لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

لاریجانی: کشور را نباید با تخیلات اداره کرد


علی لاریجانی (چپ)، رئیس مجلس شورای اسلامی، در کنار محمود احمدی‌نژاد (عکس قدیمی است)
علی لاریجانی (چپ)، رئیس مجلس شورای اسلامی، در کنار محمود احمدی‌نژاد (عکس قدیمی است)
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه با انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد هشدار داد که کشور را «نباید با افراط‌گرایی و تخیلات اداره کرد». او همچنین با نفی «تخیلات افراطی که هدفی خاص را دنبال می‌کنند» توصیه کرد که کشور باید «در چارچوب قانون اساسی اداره شود».

آقای لاریجانی که در استان مرکزی به سر می‌برد اشاره نکرد که مقصودش از «تخیلات افراطی» در دولت آقای احمدی‌نژاد چیست و چه «هدف خاصی» با آنها دنبال می‌شود.

او گفت: «عده‌ای تخیلاتی دارند و علاقه دارند که در این ماجرا تخیلات خود را دنبال کنند، اما انقلاب اسلامی اصولی دارد که با تخیلات دنبال نمی‌شود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تازه‌ترین گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره حوادث پس از انتخابات گفت: «رهبری اعلام کردند که راه باز است و هر کس می‌تواند راه خود را مشخص کند.»

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در نشستی از همه جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی در ایران خواست که «خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند». او همچنین در این میان وظیفه «خواصی که تاثیرگذاری بالایی دارند» را بیش از دیگران دانست.

این گفته آقای خامنه‌ای در حالی بیان شد که با نزدیک شدن به روز ۲۲ بهمن که در ایران به عنوان روز پیروزی انقلاب اسلامی جشن گرفته می‌شود حامیان جنبش سبز ایران در داخل و خارج کشور همگان را به شرکت در راه‌پیمایی این روز دعوت می‌کنند که برگزاری آن در ایران سنتی سالانه است.

آیت‌الله خامنه‌ای مقصود خود را از «خواص» به روشنی اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد اشاره او به آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی باشد که رسانه‌های حامی دولت در ایران در هفت ماه گذشته از آنها به عنوان «سران فتنه» یاد کرده‌اند.

«انتخابات اخیر نشان‌دهنده دموکراسی در کشور بود»

علی لاریجانی همچنین در ادامه سخنان خود انتخابات ریاست جمهوری اخیر را «نشان‌دهنده دموکراسی در کشور» دانست و گفت که حوادث پس از انتخابات امنیت ملی در کشور را تضعیف کرده است.

آقای لاریجانی سپس بدون اشاره به نام میرحسین موسوی و مهدی کروبی از این که آنها شورای نگهبان را «به عنوان مرجع رسیدگی به انتخابات مورد قبول قرار ندادند» انتقاد کرد.

او گفت: «بعضی از آقایان مطرح کردند که بعضی از اعضای شورای نگهبان قبل از انتخابات موضع خود را اعلام کرده و این باعث عدم صلاحیت آنها می‌شود.»

این در حالی است که علی لاریجانی خود یک هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات در برنامه‌ای مستقیم از شبکه دو تلویزیون دولتی ایران اشاره کرد که بعضی از اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهوری حمایت و جانب‌داری کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بدون اشاره به نام حامیان محمود احمدی‌نژاد در شورای نگهبان گفت: «کاش برخی اعضای [شورای نگهبان] به نفع یک کاندیدای خاص وارد میدان نمی‌شدند.»

اعضای شورای نگهبان به عنوان مرجع نظارت بر اجرای قانون‌مندانه انتخابات و رسیدگی به تخلفات باید کاملا از جانب‌داری از نامزدها در هر انتخابات برکنار باشند.
XS
SM
MD
LG