتو نقش داشته است
سخنگوی وزارت کشور پاکستان می گوید: القاعده در ترور خانم بوتو نقش داشته است

در حالی که دولت پاکستان می گويد القاعده در کشتن بی نظير بوتو، سياستمدار فقيد اين کشور، دست داشته است، نا آرامی های ناشی از ترور وی به تظاهرات خونين در شهرهای مختلف این کشور منجر شده است.


سخنگوی وزارت کشور پاکستان روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: القاعده را عامل ترور خانم بوتو می داند.


در همین حال، حزب مردم پاکستان، حزب خانم بوتو، با رد اظهارات مقام های دولتی اين کشور درباره دخالت القاعده در ترور نخست وزير پيشين پاکستان، اعلام کرده است:«دولت پرويز مشرف بدين گونه می کوشد تا ناتوانی خود در محافظت از جان (خانم بوتو) را بپوشاند».


پيکر خانم بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان و نخست وزير پيشين، روز جمعه در مراسمی با حضور صد ها هزار هوادار سوگوار در مقبره خانوادگی اش در جنوب پاکستان به خاک سپرده شد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، ژنرال جاويد اقبال چيمه، سخنگوی وزارت کشور پاکستان، گفت:«ما اطلاعاتی در اختيار داريم که نشان می دهد بيت‌الله محسود، فرمانده القاعده، در ترور خانم بوتو دست داشته است».


بيت‌الله محسود، يکی از مهم ترين فرماندهان شورشيان تحت تعقيب در پاکستان است، که گفته می شود در وزيرستان شمالی به سر می برد.


پیکر خانم بوتو روز جمعه در ميان اندوه هوادارانش در «گرهی خدابخش» تشيع شد

به گفته آقای چيمه بيت الله محسود در «مکالمه تلفنی» خود از ترور خانم بوتو ابراز رضایت کرده است.


علت مرگ


در همين حال، آقای چيمه در کنفرانس خبری روز جمعه اعلام کرد: بی نظير بوتو، که روز پنجشنبه در يک اجتماعی انتخاباتی در روالپندی مورد سوقصد قرار گرفت، به دليل اصابت سرش به سقف ماشين کشته شده است.


پيشتر منابع نزديک به حزب مردم پاکستان اعلام کرده بودند که خانم بوتو به دليل اصابت گلوله به گردنش کشته شده است.


در اين کنفرانس خبری ويدئويی از لحظات پيش از سوءقصد به جان خانم بوتو نشان داده شد، که وی در حال خروج از سقف اتومبيل خود بود.


به گفته سخنگوی وزارت کشور پاکستان، به نظر می رسد که هنگامی که خانم بوتو کوشید پس از شليک گلوله ها به داخل ماشين برگردد، سرش به دستگيره اصابت کرده است و اين ضربه موجب خونريزی مغزی ومرگ وی شده است.


این درحالی است که مقام های حزب مردم پاکستان، اظهارات سخنگوی وزارت کشور درباره علت مرگ خانم بوتو رد کرده و از دولت خواستند که خانواده بوتو و اين حزب را از جريان تحقيقات آگاه سازد.


در همين حال، حضور چشم گير نيروهای امنيتی در ايالت سند، زادگاه خانم بوتو، باعث فروکش کردن تنش در اين ايالت شده است. در همین زمینه، مقام های دولتی پاکستان می گويند دستکم ۳۱ نفر در خشونت های پس از ترور خانم بوتو در شهر های مختلف پاکستان کشته شده اند.


پيکر خانم بوتو روز جمعه در ميان اندوه هوادارانش در«گرهی خدابخش» تشيع شد. آصف علی زرداری همسر خانم بوتو به همراه پسرش بيلا وال، تابوت وی را در قبری، در کنار قبر ذوالفقار علی بوتو، پدر بی نظير بوتو، قرار دادند.


خانم بوتو در ۱۹ اکتبر در جريان بازگشت به کراچی پس از هشت سال تبعيد، از یک سوء قصد جان سالم به در برده بود. در این روز و در جریان استقبال از خانم بوتو ، براثر انفجار انتحاری ۱۳۹ نفر کشته شدند. اين انفجار يکی از خونين ترين حوادث خشونت بار در تاريخ پاکستان قلمداد شد.


خانم بوتو نيرو های خود سر در سيستم امنيتی کشور را مسئول سوءقصد ۱۹ اکتبر معرفی کرده بود.


XS
SM
MD
LG