لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

اتهام جاسوسی به مشاور موسوی و دستگیری دو آلمانی در عاشورا


ناآرامی‌های روز عاشورا در تهران
ناآرامی‌های روز عاشورا در تهران
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه «یکی از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی» را به جاسوسی برای کشورهای اروپایی متهم کرد. به گفته یکی از معاونین این وزارتخانه، این فرد با «سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای اروپایی مرتبط بوده» است.

این معاون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اشاره به درگیری‌های روز عاشورا که در تهران و دیگر شهرهای ایران طبق آمار رسمی هشت کشته بر جای گذاشت گفت که «اغتشاشات ظهر عاشورا از قبل سازمان‌دهی شده» و شبکه‌های «وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی غربی» در آن دخیل بوده‌اند.

پس از درگیری‌های روز عاشورا، موجی جدید از دستگیری حامیان جنبش سبز و فعالان سیاسی در ایران آغاز شد که طی آن بيش از ۱۸۰ نفر از روزنامه‌نگاران، دانشجويان، فعالان حقوق مدنى از سوى نيروهاى امنيتى جمهورى اسلامى ايران بازداشت شدند که در میان آنها نام ده مشاور میرحسین موسوی از جمله علیرضا بهشتی، مشاور ارشد او، نیز به چشم می‌خورد.

هفت عضو كميته گزارشگران حقوق بشر، هفت عضو جبهه مشاركت ايران اسلامى و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى، چهار عضو جبهه ملى، ۹ فعال حقوق زنان و حقوق بشر و ۱۲ عضو جامعه بهاييان ايران نيز در ميان بازداشت‌شدگان بودند.

حال یک معاون وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران از «شناسایی و دستگیری یکی از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی» خبر داده و گفته است که او با ابزار شنودی که از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی گرفته به آنها اطلاعات می‌داده است.

مقام وزارت اطلاعات ایران به نام و مشخصات «مشاور نزدیک» آقای موسوی اشاره نکرده است.

این معاون حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، همچنین از «دخالت دیپلمات‌های آلمانی در اغتشاشات روز عاشورا» خبر داده و گفته است: «در این اغتشاشات دو دیپلمات آلمانی به نام‌های مستعار یوگی و اینگو دستگیر شده‌اند.»

پیشتر نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از دستگیری کاردار سفارت «یکی از کشورهای اروپایی» در درگیری‌های روز عاشورا در تهران و آزادی او پس از ۲۴ ساعت خبر داده بود که بعدا مشخص شد این فرد کاردار سفارت سوئد در تهران بوده است.

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که هفت ماه است هم‌چنان ادامه دارد و مدام بر میزان خشونت و قربانیان آن افزوده شده است، مقامات جمهوری اسلامی بارها کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و بریتانیا را مسئول ناآرامی‌ها در کشور معرفی کرده‌اند.

در این میان مقامات کشور آلمان و در راس آنها آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، بارها با انتقاد شدیداللحن از جمهوری اسلامی خواستار رعایت حقوق بشر در ایران شده است.

خانم مرکل همچنین روز سه‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که زمان برای گفت‌وگو درباره تحریم‌های جدید علیه ایران فرارسیده است.

دولت ایران نیز بارها ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد ساخته و پرداخته دولت‌های غربی و نتیجه دسیسه آنها از مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات دانسته است.

بنا بر عرف جمهوری اسلامی، رسانه‌ها مجاز به نام بردن از معاونین و مدیران کل وزارت اطلاعات نیستند.
XS
SM
MD
LG