لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

مجلس شورای اسلامی در انتظار درخواست رسمی از جانب آمريکا


دکتر کاظم جلالی، مخبر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی.
دکتر کاظم جلالی، مخبر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی.

نيکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريکا، ديروز سه شنبه، از ايده گفت و گوی رو در روی نمايندگان کنگره اين کشور با نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران، استقبال کرد.


آقای برنز گفت: «در شرايطی که روابط بين دو دولت آمريکا و ايران، به طور فزاينده ای دشوار است، دلايل متعددی وجود دارد، که موانع بين مردم دو کشور را رفع کنيم.»


راديو فردا در اين باره با دکتر کاظم جلالی، مخبر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت و گو کرده است.



آقای دکتر جلالی! نظر شما درباره سخنان معاون وزير امور خارجه آمريکا چيست؟


کاظم جلالی: فکر می کنم اگر کنگره آمريکا علاقه مند به انجام گفت و گوی رو در رو باشد، بايد در گام اول، درخواست رسمی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند. زيرا در حال حاضر، ضد و نقيض گويی های بسياری در آمريکا وجود دارد. برای مثال، يک روز گفته می شود که خانم نانسی پلوسی علاقه مند به گفت و گو با همتای ايرانی خود است، ولی روز ديگر، اين سخن تکذيب می شود. لذا در وهله اول، تقاضای آنها بايد به شکل رسمی وجود داشته باشد.


مسئله دوم هم در ارتباط با موضوعاتی است که بايد مورد گفت و گو قرار بگيرند و به نظر من، بايد مشخص باشند. پس از اين موارد می توان در اين باره اظهار نظر کرد و به يک نتيجه رسيد.


آقای دکتر جلالی! مقام های آمريکايی هم اشاره می کنند، که مواضع متناقضی هم از سوی طرف ايرانی بيان می شود. در اين ارتباط، می توان به مصاحبه روز يکشنبه آقای علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی وسياست خارجی مجلس، اشاره کرد، که گفته است با توجه به مواضعی، که آمريکا در قبال ايران اتخاذ می کند، هيچ زمينه ای برای سفر يک مسئول آمريکايی به ايران و انجام گفت و گو وجود ندارد. ارزيابی شما در اين مورد چيست؟


کاظم جلالی:خب، همان طور هم که در آمريکا، اختلاف نظر وجود دارد، طبيعی است، که در داخل ايران هم نسبت به انجام اين گفت و گوها و نحوه آنها، اختلاف نظر وجود دارد، اما اساس بحث اين است که يک نوع حرکت روانی از جانب آمريکايی ها، در اين خصوص انجام می شود. يعنی نسبت به صداقت طرف آمريکايی، ترديد جدی وجود دارد، که حتی آنها در سطح گفت و گوهای پارلمانی، به دنبال گفت و گو هستند يا خير.


مسئله ديگر اين است، که مواضع جمهوری اسلامی ايران در بسياری از زمينه ها روشن است. کسانی که علاقه مند به گفت و گو با ايران هستند، طبعا ما بايد حساسيت هايی را از جانب آنها نسبت به مواضع ايران ببينيم. و اين بيشتر می تواند صداقت آنها را در قبال ايران نشان دهد.


به هر حال، نوع مواضعی که آنها می توانند در ارتباط با حرکت های غير منطقی و غير حقوقی نسبت به جمهوری اسلامی ايران وجود دارد اتخاذ کنند، می تواند صداقتشان را در گفت و گو و رسيدن به يک راه حل برای مردم و مسئولين ايران نشان دهد.


فکر می کنيد اگر قرار شود ديداری ميان نمايندگان کنگره آمريکا و مجلس شورای اسلامی ايران انجام شود، در کجا برگزارخواهد شد، و شما تا چه اندازه به تاثيرگذار بودن اين گفت و گو ها خوشبين هستيد؟


کاظم جلالی: به هر حال، تصميم گيری دراين مورد بر عهده مقام های عاليرتبه کشور است، واگر قرار باشد مجلس شورای اسلامی هم تصميم بگيرد، بايد در سطح بالای مجلس در مورد آن تصميم گيری بشود و در اين ميان، ما اظهار نظر کارشناسی خود را مطرح می کنيم.


البته من در مصاحبه های قبلی خودم با رسانه ها گفته ام و باز هم می گويم که دروهله اول، بايد علاقه مندی آمريکايی ها، از طريق ارسال يک تقاضای رسمی ابراز بشود و طبعا در صورت وجود اراده بين طرفين، مطمئنا می توان در مورد جزييات به توافق رسيد، اما هنوز ترديد های جدی در ارتباط با اصل موضوع وجود دارد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG