لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

آغاز مذاکرات ایران و عراق برای حل اختلافات مرزی


منوچهر متکی (چپ) در کنار همتای عراقی خود، هوشیار زیباری
منوچهر متکی (چپ) در کنار همتای عراقی خود، هوشیار زیباری
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه برای دیدار با مقامات عراق و تلاش برای حل تنش‌های فزاینده بر سر اختلافات مرزی دو کشور وارد بغداد شد.

شرکت نفت دولتى جنوب عراق حدود اوایل دی‌ماه اعلام کرد که شمارى از سربازان ایرانى با عبور از مرز میان دو کشور چاه شماره ۴ میدان نفتى فکه را تصرف کرده و پرچم جمهورى اسلامى را بر فراز آن به اهتزاز درآورد‌ه‌اند.

به دنبال انتشار این خبر، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، با متهم کردن جمهورى اسلامى به نقض حریم مرزهاى این کشور که «از سال ۲۰۰۶ آغاز شده» اعلام کرد که فهرست اختلافات میان دو کشور بلندبالا است.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که مردم عراق در چند شهر این کشور در اعتراض به این اقدام جمهوری اسلامی دست به راه‌پیمایی زده و از دولت خود خواستار واکنش شده‌اند.

آقای زیباری روز پنج‌شنبه در نشست خبری مشترک خود با منوچهر متکی ضمن اعلام آغاز سه هفته گفت‌وگوی دوجانبه برای حل اختلافات از توافق بین دو کشور برای «عادی‌سازی موقعیت مرزها» خبر داد.

وزیر خارجه عراق همچنین دیدار همتای ایرانی خود از عراق را «نشانه تمایل توام با صداقت برای یافتن راه حل برای اختلافات مرزی» دانست.
منوچهر متکی نیز در مقابل در این نشست از «تمایل و عزم» مقامات ایران برای حل اختلافات دو کشور خبر داد.

مقام‌هاى ایرانى و از جمله شرکت ملى نفت ایران دو هفته پیش خبر تصرف «چاه نفتى شماره ۴» فکه را انکار کردند، اما چند روز بعد گزارش‌هایى درباره عقب‌نشینى سربازان ایرانى از این چاه مورد مناقشه منتشر شد.

از سوى دیگر شبکه تلویزیونى العالم به نقل از ستاد کل نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى اعلام کرده بود که سربازان ایرانى از مرز عراق رد نشده‌اند و بر اساس مرزهاى شناخته شده بین‌المللى، چاه نفت مورد اختلاف با عراق، در داخل مرز ایران قرار دارد و متعلق به ایران است.

ایران و عراق ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

در حالی که رهبران شیعه عراق از زمان روی کار آمدن همواره با جمهوری اسلامی رابطه‌ای نزدیک داشته‌اند، فرماندهان نظامی آمریکا بارها ایران را متهم کرده‌اند که به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق کمک‌های مالی و نظامی می‌کند و امنیت شکننده عراق را به خطر می‌اندازد.
XS
SM
MD
LG