لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

عراق از آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران توضیح خواست


سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز
سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز
دولت عراق روز دوشنبه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «برنامه ایران برای ساخت رآکتور اتمی» در نزدیکی مرز ایران و عراق توضیح خواست.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه دولت عراق در این باره می‌گوید: «دولت عراق در مورد اطلاعات دریافتی درباره ساخت رآکتور اتمی توسط ایران در نزدیکی مرز خود با عراق از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح خواسته است.»

عراق در بیانیه خود به منبع این خبر و محل ساخت این رآکتور و این که ساخت این سایت اتمی آغاز شده است یا خیر اشاره نکرده، اما گفته است که برای حل این مسئله به «اقدامات دیپلماتیک لازم» دست خواهد زد.

در این بیانیه آمده است: «عراق با همکاری آژانس انرژی اتمی و برای فرو نشاندن خطرات ساخت سایت‌های هسته‌ای در نزدیکی مرزهای خود به اقدامات دیپلماتیک لازم دست خواهد زد.»

پس از این که شوراى حکام آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در آخرین نشست خود ایران را به دلیل ساخت تأسیسات قم سرزنش کرد و از این کشور خواست که اعلام کند آیا مراکز هسته‌اى سرى دیگرى دارد یا خیر، مقامات جمهوری اسلامی واکنش‌های تندی به انتقاد شورا نشان دادند و همزمان از تصمیم خود براى ساخت دست‌کم ۱۰ مرکز غنى‌سازى دیگر خبر دادند.

تصمیم به ساخت تأسیسات غنى‌سازى اورانیوم در ایران در حالی است که تنها نیروگاه هسته‌اى ایران در بوشهر که از سال‌ها پیش توسط روس‌ها در دست ساخت است هنوز به بهره‌بردارى نرسیده و روسیه تأمین سوخت مورد نیاز آن را نیز برعهده گرفته است.

خبر واکنش دولت عراق و توضیح خواستن از آژانس انرژی اتمی در حالی منتشر می‌شود که در ماه‌های اخیر تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بین ایران و کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده بالا گرفته است.

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به علاوه اسرائیل می‌گویند جمهوری اسلامی در صدد تولید تسلیحات اتمی است و این کار بر صلح در منطقه خاورمیانه و جهان اثر منفی خواهد داشت.

اما جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده و با وجود این که پنجمین تولیدکننده نفت در جهان است اعلام کرده است که انرژی هسته‌ای را برای مصرف به عنوان سوخت نیروگاه‌های برق می‌خواهد.
XS
SM
MD
LG