لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

واکنش های گسترده به ترور بی نظير بوتو


ترور بی نظير بوتو با واکنش های گسترده در اين کشور و در سطح بين المللی به همراه داشته است
ترور بی نظير بوتو با واکنش های گسترده در اين کشور و در سطح بين المللی به همراه داشته است

ترور بی نظير بوتو،رهبر اپوزیسیون پاکستان و نخست وزير پيشين اين کشور، واکنش های گسترده ای در اين کشور و در سطح بين المللی به همراه داشته است.


اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با تصويب بيانيه‌ای به اتفاق آراء عمليات انتحاری که باعث مرگ بی‌نظير بوتو و ۲۰ نفر ديگر شد را محکوم کردند.


شورای امنيت در اين بيانيه مردم پاکستان را به خويشتنداری و حفظ ثبات کشور فراخوانده است.


بی نظير بوتو، روز پنجشنبه بيست وهفتم دسامبر در پی شليک گلوله و بمبگذاری انتحاری در راولپندی کشته شد. خانم بوتو که ۵۴ ساله بود، در يک راهپيمايی تبليغاتی در راولپندی با شليک گلوله مورد حمله قرار گرفت و پس از آن ضارب خود را منفجر کرد.


همچنین بن کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در واکنش به ترور بی نظير بوتو گفت:«ترور خانم بوتو حمله به ثبات پاکستان بود».


دبير کل سازمان ملل با محکوم کردن ترور خانم بوتو، اين اقدام را «جنايتی شنيع» خواند و خواهان اجرای هرچه سريع تر عدالت درباره «جنايتکاران» شد.


در همين حال، پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، خواستار خويشتنداری مردم شده است تا آنچه وی «برنامه و طرح‌های شوم تروريست‌ها» خوانده است، با شکست رو به رو شود.


محمد نواز شريف، رهبر شاخه نواز حزب مسلم ليگ پاکستان، نيز از ترور خانم بوتو اظهار تاسف کرده و از دولت پرويز مشرف به دليل قصور در حفاظت از جان خانم بوتو انتقاد کرده است.


نواز شریف در مقابل بیمارستان عمومی راولپندی، خطاب به هواداران بی نظیربوتو گفت: « راه و مبارزات خانم بوتو» را ادامه خواهد داد.


واکنش های بين المللی


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، ترور خانم بوتو را به شدت محکوم کرد و از دولت پاکستان خواست عاملان اين جنايت را به پای میز محاکمه بکشاند.


آقای بوش که با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود:«ايالات متحده به شدت اين جنايت ناجوانمردانه افراطی گرایانی که می خواهند به دمکراسی در پاکستان آسیب برسانند را محکوم می کند».


ديويد ميليبند وزير امور خارجه بريتانيا، نيز با ابراز تاسف از اين ترور خواستار خويشتنداری و وحدت در پاکستان شد.


همچنین، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در بیانیه ای ترور نخست وزیر پیشین پاکستن را محکوم کرده و گفته است:«ايران با توجه و حساسيت خاص، موضوع ترور ايشان را تعقيب می‌کنند و اميد دارد که با تلاش دولت پاکستان، در اسرع وقت مسببين اين اقدام جنايتکارانه به سزای عمل خود برسند ».


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز ترور خانم بوتو را بشدت محکوم کرد.


برنار کوشنر، وزيرخارجه فرانسه، نيز در بيانيه‌ای ترور خانم بوتو و قتل بيش از ‪ ۲۰‬نفر به شدت محکوم کرد.


بی نظیر بوتو در سال ۱۹۸۸ ميلادی برای نخستين بار برای تصدی مقام نخست وزيری سوگند ياد کرد. او پس از ۲۰ ماه از قدرت برکنار شد، اما در سال ۱۹۹۳ ميلادی بار ديگر در انتخابات پيروز شد و تا سال ۱۹۹۶ ميلادی رياست دولت پاکستان را به عهده داشت.


خانم بوتو از سال ۱۹۹۸ ميلادی در تبعيدی خود خواسته در دبی به سر می برد و در روز ۱۸ اکتبر سال ۲۰۰۷ ميلادی به پاکستان بازگشته بود.


مرگ بوتو درست در چند کيلومتری جايی اتفاق افتاد که بيست و هشت سال پيش، پدرش به دار آويخته شده بود.


XS
SM
MD
LG