لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

افغانستان، محور اصلی نشست رهبران ناتو


یک سرباز ایتالیایی در افغانستان ؛ (ایتالیا از جمله کشورهایی است که سربازانش را به مناطق کم دردسر شمال افغانستان گسیل داشته است.)
یک سرباز ایتالیایی در افغانستان ؛ (ایتالیا از جمله کشورهایی است که سربازانش را به مناطق کم دردسر شمال افغانستان گسیل داشته است.)

نشست رهبران کشورهای عضو ناتو، سه شنبه و چهارشنبه، بيست و هشتم و بيست و نهم نوامبر در شهر «ريگا» پايتخت لتونی ، برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ها، موضوع امنيت افغانستان، از محورهای اصلی اين نشست خواهد بود که در آن ۲۶ رييس جمهوری و نخست وزير از کشورهای عضو ناتو حضور خواهند داشت.

از زمانی که ۳۲ هزار و هشتصد سرباز ناتو برای تثبيت امينت به استان های جنوبی افغانستان منتقل شده است، خشونت های شبه نظاميان «طالبان» اوج گرفته و به گفته برخی کارشناسان، ناتو به «استراتژی» جديدی در افغانستان نياز دارد.

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا نيز در اين نشست حضور خواهد داشت.

آقای بوش، پيش از سفر اخيرش به اروپا با حامد کرزای، همتای افغان خود تلفنی مذاکره کرد.


در بيانيه ای که دفتر آقای کرزای در اين باره منتشر کرده آمده است: «جورج بوش، به حامد کرزای اطمينان داد که ايالات متحده آمريکا، در نشست سران ناتو، بر تعهد اين کشور برای تقويت امنيت و بازسازی افغانستان تاکيد خواهد کرد.»

در آستانه برپايی نشست سران ناتو ، روز دوشنبه دو سرباز کانادايی بر اثر حمله يک بمب گذار انتحاری کشته شدند. يک روز پيش از اين حمله نيز يک بمب گذار انتحاری ۱۵ افغان را در رستورانی به قتل رساند.

نشست روزهای سه شنبه و چهارشنبه سران ناتو، نخستين ديدار جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا با دوستان اروپايی اش بعد از شکست جمهوريخواهان در انتخابات ميان دوره ای کنگره آمريکا خواهد بود.


اين شکست انتخاباتی موجب شد تا دانلد رامسفلد، وزير دفاع کابينه بوش از سمت خود کناره گيری کند.

خبرگزاری آسوشيتد پرس از ريگا گزارش داده است که رهبران ناتو، در انتظار تغيير رويکرد دولت بوش بعد از استعفای آقای رامسفلد هستند.

هفته گذشته، تونی بلر، نخست وزير بريتانيا که به جنوب افغانستان رفته بود، خطاب به سربازان ناتو در اين منطقه گفت: « من فکر نمی کنم که در حال حاضر هيچ جايگزينی برای اين مبارزه وجود داشته باشد.»

رهبران ناتو به رغم افزايش خشونت های طالبان با آمارهای دلگرم کننده ای نيز رو به رو هستند؛ آمارهايی که نشان دهنده رشد شاخص های آموزشی و بهداشتی در اين کشور است و برخی آنها را نشانه های موفقيت ناتو در اجرای ماموريت خود توصيف می کنند.

با اين حال رهبران کشورهای عضو ناتو تحت فشارند که هرچه سريع تر، کمک ها به توسعه پيشرفته ارتش در افغانستان را افرايش دهند و همچنين با حمايت های غيرنظامی، مشارکت بيشتری در بازسازی افغانستان داشته باشند.

ويکتوريا نولند، نماينده ايالات متحده در ناتو در يادداشتی که هفته گذشته در وب سايت رسمی ناتو منتشر کرد، گفت که يک ماموريت نظامی، به تنهایی نمی تواند در افغانستان، موفق شود.

خانم نولند در ياداشت خود آورده است: «ما بايد بين دولتمردان خوب و توسعه، پيوندی مستحکم به وجود آوريم؛ اين موضوع به آن معنا است که اتحاديه اروپا، سازمان ملل متحد و ناتو بايد با مقام های افغان، هماهنگی داشته باشند.»

اگرچه هر ۲۶ کشور عضو ناتو نيروهايی را برای انجام ماموريت به افغانستان فرستاده اند، اما در خط مقدم ناآرامی در افغانستان، يعنی در استان های جنوبی، نيروهای کشورهای کانادا، بريتانيا، آمريکا و هلند، بيش از ديگران تحت فشار هستند.

نيروهای کشورهای ديگر مانند آلمان، ايتاليا، فرانسه و اسپانيا در استان های شمالی که شرايط آرام تری دارند، مستقرند.


XS
SM
MD
LG