لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۶

دستورالعمل‌های سپاه برای مقابله با «محرم سبز»


ناآرامی‌ها در تهران، عاشورای ۱۳۸۸
ناآرامی‌ها در تهران، عاشورای ۱۳۸۸
سپاه پاسداران با انتشار بولتن ویژه‌ای خطاب به هادیان سیاسی تحت امرش تاکید کرد که برای مقابله با «محرم سبز» باید «هرگونه ندایی» غیر از برنامه‌های رسمی هیات‌های مذهبی «از مجموعه‌های مذهبی طرد گردد».

در بولتنی که از سوی سپاه پاسداران انتشار یافته است، همچنین به هادیان سیاسی و متولیان هیات‌های مذهبی تاکید شده است که «رعايت نظم و سامان‌دهی و برنامه‌ريزی دقيق مراسمات نيز در کاهش تنش در اين ايام موثر خواهد بود».

بولتن ویژه هادیان سیاسی سپاه برای مقابله با آن چه در این بولتن «محرم سبز» خوانده شده در حالی منتشر شده است که پیشتر نیروی انتظامی طرح استقرار سه تا پنج «پلیس‌یار محرم» در هر هیات عزاداری محرم در سراسر کشور را به اجرا درآورده است.

به گفته علیرضا اکبرشاهی، فرمانده نیروی انتظامی استان تهران، این نیرو تنها در تهران غیر از ماموران رسمی خود از ۱۸ هزار «پلیس‌یار محرم» برای کنترل هیات‌های مذهبی استفاده می‌کند. شمار پلیس‌یاران محرم در استانی چون لرستان ۷۵۰۰ نفر اعلام شده است.

نیروی انتظامی و دادستانی در تمامی استان‌های کشور به‌رغم برگزاری دوره‌هایی برای مسئولان هیات‌های مذهبی و دوره‌های ویژه برای «پلیس‌یاران محرم» و همچنین ابلاغ ممنوعیت‌های جدید در محرم امسال، به هیات‌های عزاداری اعلام کرده‌اند که با گسترش اعتراضات به مراسم محرم و «برهم‌زنندگان مراسم تاسوعا و عاشورا» به‌شدت برخورد می‌کنند.

بولتن ویژه سپاه برای مقابله با محرم سبز

روز پنج‌شنبه سپاه پاسداران با انتشار بولتنی ویژه برای بیش از ۱۵ هزار تن از هادیان سیاسی این نیرو، از هواداران جنبش سبز به عنوان «فتنه‌گران» ، «سبز اموی» ، و «منافقین جدید» نام برده و از این که مراسم عزاداری محرم به‌ویژه مراسم روز عاشورا و شام غریبان نیز به صحنه اعتراض جنبش سبز تبدیل شود ابراز نگرانی کرده است.

اداره سیاسی سپاه در این بولتن نوشته است: «فتنه‌گران، محفل‌ها و هيئت‌های مذهبی را مکان مناسبی برای فريب مردم تصور کرده و تلاش خواهند کرد تا با ارائه چهره‌ای به ظاهر عزادار و معتقد در اين محافل مذهبی نفوذ کرده و اقدامات منافقانه و تفرقه‌افکنانه خود را در بين عزاداران دنبال نمايند.»

سپاه در بخشی از این بولتن با این ادعا که «ايجاد اغتشاش و درگيری و اختلاف بين توده‌های ملت در صدر تاکتيک‌های جنگ روانی دشمن قرار دارد» خطاب به هادیان سیاسی پیش‌بینی کرده که اعتراضات «اين بار در بستر تجمعات ماه محرم توسط فتنه‌گران سبزپوش دنبال خواهد شد».

بولتن انتشار یافته از سوی سپاه در ادامه مدعی شده است که هواداران جنبش سبز و «حامیان موسوی و کروبی از ابزار رسانه‌های صوتی و تصويری و سايت‌های خبری و وبلاگ‌های وابسته استفاده کرده و اين خط را تبليغ می‌‌کنند».

بولتن اداره سیاسی سپاه پاسداران در ادامه با لحنی اهانت‌بار از آیت‌الله منتظری به عنوان «پدر معنوی فتنه سبز» نام برده و از درگذشت این مرجع تقلید شیعیان به عنوان «فرصت جدید» هواداران جنبش سبز برای ادامه اعتراضات یاد کرده و نوشته است که «خبر مرگ رهبر معنوی فتنه سبز نيز فرصت جديدی را در اختيار فتنه‌گران قرار داده تا به بهانه سوگواری برای وی اقدامات تفرقه‌افکنانه خود را ادامه دهند».

این بولتن در عین حال افزوده است که «صدور پيام تسليت» از سوی آیت‌الله خامنه‌ای «بخش عمده‌ای از خواب‌های ديده شده برای سوء‌استفاده از مرگ آقای منتظری را نقش بر آب کرد، اما بی‌شک تفرقه‌انگيزان دست از کار نکشيده و برنامه‌های مختلفی را برای بهره‌برداری سياسی از اين واقعه طراحی کرده‌اند».

بولتن سپاه در ادامه با تاکید بر این که «در اولين گام موسوی و کروبی به همراه صانعی و بيات زنجانی روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کردند» مدعی شد که «اين آقايان از حداقل صلاحيت عرفی در اين زمينه برخوردار نیستند».

در بولتن سپاه پاسداران دین‌داری هواداران جنبش سبز به‌شدت مورد حمله قرار گرفته و خطاب به هادیان سیاسی آمده است: «فتنه‌گران که اغلب آنها حداقل حدود اوليه شرعی همچون رعايت حجاب و روزه‌داری در ماه رمضان را رعايت نمي‌کنند به يک‌باره سوگوار مرجع تقليد شده و در يک‌شنبه شب گذشته ميدان محسنی را برای تجمع هواداران سوگوار سبزپوش منتظری انتخاب مي‌کنند تا بار ديگر بر طبل نفاق و تفرقه بکوبند و شعار سر دهند که: منتظری زنده است - مرجع پاينده است.»

سپاه پاسداران همچنین بر نگرانی خود از همزمانی مراسم شب هفت آیت‌الله منتظری با عصر روز عاشورا تاکید کرده و نوشته است که «همزمان شدن مراسم شب هفتم آقای منتظری با شب شام غريبان حسينی نيز فرصت سوء‌استفاده ديگری برای جريان سبز در اين ايام خواهد بود که از چندی پيش در حال برنامه‌ريزی برای آن می‌باشند».

این بولتن برای توجیه هادیان سیاسی همچنین از محسن کدیور و عبدالکریم سروش به عنوان «دو تن از سران خارج‌نشین جنبش سبز» به عنوان نمونه نام برده و تاکید کرده است که نظریات آنها در خصوص اسلام و ائمه شیعه «انحرافی» است.

استفاده از شبیه‌سازی و افشاگری برای تخریب جنبش سبز

در ادامه سپاه پاسداران با تاکید بر وابستگی بخش عمده هیات‌های مذهبی به دستگاه‌های رسمی کشور و «حزب‌اللهی بودن اغلب کسانی که هيات‌های عزاداری محرم را برگزار و اداره می‌‌کنند» تاکید کرده است که برگزارکنندگان اغلب هیات‌ها «هرچند ممکن است به گزينه‌ای غير از رئيس‌جمهور منتخب مردم در انتخابات دهم رای داده باشند، اما در دفاع از حريم ولايت و رهبری جامعه با تمام توان ايستاده‌اند و هفته‌هاست که به ماهيت جريان فتنه و نفاق پی برده و صف خود را از آنها جدا ساخته‌اند».

در بخش پایانی این بولتن، اداره سیاسی سپاه موضوعاتی را برای شبیه‌سازی حوادث پس از انتخابات با تاریخ صدر اسلام به هادیان سیاسی و مبلغین ابلاغ کرده تا آن را در دستور فعالیت تبلیغی خود قرار دهند.

«چگونگی ايجاد انحراف در نزد خواص» ، «بررسی خط نفاق در تاريخ اسلام» ، «فتنه و چگونگي عبور از آن»، «نقش عوام و خواص در حادثه عاشورا» ، «نقش عوام و خواص در حادثه عاشورا» ، «جايگاه رهبری الهی در اسلام و ضرورت تبعيت از آن» ، و «بسترهای انحطاط جامعه اسلامی» از جمله محورهایی است که سپاه از هادیان سیاسی و مبلغان خواسته برای شبیه‌سازی حوادث اخیر با تاریخ صدر اسلام و آن چه این بولتن «رسوایی منافقین جدید» خوانده استفاده کنند.
XS
SM
MD
LG